کد خبر: ۲۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس گفت: بنیاد قول داده تا شهریور مشکلات بیمه درمانی ایثارگران را حل کند.
قلم‌نیوز: آن طور که رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس به خراسان می‌گوید، «بنیاد شهید و امور ایثارگران مبلغی حدود ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان بدهکار است.» مبلغی که در سال‌های اخیر بیشتر به واسطه تاخیر در پرداخت هزینه‌های درمانی، معوقات بیمه و بیمه تکمیلی روی هم تلنبار شده است.

همچنین اختصاص نیافتن به موقع بودجه مورد نیاز این نهاد توسط دولت باعث شده است، بدهکاری این نهاد به بیمه دی، دانشگاه آزاد و... بر دغدغه‌ها و گرفتاری هایش بیفزاید. در گفت و گوهای مفصل و متعددی که ما پیش از این با نمایندگان مجلس، اعضای فراکسیون ایثارگران و کارشناسان انجام دادیم، تقریبا یا تحقیقا کسی نبود که مشکلات و کاستی‌های کنونی بنیاد شهید را بی‌ارتباط با ورود این نهاد به فعالیت‌های اقتصادی و بنگاه داری نداند.

این نمایندگان و کارشناسان معتقدند اساسا بنیاد شهید نباید به عرصه بنگاه داری و فعالیت‌های اقتصادی وارد شود. یکی از این موارد گفت وگوی ما با حسن نوروزی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس دهم و عضو کنونی این فراکسیون بود که وی در شهریور۹۸ به ما چنین گفت: «ورود بنیاد شهید به فعالیت اقتصادی از اساس محل اشکال بود. همان گونه که براساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت از بنگاه داری اقتصادی بر حذر داشته می‌شود، بنیاد شهید هم از اساس نباید در این کار ورود می‌کرد. اکنون زمان آن است که بنیاد شهید همه فعالیت‌های اقتصادی خود را به آن بنیاد محول کند تا خود مجموعه‌ای خدماتی برای ایثارگران باقی بماند.»

ورود مجلس به ماجرای بنیاد

با این حال دو نهاد بنیاد شهید و مجلس این روزها را در شرایطی می‌گذرانند که هر دو تازه نفس هستند. هم مجلس یازدهم که حدود دو ماه از عمر خود را می‌گذراند و هم بنیاد که رئیس جدید خود را از حدود دو ماه قبل شناخته است. آن طور که از خبرها بر می‌آید، فراکسیون ایثارگران که همین روزهای قبل تشکیل شد، از همین ابتدا پیگیر امور خانواده شهدا و ایثارگران است.

امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس و رئیس فراکسیون ایثارگران نتایج جلسه تازه فراکسیون ایثارگران با اوحدی رئیس بنیاد شهید را این طور برای ما روایت کرده است: «براساس قول آقای اوحدی در این نشست قرار شد، بنیاد شهید تا شهریور مشکلات خود را با بانک دی و بیمه حل کند تا خدمات مناسب به همه خانواده شهدا و جانبازان ارائه شود. بعد از بحث و بررسی موارد مختلف مقرر شد، بنیاد شهید تلاش کند تا اقداماتی را برای تسهیل امور خانواده ایثارگران، جانبازان و شهدا انجام دهد.

بنیاد شهید اکنون مبلغ ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان بدهی دارد که قرار است، این معوقات با تدابیر انجام شده، پرداخت شود.»

همزمان با این خبرهای خوش که عطر امیدواری دارد، اوحدی رئیس بنیاد شهید هم روزهای قبل در مراسم امضای تفاهم نامه تامین زمین و ساخت هزار و ۷۰۰ واحد مسکن و سامان دهی اشتغال و کارآفرینی ایثارگران گفت: «پنج مصوبه در هیئت دولت برای ایثارگران گرفته شده که از توجه مسئولان به جامعه ایثار گری حکایت دارد که انجام کلیه تعهدات، دیون و مطالبات جامعه ایثارگری تا پایان دولت یکی از این مصوبات است.»

به هر روی این وعده جدید برای پرداخت بدهی‌ها در این شرایط اقتصادی، در نوع خودش می‌تواند وعده مهمی باشد و باید منتظر بمانیم مثلا آن مادر شهید که ماه هاست هزینه‌های بیمه تکمیلی خود را دریافت نکرده سرانجام چه زمانی انتظارش تمام می‌شود.

جلوی ورشکستگی‌های اقتصادی بنیاد باید گرفته شود

 اقبال شاکری عضو هیئت رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس به خراسان گفت: شرکت‌های اقتصادی زیان ده باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند و بار آن از دوش مجموعه بنیاد برداشته شود. وی افزود: هیچ فعالیت اقتصادی فی نفسه بد نیست اما زمانی که فعالیت‌ها بد اجرا شود تبعات بد آن متوجه مجموعه متولی آن خواهد شد. شاکری یادآور شد: "مدیریت و نظارت” بر بنگاه‌های اقتصادی بنیاد شهید و ایثارگران از اموری است که مدیریت جدید بنیاد و به طور خاص مجلس یازدهم با جدیت پیگیری می‌شود و اصلاح امور فعالیت اقتصادی زیان ده بنیاد مطالبه جدی ما از این مجموعه است.

رئیس کمیته تنقیح و اصلاح قوانین ایثارگران همچنین یادآور شد: در نشستی که به تازگی با رئیس جدید بنیاد شهید و ایثارگران داشتیم آقای اوحدی تاکید داشتند فعالیت بنگاه‌هایی که در جهت بهبود اقتصاد ایثارگران است نه تنها مشکلی ندارند بلکه در صورت لزوم از آنها حمایت هم خواهد شد اما شرکت‌های اقتصادی زیان ده باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند و بار آن از دوش مجموعه بنیاد برداشته شود. وی با تاکید براین که باید جلوی ورشکستگی‌ها به هرطریق گرفته شود، افزود: به نظر می‌رسد با مدیریت جدید بنیاد خون تازه در رگ‌های این سازمان جاری شده است که به اصلاح امور و بهبود شرایط توجه دارد.

منبع: خراسان

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: