کد خبر: ۲۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
سردار آزمون برای اینکه تبدیل به بهترین گل‌زن لیگ روسیه شود، روز‌های سختی را سپری کرد. او در این مدت انتقاد‌های زیادی به جان خریده و هرازگاهی از فرصت استفاده می‌کرد تا نیش و کنایه‌ای به منتقدانش بزند.

قلم‌نیوز: سردار آزمون، مهاجم ۲۵‌ساله تیم ملی ایران، بهترین گل‌زن لیگ روسیه شد تا عنوان آقای‌گلی این رقابت‌ها را به خودش اختصاص دهد. او که به همراه هم‌تیمی‌اش، آرتم زیوبا، مشترکا با ۱۷ گلِ زده در صدر برترین گل‌زنان لیگ روسیه ایستاده بودند، درنهایت به دلیل زدن گل‌های بیشتر در جریان بازی و البته تعداد پاس‌های منجر به گل، بالاتر از آرتم به‌عنوان آقای‌گلی لیگ رسید.

اگرچه خودش می‌گوید زدن ضربات پنالتی سخت است و دلیل نمی‌شود کیفیت گل‌های آرتم زیر سؤال برود؛ ولی ته دلش از آقای‌گلی خوشحال است و می‌گوید: «حس می‌کنم الان روی زمین نیستم و در ابر‌ها سیر می‌کنم». سردار به‌این‌ترتیب بعد از علیرضا جهانبخش تبدیل به دومین بازیکن ایرانی می‌شود که می‌تواند در یکی از لیگ‌های اروپایی طعم آقای‌گلی را بچشد. پیش از او جهانبخش آقای گل لیگ هلند شده بود و حالا سردار در مجموع سومین بازیکن آسیایی است که می‌تواند عنوان آقای‌گلی در یکی از لیگ‌های اروپایی را جشن بگیرد. به غیر از این دو بازیکن ایرانی، ماکسیم شاتسیخ، مهاجم ازبکستانی هم توانسته بود عنوان آقای‌گلی را در لیگ اوکراین به دست بیاورد.

سردار در شرایطی به این عنوان مهم رسید که در رقابت‌های لیگ این فصل روسیه ۲۸ بار برای تیمش به میدان رفت و در مجموع ۱۷ گل زد و هشت پاس گل هم داد. او که در ۸۰ درصد بازی‌های تیمش در لیگ به‌عنوان بازیکن فیکس بازی را شروع کرده بود، به‌تن‌هایی روی ۳۸ درصد گل‌های تیمش تأثیر مستقیم داشت. با تقسیمی ساده می‌توان به این موضوع پی برد که سردار در لیگ روسیه به طور میانگین هر ۱۲۳ دقیقه یک بار برای زنیت موفق به گل‌زنی شده است.

البته گل‌زنی‌های او در این فصل فقط معطوف به لیگ نمی‌شود؛ چون او شش بار هم به همراه زنیت در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت و دو گل زد. از دو بازی در جام حذفی هم برای خودش دو پاس گل ثبت کرد و یک دیدار موفق هم در سوپرکاپ روسیه داشت که توانست دو گل در آن تک‌بازی بزند. در مجموع، اگر قرار باشد فصل سردار آزمون در همه بازی‌هایی که برای زنیت به میدان رفته، محاسبه شود، او از ۳۷ بازی، ۲۱ گل و ۱۰ پاس گل دارد؛ آماری که نشان می‌دهد چقدر در موفقیت‌های این تیم روسی سهیم بوده است.

از قهر تا بازگشت دوباره

سردار آزمون برای اینکه تبدیل به بهترین گل‌زن لیگ روسیه شود، روز‌های سختی را سپری کرد. او در این مدت انتقاد‌های زیادی به جان خریده و هرازگاهی از فرصت استفاده می‌کرد تا نیش و کنایه‌ای به منتقدانش بزند. برای سردار آزمون و منتقدانش همه چیز به روز‌های جام جهانی و البته بعد از آن مربوط می‌شود. در جام جهانی روسیه، سردار به دلیل نوع سیستم تدافعی که کارلوس کی‌روش برای تیم ملی در نظر گرفته بود، کارایی زیادی در خط حمله از خودش نشان نداد و نتوانست انتظارات را برآورده کند. انتقاد گسترده از او و عملکرد ضعیفش در تیم ملی، دست آخر کار را به جایی رساند که سردار آزمون اعلام کرد از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی می‌کند.

بعد‌ها شایعه شد که توهین‌های قومیتی به او و توهین‌هایی که به اعضای خانواده‌اش شده، دلیل خداحافظی سردار آزمون از تیم ملی است؛ اما خداحافظی او از تیم ملی فرصت مجددی به منتقدانش داد تا به او بتازند و این بار سردار را به بهانه نداشتن عرق ملی سرِ دار ببرند. اگرچه کارلوس کی‌روش همواره اعلام می‌کرد منتظر بازگشت سردار به تیم ملی است؛ ولی آن‌هایی که از رفتار دوگانه کی‌روش با سردار و سید‌مهدی رحمتی شاکی بودند، این نوع حمایت‌ها را هم بحث‌برانگیز می‌دانستند. سردار، اما بعد از کش‌و‌قوسی دوباره به ترکیب تیم ملی ایران رسید تا به قول خودش پاسخ منتقدان را بدهد.

جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی و انتخاب مارک ویلموتس هم دیگر موضوعی بود که دوباره سردار را روبه‌روی منتقدان قرار داد. اگرچه به صورت رسمی این موضوع جایی بیان نشد؛ ولی شایعه شده بود که چندین بازیکن تیم ملی از‌جمله سردار آزمون دلِ خوشی از مربیگری ویلموتس ندارند و نمی‌خواهند او سرمربی باشد. قطع همکاری با ویلموتس و آمدن دراگان اسکوچیچ هم که همراه شد با آن استوری معروف سردار (ما که در سایه خورشید معذب بودیم/ چشم‌مان کور، سزاوار همین شب بودیم) تا دوباره شایعه شود که این بازیکنان هستند که برای فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی تصمیم‌گیری می‌کنند.

البته انتقاد‌ها از سردار آزمون فقط فنی نبوده است؛ سبک زندگی سردار آزمون هم منتقدان زیادی دارد. کسی که می‌گوید اسب‌دوانی را بیشتر از فوتبال دوست دارد، بخش زیادی از سرمایه‌اش را وارد این عرصه کرده تا نشان دهد چقدر به سرگرمی‌اش علاقه دارد. شایعه شده او اصطبلی به ارزش نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان دارد و فقط قیمت یکی از اسب‌هایش که در استرالیا به صورت رسمی مسابقه می‌دهد، ۵۰۰ هزار دلار است. به این موضوع باید دو اتومبیل گران‌قیمت لامبورگینی‌اش هم اضافه شود تا دوباره منتقدان برایش خط‌ونشان بکشند. در فضای مجازی کم نیستند افرادی که این نوع زندگی شبه‌اشرافی سردار آزمون را زیر سؤال می‌برند و می‌گویند کاش به جای این‌همه ولخرجی، کمی هم به فکر هم‌وطنانش بود.

البته سردار آزمون دستش در کار خیر است و همواره در کنار افراد نیازمند بوده؛ ولی از‌آنجا‌که دوست نداشته این بخش از کارهایش رسانه‌ای شود، بیشتر جنبه دیگر از زندگی‌اش رو شده است. سردار البته انتقادی هم از آن‌هایی می‌کند که تصور می‌کنند او باید به همه کمک کند. «کمک‌کردن به مردم وظیفه من نیست. فرد خیّر باید تصمیم بگیرد به چه کسی کمک کند». همین طعنه او به مسئولان دوباره فضای مجازی را علیه او کرد تا منتقدانش با توهین در فضای مجازی به استقبال او بروند.

حاشیه در روسیه

سردار آزمون که بار‌ها با مطالبی که از او در رسانه‌ها نقل می‌شد، مورد انتقاد قرار گرفته بود، در زمین فوتبال، اما سعی کرد به روند رو به رشدش ادامه دهد. او اگرچه با مخالفان زیادی روبه‌رو بود که بیشتر حرف‌های‌شان را در شبکه‌های مجازی می‌زدند؛ ولی هر بار با درخشش در زمین فوتبال، طعنه و کنایه‌ای به آن‌ها می‌زد (حرف زیاد بزنید، با گُل دهنتون رو می‌بندم). اگرچه او چندین سال است که در روسیه بازی می‌کند؛ ولی همین فصل هم چند بار سردار آزمون زیر تیغ منتقدان رفت. سه مورد از مهم‌ترین آن‌ها در همین دوران کرونا و مربوط به هفته‌های اخیر است؛ دو بارش به دلیل رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی با انتقاد زیادی از رسانه‌های روسی مواجه شد و دست آخر باشگاه زنیت هم خبر داد که این بازیکن ایرانی را جریمه می‌کند.

مورد آخر هم که مربوط می‌شود به خوشحالی غیراخلاقی هم‌تیمی‌اش با او در رختکن که سردار آزمون را دوباره در کانون توجه قرار داد. اگرچه به نظر می‌رسید او در این اتفاق بیشتر یک قربانی باشد؛ اما انتقاد‌ها از رفتار این دو بازیکن آن‌قدر زیاد شد که کمیته انضباطی فدراسیون روسیه خبر داد باید این دو بازیکن جریمه شوند؛ چون رفتارشان هیچ توجیهی ندارد.

از ۱۲ به ۳۰ میلیون یورو!

سردار آزمون با وجود همه ناملایماتی که بیرون از زمین فوتبال در مواجهه با منتقدانش داشت، سعی کرد در زمین متمرکز باشد و بالاخره به هدفی که داشت، رسید. او با درخشش در ترکیب زنیت عنوان آقای‌گلی را به دست آورد و بعد هم در یک استوری اینستاگرامی نوشت «خیلی‌ها تو سرم زدند؛ ولی من هدف داشتم و به آن رسیدم». بازیکنی که با ۱۲ میلیون یورو راهی زنیت شده، حالا آن‌قدر درخشیده که در حکم طلایی ناب برای باشگاه روسی زنیت، تیم‌های سرشناسی از فوتبال سطح اول اروپا را مشتری خودش می‌بیند؛ آن‌طور که رسانه‌های روسی خبر می‌دهند آرسنال، میلان، ناپولی، لسترسیتی، وستهام یونایتد، اورتون، اتلتیکومادرید، سِویا و فیورنتینا تیم‌هایی هستند که حاضرند برای سردار آزمون سر کیسه را شل کنند؛ البته همگی می‌دانند نمی‌توان سردار آزمون را با همان رقم ۱۲ میلیون‌یورویی خرید! همین حالا سایت ترانسفرمارکت رقم سردار آزمون را ۱۴.۵ میلیون یورو اعلام کرده است که باز هم با واقعیت فاصله زیادی دارد! درواقع زنیت به تیم‌های خواهان سردار آزمون، مردی که حالا قابلیت‌هایش را حسابی به تزار‌ها ثابت کرده، هشدار داده‌اند با رقمی کمتر از ۳۰ میلیون یورو حاضر به مذاکره نیستند؛ رقمی که اگر محقق شود، او را تبدیل به یکی از گران‌قیمت‌ترین بازیکنان آسیا و البته گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران می‌کند.

منبع: روزنامه شرق


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: