کد خبر: ۲۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی گفت: فعلا خانواده‌های ۵ نفره و تازه ازدواج کرده‌ها در اولویت دریافت تسهیلات ودیعه اجاره مسکن هستند.
قلم‌نیوز: محمد اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر چهارشنبه ۱ مرداد درباره وام ودیعه اجاره مسکن اظهار داشت: بر اساس وعده‌ای که رئیس جمهور داده، اعطای وام ودیعه مسکن از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود متقاضیان در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام می‌کنند مستأجران کارمزد آن را واریز می‌کنند تسهیلات از طریق مستأجر در اختیار موجر قرار می‌گیرد حقوق بگیران ثابت یا کارگران، خانواده‌های ۵ نفره و کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند در اولویت قرار دارند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: گروه دوم هم خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد در اولیت دریافت این تسهیلات هستند.

اسلامی با بیان اینکه این تسهیلات در تهران ۵۰، در شهرهای بزرگ ۳۰ و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است گفت: شرایط مشمولان دریافت این تسهیلات، همان شرایطی است که برای طرح اقدام ملی مسکن اعلام شده اما شرط محل زادگاه از آن حذف شده است.

وی درباره ضمانت این وام گفت: معرفی نامه و گواهی کسر از حقوق از سوی کارگاه دارای کد بیمه تأمین اجتماعی یا دستگاه اجرایی محل خدمت متقاضی، برای بانک به عنوان ضمانت کافی است.

به گفته اسلامی، ۶۰۰ هزار خانوار در اولویت دریافت این تسهیلات هستند که بر اساس اطلاعات سامانه‌های وزارت رفاه آنها را احصاء کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا که تعیین سقف اجاره بها را برای تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ و سایر شهرها ۱۵ درصد بود، توانست رشد لجام گسیخته اجاره بها را کنترل کند و آرامشی بر بازار اجاره حاکم کرده است.

وی ادامه داد: البته مواردی هم داشته‌ایم که به شوراهای حل اختلاف مراجعه کرده‌اند بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، اگر مالک خانه خود را فروخته باشد و اگر مستأجری به تعهدات خود عمل نکرده باشد (به تشخیص شورای حل اختلاف)، حکم تخلیه مستأجر به سود آن موجر صادر می‌شود.

اسلامی با بیان اینکه ۲۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفته‌ایم، منابع آن را از محل منابع در نظر گرفته شده برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا عنوان و اظهار کرد: البته نرخ سودی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده بود، ۱۲ درصد بود که با توجه به اینکه در تسهیلات ودیعه مسکن، قرار است اصل وام به بانک برگردانده شود، یک درصد دیگر هم به آن افزوده شد و به ۱۳ درصد افزایش یافت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: پیشنهاد ما ابتدا ۷۰ میلیون تومان بود اما دیدیم که بانک‌ها برای وام ۷۰ میلیونی، ۲ ضامن طلب می‌کنند و روند بروکراسی آن طولانی می‌شود؛ لذا این وام را به ۵۰ میلیون تومان کاهش دادیم که هم افراد بیشتری از آن استفاده کنند و هم با گواهی کسر از حقوق، امکان ضمانت آن فراهم شود.

اسلامی با بیان اینکه مستأجران متقاضی دریافت این تسهیلات باید قرارداد رسمی داشته و کد رهگیری اخذ کرده باشند که بر اساس مصوبه ستاد ملی کروناست؛ از زمان صدور این مصوبه در ستاد ملی مبارزه با کرونا، ۸۰۰ درصد میزان دریافت کد رهگیری رشد داشته است. همچنین بر اساس گزارشی که از اتحادیه شرکت‌های باربری و حمل اثاثیه دریافت کرده‌ایم، میزان جابه جایی ها کاشه چشمگیری داشته است.

وی درباره این موضوع که آیا دریافت سود از مستأجر و اقساط ۵۴۰ هزار تومانی، به مستأجران فشار نمی‌آورد، گفت: در بازار به ازای هر ۱ میلیون تومان، ۳۰ هزار تومان از مستأجر اخذ می‌شود که ۵۰ میلیون تومان، معادل ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره است؛ در حالی که مستأجر باید یک سوم آن را قسط بدهد که نشان می‌دهد این وام، به صرفه و جذاب است.

اسلامی در خصوص این موضوع که آیا این وام، سبب افزایش اجاره بها می‌شود، گفت: به نظر من این تسهیلات اثر خوبی برای رفع مشکلات مستأجران دارد؛ از سوی دیگر از موجران هم می‌خواهیم تا انسانیت به خرج دهد و یار و کمک کار مستأجران باشند و این رقم تسهیلات را روی اجاره بها نکشند.

به گفته اسلامی، از فردا احتمالاً امکان ثبت نام در سامانه وزارت راه و شهرسازی فراهم می‌شود و تلاش کرده‌ایم تا روند اداری دریافت این تسهیلات با حداقل بروکراسی باشد. اما اول خانوارهای ۵ نفره و تازه ازدواج کرده‌ها در سال ۹۹ ثبت نام کنند.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: