کد خبر: ۲۱۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
دونالد ترامپ در نخستین حضور مجدد خود در کنفرانس‌های خبری کاخ‌سفید پیرامون همه‌گیری کرونا از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کرد و ضمن پذیرش وخامت اوضاع گفت که "شرایط پیش آن که روی به بهبودی برود، بدتر خواهد شد". او همچنین از همه مردم آمریکا خواسته که ماسک بزنند و این عمل را "میهن‌پرستانه" خوانده است.
قلم‌نیوز: این در حالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا خود از زدن ماسک امتناع می‌کند و در چند ماه گذشته بارها از تاکید بر نقش ابزار پیش گیرنده از سرایت ویروس جدید کرونا، چون ماسک تنفسی، خودداری کرده بود.

آن طور که گزارش شده، اکنون مشاوران آقای ترامپ به او توصیه کرده‌اند که با توجه به اوج گرفتن دوباره ابتلا به این ویروس باید لحن خود را عوض کند.

حضور دوباه ترامپ در کنفرانس‌های خبری کرونا امروز، سه‌شنبه ۲۱ ژوئیه، در حالی صورت گرفت که به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، برای نخستین بار در ماه ژوئیه، تعداد درگذشتگان کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته فراتر از ۱۰۰۰ نفر رفته است. کارشناسان از یک ماه قبل هشدار داده بودند که با شروع دوباره اوج گرفتن نمودارهای ابتلا، باید منتظر افزایش جان باختگان هم بود.

کنفرانس‌های خبری کاخ‌سفید درباره کرونا تا ماه آوریل به طور روزانه و منظم برگزار می‌شد اما پس از آن که در خلال یکی از آنها آقای ترامپ گفت "شاید تزریق مواد ضدعفونی کننده راه حل مقابله با ویروس کرونا باشد"، دیگر به طور روزانه برگزار نشد و آقای ترامپ هم تا امروز، سه‌شنبه، ۲۱ ژوئیه، در معدود دفعاتی که مایک پنس این کنفرانس‌ها را برگزار کرد، شرکت نداشت.

ترامپ اما امروز، سه‌شنبه، در نخستین حضور خود بعد از حدود سه ماه، لحنی کتابی‌تر و نزدیک به نحوه اظهارات مقام‌های بهداشتی و پزشکی پیشه کرد و هشدار داد: "متاسفانه اوضاع احتمالا پیش از آن که رو به بهبودی بگذارد، وخیم‌تر خواهد شد."

او افزود: "ما از همه می‌خواهیم که در اماکنی که امکان فاصله‌گیری فیزیکی وجود ندارد، حتما ماسک بزنند. لطفا ماسک تهیه کنید. خوش‌تان بیاید یا نیاید، ماسک زدن فایده و اثر مهمی دارد و ما باید هر آنچه از دست‌مان بر می‌آید انجام دهیم."

ترامپ که نظرسنجی‌ها فاصله اقبال او برای انتخاب مجدد را به نسبت جو بایدن، دموکرات، زیاد نشان داده‌اند، در چند ماه گذشته با انتقادهای فراوانی از نحوه عملکردش در مقابله با کووید۱۹ روبرو بوده است.

ترامپ را در کنفرانس خبری امروز کارشناسان و خبرگان بهداشتی چون دکتر آنتونی فاوچی همراهی نمی‌کردند. رئیس‌جمهور آمریکا هم سخنان خود در این کنفرانس خبری را کوتاه و متمرکز بر موضوع نگه داشت و از رویارویی با خبرنگاران هم پرهیز کرد و تنها به چند سوال جواب داد.

کنفرانس های خبری او در ماه مارس و آوریل گاه به دو ساعت می رسید و صحنه ای برای جدال او با خبرنگاران و از نظر برخی، پلتفرمی برای تبلیغ سیاسی آقای ترامپ در روزهایی شده بود که به علت قرنطینه‌های کرونا، نه او و نه جو بایدن نمی‌توانستند میتینگ‌های انتخاباتی برگزار کنند.

توصیه‌های ترامپ چه بود؟

آقای ترامپ که تا همین چند روز پیش و در خلال بازدید از یک بیمارستان نظامی در حومه واشنگتن با ماسک روبروی دوربین‌ها دیده نشده بود، روز سه‌شنبه گفت: "ما از همه آمریکایی‌ها می‌خواهیم که ماسک بزنند، فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند و تا می‌توانند بهداشت را رعایت کنند و به کرات دستهایشان را بشویند". از افراد در معرض خطر هم خواست که در خانه بمانند و "پناه بگیرند".

"ما از جوانان آمریکایی هم می‌خواهیم که از تجمع در میکده‌ها و دیگر اماکن سرپوشیده پرهیز کنند، ایمن و هوشیار بمانند."

منبع: بی بی سی

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: