کد خبر: ۲۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۹
توافق ایران و عراق، فردوسی را تکان داد
قیمت دلار حالا در سراشیبی قرار گرفته، بازگشت دلار به کانال بیست هزار تومان، امروز شوکی برای بازار ارز تلقی شده است چرا که در روزهای گذشته مسیر دلار صعودی بوده است.
قلم‌نیوز: امروز صرافی‌های بانکی با اعلام نرخ ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان برای فروش و نرخ ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان برای خرید از مردم از سوی دیگر این سیگنال را به بازار می‌دهد که فضای بازار ارز در حال تغییر است .

 فاصله هفتصد تومانی قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های بانکی سیگنالی است که بازارساز به بازار ارز می دهد تا صرافان و فعالان انتظار کاهش قیمت‌ها را در آینده نزدیک داشته باشند.

 امروز در فردوسی و سبزه میدان، کاهش قیمت دلار شرایط را تغییر داد،هیجان خرید دلار ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومانی در ابتدای روز چنان بالا بود که برخی می‌گفتند به زودی ورق بازخواهد گشت اما ماندگاری قیمت‌ها در این مقطع از یک سو و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد از سوی دیگر سبب شد از میانه روز تعادلی شکننده بر بازار حکمفرما شود. یکی از صرافان در این خصوص گفت: عبور دلار از سد مقاومتی ۲۰هزار تومان، عطش خرید دلار را به شدت بالا برد اما امروز و دیروز شرایط در بازار ارز در حال تغییر است. تقاضا برای خرید با افزایش احتمال ریزش قیمت‌ها کمتر شده و پیش‌بینی می‌شود این روند در روزهای آتی نیز ادامه یابد.

 قیمت دلار چقدر پایین می‌آید؟

 در حالی که قیمت‌ها در بازار طی دو روز کاهشی بیش از چهار هزار تومان را تجربه کرده است، برخی این سئوال را مطرح می‌کنند که دلار تا چه میزان پایین می‌آید. این سئوال با پاسخ‌های متعددی روبروست . برخی از کارشناسان می‌گویند قیمت تا ۱۵ هزار تومان کاهش می‌یابد اما در بازار برخی صرافان می‌گویند دلار تا ۱۷ هزار تومان کاهش خواهد یافت. سد مقاومتی کنونی تعریف شده در بازار اما قیمت ۲۰ هزار تومان است و فعالان می‌گویند عقب‌نشینی از این رقم اتفاق بزرگی برای بازار تلقی می‌شود .

 ارز همواره یکی از بازارهایی است که سرمایه گذاری در آن از سوی مردم پیگیری می‌شود. همین مساله سبب شده است میلیاردها دلار ارز از چرخه اقتصاد ایران خارج شده و در خانه‌های مردم در قالب پس انداز جا خوش کند.

 در عین حال وضعیت پیش آمده ناشی از کرونا در کنار تحریم‌های سخت و سنگین دست به دست هم دادند تا عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به معضل مهمی برای اقتصاد ایران تبدیل شود .

 اقتصاد ایران حالا در حال فاصله گرفتن از وابستگی به نفت است. این ارز صادرات غیر نفتی است که حالا متر معیار مهمی برای اقتصاد تلقی می شود .

چه اتفاقی بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد؟

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی از گسترش بیش از پیش همکاری‌های ارزی و بانکی میان ایران و عراق خبر داد و گفت: در صورت تحقق این امر، حجم قابل توجهی از منابع ارزی که به چندین میلیارد دلار می‌رسد وارد بازار شده و بخش زیادی از تقاضای ارز از این محل پوشش داده می شود.

 حمید قنبری که روز یکشنبه هفته جاری به همراه وزیر امور خارجه برای انجام مذاکرات بانکی به عراق سفر کرده بود، در این رابطه خاطرنشان کرد: در این دیدار مذاکرات مفید و سازنده‌ای با طرف عراقی انجام گرفت که نتایج آن در سفر نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه به تهران، نهایی می‌شود.

وی افزود: انتظار می‌رود در صورت تحقق این امر، حجم قابل توجهی از منابع ارزی که به چندین میلیارد دلار می‌رسد وارد بازار شده و بخش زیادی از تقاضای ارز از این محل پوشش داده شود.

این درحالی است که سال گذشته تفاهم‌نامه روابط بانکی و مالی میان روسای بانک‌های مرکزی ۲ کشور به امضا رسیده بود و به گفته قنبری، مذاکرات روز یکشنبه هفته حاری در ادامه تفاهم‌نامه یاد شده و سفر ماه گذشته رئیس کل بانک مرکزی صورت گرفته است.

منبع: خبر آنلاین

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: