وی با بیان اینکه در رتبه بندی تجارت داخلی دو دسته رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی و رتبه بندی تولیدکنندگان شروع شده، اظهار کرد: در رتبه بندی تولیدکنندگان واحدها به چهار دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول تولیدکنندگانی که در حال حاضر مشکلی ندارند و کارشان را بدون مشکل انجام می‌دهند و فقط دولت نباید برایشان محدودیت ایجاد کند.

دست دوم واحدهایی هستند که در حال فعالیت هستند اما مشکلاتی دارند که ظرفیت تولید آن‌ها کاهش یافته و نیروی انسانی‌شان را تعدیل کردند، اما با عارضه یابی درست می‌توانند با حداکثر توان تولیدکنند. دسته سوم تولیدکنندگان صوری هستند این واحدها در واقع تولیدی انجام نمی دهند و در بساری از مواقع صرفا یک سوله خالی هستند که فقط از منابع کشور سوء استفاده می‌کنند و به منابع کشور آسیب می‌زنند و دسته چهارم بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی‌ هستند که تعطیل شدند اما این پتانسیل وجود دارد که با حمایت مشخص و برنامه ریزی درست به چرخه اقتصادی کشور برگردانده شوند.

البته به گفته این مقام مسئول رتبه بندی تولید کنندگان در مرحله مدل سازی است و مطالعات و طراحی آن انجام شده است.

وی افزود: به طور کلی رتبه بندی به صورت جمعی اتفاق می‌افتد، چون موضوع مقایسه بین واحدها وجود دارد. یعنی به این شکل نیست که نیست که هر روز تعدادی از واحدها رتبه بندی شوند، بلکه بعد از مدل سازی، متناسب با آن داده‌ها از مراجع مشخص به صورت برخط دریافت میشود و سپس داده‌ها تمیزسازی و هر شاخص برای هر واحد محاسبه می‌شود و بر اساس ارزش یا همان نمره‌ای که آن شاخص از کل مدل دارد نمره هر شاخص محاسبه شده و پس از تجمیع نمرات همه شاخص‌ها، نمره یا همان رتبه هر واحد مشخص می‌شود.

رتبه بندی واردکنندگان و صادرکنندگان در چه مرحله ای است؟

عمادآبادی با بیان اینکه در حوزه تجارت خارجی نیز پروژه رتبه بندی واردکنندگان و صادرکنندگان تعریف شده، تصریح کرد: طراحی، مدلسازی و پیاده سازی رتبه بندی واردکنندگان انجام شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. این پروژه از دی ماه سال ۹۷ اجرا شده که سقف واردات بازرگانان را متناسب با رتبه آن‌ها تعیین می‌کند و تعداد رشته و نوع فعالیت آن ها نیز در این سامانه مشخص می‌شود.

وی افزود: مدلسازی رتبه بندی صادرکنندگان نیز انجام شده و با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها در رتبه‌بندی واردکنندگان پیاده سازی آن زمانبر نخواهد بود و با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران در ماه‌های آینده از این طرح بهره‌برداری خواهد شد. هدف از رتبه بندی صادرکنندگان دادن تسهیلات و اعطای مشوق‌ها در راستای تشویق صادرات غیرنفتی و جلوگیری از بروز تخلفات و سوء استفاده ها از جمله در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات است.