کد خبر: ۲۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۹
فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد:
گرچه به نظر می‌رسد اصلاح طلبان هنوز برای انتخاابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هیچ ساز وکاری ندارند، اما از گوشه کنار صحیت از کاندیداتوری برخی افراد به گوش می‌رسد که البته هیچ یک رسما تایید نشده اند.

قلم‌نیوز:  علی صوفی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حالی از وضعیت اسحاق جهانگیری در دولت روحانی گفت که مدت هاست به نظر می رسد معاون اول روحانی سعی دارد در حاشیه بماند و بیشتر روی برنامه های اقتصادی دولت مترکز باشد. صوفی درباره جایگاه اسحاق جهانگیری در دولت حسن روحانی گفت: «آقای جهانگیری بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در دولت کم‌رنگ شد تاجایی‌که گفت نمی‌توانم منشی دفترم را عوض کنم. امروز دیگر او جزء یاران آقای روحانی در دولت محسوب نمی‌شود».

او با اشاره به محول‌شدن وظایف و اختیارات معاون‌اول دولت به رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: «هرچه نقش آقای واعظی در هماهنگی درون دولت پررنگ‌تر شد، بیشتر نقش آقای جهانگیری به حاشیه رفت. حالا شاید گاهی در مواقعی به‌طور مقطعی و موردی آقای جهانگیری کنار رئیس‌جمهور حضور پیدا می‌کند یا آقای روحانی به او مأموریتی می‌دهد».

این فعال اصلاح‌طلب نقش واعظی در دولت و مواضع سیاسی او را آشکار خواند و اظهار کرد: «به نظر می‌رسد دیگر آقای روحانی، آقای جهانگیری را به‌عنوان معاون اول خودش طرف مشورت و مرجع رسیدگی به امور نمی‌داند؛ چون این نقش را آقای واعظی ایفا می‌کند. در مجموع الان همه‌کاره و دست راست آقای روحانی در دولت آقای واعظی شناخته می‌شود و نام او در همه عزل‌ونصب‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به چشم می‌خورد».

صوفی ادامه داد: «حزب اعتدال و توسعه می‌خواهد نقش خودش را در دولت بیشتر کند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ دست پر داشته باشد که بتواند یا به‌صورت مستقیم یا در قالب ائتلاف با یک جریان دیگر به این عرصه وارد شود. حتی در یکی از روزنامه‌ها خواندم که آقای واعظی برای انتخابات ریاست‌جمهوری قصد کاندیداتوری دارد».

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه از همان روز نخست دولت دوم آقای روحانی مشخص بود که آقای جهانگیری در این دولت نقش تشریفاتی دارد، بیان کرد: «اگر جایگاه دولت امروز نزد افکار عمومی تنزل پیدا کرده، برای آقای واعظی باید نقش بیشتری قائل بود تا آقای جهانگیری».

او درباره احتمال جدایی جهانگیری از دولت حسن روحانی گفت: «آقای جهانگیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ صراحتا اعلام کرده که کاندیدا خواهد شد. او که سه‌ سال با این وضعیتش در دولت کنار آمده تا به هدفی بالاتر برسد، بعید می‌دانم در سال پایانی بخواهد از جایگاه معاون‌اولی کنار بکشد؛ مگر آنکه بخواهد راه خودش را کامل از دولت جدا و خودش را از اوضاع کنونی کشور مبری کند اما بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد».

صوفی درباره موقعیت اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده اظهار کرد: «آقای جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ صراحتا خود را کاندیدای جریان اصلاحات خواند اما به‌دلیل حضورش در دولت خیلی آسیب دیده است. او به‌هرحال معاون‌اول رئیس‌جمهور محسوب می‌شود و باید هزینه نارضایتی جامعه از دولت را بپردازد. حالا اینکه او چه برنامه‌ای دارد تا اعتماد جامعه را به خود برگرداند، نمی‌دانم. البته آقای جهانگیری می‌تواند بگوید به من برای کار در دولت دوم آقای روحانی میدان ندادند یا هزار و یک دلیل و بهانه دیگر بتراشد اما نکته مهم آن است که چقدر این صحبت‌ها می‌تواند نگاه و افکار عمومی را تغییر دهد. در مجموع معتقدم کسی که عضو دولت آقای روحانی باشد و امیدوار باشد که در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی و اقبال مردم را به خود جلب کند، تقریبا نشدنی است».

انتقاد عضو کارگزاران از تکرار سیاست ائتلافی

از سوی دیگر علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره انتخابات ۱۴۰۰ به ایرنا گفته است که اصلاح‌طلبان در این انتخابات باید موضع روشنی داشته باشند، زیرا اصلی‌ترین کار تشکل‌های سیاسی، مطالعه و سنجش انتخابات و بررسی شرایط خودشان در هر انتخابات است».

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با تأکید بر حضور مشروط اصلاح‌طلبان، خاطرنشان کرد: «نه تحت هر شرایطی حضور خواهیم داشت و نه می‌توانم بگویم شرکت نخواهیم کرد. هدف اصلاح‌طلبان باید این باشد که با نامزد اصلی خود وارد انتخابات شوند».

نمازی ادامه داد: «اصلاح‌طلبان چه در قالب شورای سیاست‌گذاری و چه بدون آن، نیازمند سازماندهی جدید هستند و بحث ترکیب، حضور و وزن اعضا و احزاب باید در شورای ‌عالی یا نهاد جایگزین مورد توافق باشد». او با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نباید از مردم عقب باشند، اظهار کرد: «اگر احزاب اصلاح‌طلب می‌خواهند در درازمدت بمانند و فعالیت کنند، نهادهای بالادستی اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه نباید از مردم عقب بمانند بلکه باید چند گام از مردم جلوتر حرکت کنند».

وی ادامه داد: «رفتن اصلاح‌طلبان به سمت حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب موجب دلسردی بدنه حامی اصلاحات می‌شود». نمازی درباره پیش‌بینی‌اش از رقابت بین دو جریان سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ گفت: «هر دو جریان شخصیت‌های بزرگی برای نامزدشدن دارند و اگر بعد از اعلام صلاحیت‌ها، هر جریان یک نفر را معرفی کند، پیش‌بینی من این است که رقابتی واقعی و مشارکتی حداکثری اتفاق خواهد افتاد. در چنین شرایطی فکر می‌کنم نامزد اصلاح‌طلبان با فاصله‌ای بسیار زیاد از رقیب انتخاب خواهد شد».

با این اوصاف به نظر می رسد پذیرفتن شخصیتی چون واعظی ازسوی بدنه اصلاح طلبان به عنوان نامزد ریاست جمهوری بسیار دشوار باشد. از طرف دیگر کار حتی برای جهانگیری برخلاف دور قبل بسیار فرق کرده است و دیگر آن جایگاه پیشین را ندارد. به هر روی گویی انک اندک اسامی بیشتری از فعالان اصلاح‌طلب برای کارزار ریاست‌جمهوری سیزدهم مطرح خواهد شد، اسامی که باید پیش از طرح نام خود، سخت‌گیری های شورای نگهبان را هم در نظر بگیرند.

منبع: شرق
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: