کد خبر: ۲۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۹
رئیس شورای عالی قضایی عراق توضیحاتی درمورد دیدار روز گذشته‌اش با محمد جواد ظریف ارائه کرد.
قلم‌نیوز:رئیس شورای عالی قضایی عراق توضیحاتی درمورد دیدار روز گذشته‌اش با محمد جواد ظریف ارائه کرد.

 السومریه نیوز گزارش داد، فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی عراق درمورد دیدارش با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: ظریف به شورای عالی قضایی آمد تا از اقدامات و تحقیقات این شورا در رابطه با حادثه فرودگاه بغداد که منجر به شهادت تعدادی از شهروندان ایرانی و عراقی شد، مطلع شود. وی این اقدام را بعد از صدور گزارش آنی‌یس کالامار، گزارشگر سازمان ملل در حوزه قتل های غیرقانونی و خودسرانه که اعلام کرد "ترور سردار سلیمانی و المهندس غیر قانونی و این جنایت نقض قوانین بین المللی "است، انجام داد.

زیدان تاکید کرد: به هیات ایرانی گفتیم که شورای قضایی عراق با این حادثه به عنوان اقدام جنایی برخورد می کند و تحقیقات در رابطه با این امر طبق قوانین محاکمات جزایی عراق درحال انجام است به ویژه اینکه یکی از شهدا یعنی ابومهدی المهندس منصب رسمی در دولت عراق داشت زیرا او نائب رئیس الحشد الشعبی بود و این سازمان یکی از موسسات رسمی دولت به شمار می رود، علاوه بر این شهید المهندس نماینده پیشین پارلمان نیز به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: از همان ساعات اولیه که جنایت انجام شد، اقدامات تحقیقاتی در رابطه با آن بر اساس قوانین قضایی عراق آغاز شد و بر اساس این قوانین هر جنایتی که در داخل خاک عراق و یا حریم هوایی و یا آب های منطقه ای آن رخ دهد، صرف نظر از نوع جنایت و  تابعیت مرتکبان و قربانیان آن، مورد تحقیق و پیگیری قرار می گیرد.

رئیس شورای قضایی عراق گفت که پیشنهاد هیات حقوقی همراه ظریف در رابطه با امکان تقدیم شکایت به طرف های بین المللی را بررسی کرده اند و مباحثات در این رابطه ادامه خواهد داشت.

فائق زیدان تاکید کرد که پیش از این نیز در گفت‌وگویی تلفنی با ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران این موضوع را بررسی کرده است .

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف روز یکشنبه در سفری یک روزه به بغداد رفت و با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: