کد خبر: ۲۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۹
یک مقام ارشد پلیس آگاهی درباره کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی گفت: بیش از ٩٠‌درصد سرقت‌های قاپ‌زنی مربوط به سرقت موبایل است که افزایش قیمت تلفن همراه و رعایت‌نکردن نکات ایمنی از سوی شهروندان دو علت رشد این نوع سرقت است.

قلم‌نیوز:جرم کلاهبرداری در سه ماهه نخست سال و وقوع موبایل‌قاپی نسبت به سایر قاپ‌زنی‌ها در تهران با روند صعودی روبه‌رو است.

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت درباره عملکرد سه ماهه ابتدای سال‌جاری مأموران پلیس آگاهی تهران بزرگ اظهار داشت: «در سه ماهه ابتدای سال‌جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ افزایش خاصی در حوزه سرقت نداشتیم.

در سه ماهه امسال بیش از ۶.۲ درصد افزایش کشف داشتیم و براساس آمار ٧٦,٣‌درصد کل جرایم را کشف کردیم.

در جرایم مهم با روند کاهشی مواجه هستیم؛ در سرقت منزل ۱۴درصد، سرقت مغازه ۲‌درصد و جیب‌بری بیش از ٦٠‌درصد کاهش وقوع گزارش شده؛ درحالی‌که کشفیات ما افزایش داشته است.»

سردار لطفی در حوزه سرقت خودرو ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: «کارآگاهان پلیس آگاهی روی این قضیه و شناسایی سارقان خودرو متمرکز شده‌اند؛ اگرچه نقش پلیس در وقوع آن ۱۸‌درصد است و پلیس تنها دستگاه مسئول نیست.

در سه ماهه نخست سال ۸۶.۷‌درصد خودرو‌های سرقتی را کشف‌کردیم و در پالایش‌های اطلاعاتی کارآگاهان مشخص شد ۶۱‌درصد کل خودرو‌هایی که به سرقت رفته بودند، مربوط به یک مارک و برند و تولید داخلی است.

جالب‌تر آن است که ۹۲‌درصد از ۶۱‌درصد مدل خودرو به سرقت رفته، متعلق به سال‌های قبل از ٨٦ است که این خودرو‌ها آن سال‌ها فاقد سیستم ایمنی بودند.»

این مقام ارشد پلیس آگاهی درباره کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی گفت: «بیش از ٩٠‌درصد سرقت‌های قاپ‌زنی مربوط به سرقت موبایل است که افزایش قیمت تلفن همراه و رعایت‌نکردن نکات ایمنی از سوی شهروندان دو علت رشد این نوع سرقت است.»

او در طرح‌های عملیاتی کاشف در سال‌جاری گفت: «طرح کاشف در سال‌جاری با وجود کرونا متوقف نشد و با قوت اجرا شد که در این‌باره ۱۰۱ باند شناسایی و منهدم و ۴۹۶ نفر دستگیر شدند که این افراد نیز به ٤‌هزار و ٢٩٨ فقره سرقت اعتراف کردند.»

رئیس پلیس آگاهی پایتخت درباره سرقت‌های خشن گفت: «خوشبختانه این دسته از سرقت‌ها نیز ۱۴.۵‌درصد کاهش داشته است. در سه ماهه نخست سال‌جاری از مجموع سرقت‌ها ۳۶‌درصد سرقت خُرد شامل لوازم و قطعات خودرو بوده که به واسطه پارک خودرو‌ها در حاشیه خیابان‌ها و پرسه‌زنی معتادان متجاهر رخ داده است.»

او در ادامه به بررسی‌های تخصصی پلیس آگاهی در حوزه جرایم جنایی پرداخت و اعلام کرد: «در حوزه قتل عمد ۳‌درصد و آدم‌ربایی ۳۳‌درصد کاهش داشته‌ایم؛ اقدامات مسلحانه قابل توجهی هم در تهران نداشتیم و باید گفت که ۱۶‌درصد در کل جرایم مسلحانه، آدم‌ربایی و قتل کاهش داشته‌ایم.»

سردار لطفی توضیح داد: «در میزان قتل در سه ماهه امسال و سال ۹۸ جزو استان‌های آخر در حوزه قتل بودیم. در حوزه جعل و کلاهبرداری با کمال تأسف با توجه به شرایط اقتصادی با افزایش جرم کلاهبرداری در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مواجه هستیم و ۳۰‌درصد افزایش جرم داشتیم. در حوزه کشفیات نیز ۳۵‌درصد افزایش داشتیم و ۹۳‌درصد جرم‌های جعل را کشف کردیم.»

منبع: شهروند

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: