کد خبر: ۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
نوش‌آبادی در نشست خبری؛
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خودداری دولت عربستان سعودی از انجام هرگونه اقدام برای از سرگیری روابط با دولت جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز حج امسال را نا مشخص خواند.
مکان نمایشگاه کتاب تا ۵ سال رایگان است/ چشم‌انداز نامشخص حج امسال

اولین نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۵ پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در تهران برگزار شد.

نوش آبادی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به نامگذاری سال جدید به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای بندهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ سیاست‌های ۲۴ بندی کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و بنا به دستور رئیس جمهور به کلیه دستگاه های اجرایی، وظیفه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی را در سرلوحه کار خود قرار داده است.

به گفته وی: بلافاصله پس از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، این وزارتخانه سیاست های و اهداف متناسب با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را تدوین و به نهادهای زیرمجموعه خود در سراسر کشور ابلاغ کرده است. جلوگیری از اقدامات فسادزا، تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تقویت بهره وری و کارآفرینی و سرمایه گذاری، از جمله سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است که در حوزه فرهنگ و هنر تبیین شده است.

سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به تصویب پیشنهادهای مشترک این وزارتخانه و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در جلسه تیرماه سال ۹۳ شورای اقتصاد، گفت: شفاف سازی و توزیع منابع به صورت عادلانه، تدوین و اصلاح و بازنگری در برخی قوانین در بخش فرهنگ و هنر، تقویت فرهنگ جهادی و تولید ثروت و بهره‌وری و کارآفرینی و سرمایه گذاری با استفاده از فرهنگ و هنر از جمله موارد زیرمجموعه سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در این شورا به تصویب رسیده است.

معاون حقوقی پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نامگذاری سال ۹۵ از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سال گفتمان سازی و فرهنگ اقتصاد مقاومتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این وزارتخانه از همه امکانات و ظرفیت های در اختیار خود برای فرهنگ سازی این مقوله استفاده خواهد کرد.

شدت گرفتن نقض حقوق مولفان در فضای مجازی

نوش آبادی در ادامه از برگزاری سومین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری با رویکرد «حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی، الزامات ملی و بین المللی» در تاریخ ۱۳ اردیبهشت سال جاری و به همت معاونت مطبوعش در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران خبر داد و با ابراز تاسف از شدت گرفتن نقض حقوق مولفان در فضای مجازی گفت: از مدیران و کارشناسان سازمان «وایپو» برای شرکت در این همایش دعوت شده است.

هیچ قراری با مقامات سعودی برای حج امسال تنظیم نشده است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین تصمیمات پیرامون اعزام زائران ایرانی به حج تمتع در سالجاری، ضمن مهم ارزیابی کردن این مسئله برای نظام، در عین حال گفت: حوادث تلخ و دلخراشی که در موسم حج تمتع سال گذشته رخ داد و متعاقب آن قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و عربستان و با تصمیم دولت سعودی، وضعیت اعزام زائران ایرانی را به حج تمتع بغرنج کرده است.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه علی‌رغم پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران، نه تنها دیه ۴۷۰ جانباخته ایرانی حادثه منا پرداخت نشده و نه تنها هیچگونه اقدام عملی از سوی دولت سعودی برای برخورد با هتاکان و متجاسران به دو زائر ایرانی در سال گذشته، دولت سعودی بابت این مسائل از دولت ایران عذرخواهی نکرده است.

نوش آبادی با اشاره به تعطیل بودن سفارتخانه و کنسولگری ایران در عربستان در پی قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، گفت: با این وجود امکان اینکه بخواهیم اقدامات خودمان را برای برگزاری حج تمتع انجام دهیم، با دشواری و سختی روبرو شده است. عموم مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری و شخص رئیس جمهور تاکید دارند که نباید حرمت زائران خدشه‌دار شود و باید حج در امنیت جانی و تامین کرامت انسانی زائران برگزار شود.

وی اضافه کرد: علی رغم تلاش‌های چند ماه گذشته، تاکنون هیچ قراری با مقامات سعودی برای تنظیم قراردادها و تفاهم نامه‌هایی که ناظر بر اسکان زائران در هتل‌ها، ارائه خدمات بهداشتی و سایر سرویس‌ها و حتی اعزام آنها از طریق شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، تنظیم نشده است و با توجه به اعلام ممنوعیت پروازهای شرکت ماهان از سوی دولت عربستان سعودی به این کشور، بعید است که چشم انداز روشنی برای حج تمتع امسال داشته باشد.

سخنگوی وزارت ارشاد در عین حال از سفر هیئتی به سرپرستی رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان سعودی در روز آینده (سه شنبه ۲۴ فروردین) برای انجام ملاقات با وزیر حج عربستان و مذاکره در خصوص مسائل مربوطه خبر داد و بار دیگر تاکید کرد: برای برگزاری حج تمتع می‌بایست حقوق زائران حفظ شود و پرداخت دیه به ۴۷۰ زائر جان باخته حادثه منا و همچنین تنبیه متجاسرین به دو زائر ایرانی، ایفا شود. ما امیدواریم دولت عربستان با پذیرش این واقعیت ها حقوق مسلمانان را در سرزمین وحی پاس بدارد.

توقیف مطبوعات و «آزادی پس از بیان»

نوش آبادی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص امکان فعالیت هفته نامه «یالثارات» علی رغم لغو پروانه امتیاز این نشریه از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات، گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز نشریه یالثارات را لغو کرده و به طور طبیعی مرجع صدور مجوز مجدد به این نشریه همانند سایر نشریات، هیئت یاد شده است.

وی افزود: هیئت نظارت بر مطبوعات شورای فرادستگاهی و فراقوه‌ای است و اگر قرار باشد این نشریه بخواهد منتشر شود، نیازمند طی مراحل و تشریفات قانونی و اداری در این هیئت است و می بایست درخواست مجدد خود را برای انتشار به هیئت ارائه کند که پس از بررسی در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد اظهارات دیروز وزیر ارشاد درباره تعهد دولت به تامین آزادی بیان و آزادی پس از بیان و اینکه آیا این سخن به معنای آن است که سال جدید، پایانی بر توقیف مطبوعات خواهد بود یا خیر؟ گفت: آزادی قلم، بیان و عقیده بر اساس قانون اساسی محترم شمرده شده و تا زمانی که این آزادی تعرضی به حقوق و آزادی های دیگران نباشد، به رسمیت شناخته می شود.

وی ادامه داد: البته ما باید مرزها را هم بشناسیم؛ در اصل هفتم قانون اساسی تصویب شده است که هیچ کس حق ندارد به بهانه حفظ وحدت و امنیت داخلی در کشور، آزادی‌های مشروع مردم را سلب کند و در عین حال کسی هم حق ندارد به بهانه آزادی، به وحدت و امنیت ملی کشور خدشه وارد کند.

درباره محل برگزاری نمایشگاه قرآن تصمیم‌گیری نشده است

نوش آبادی در خصوص آخرین تصمیم برای برگزاری نمایشگاه قرآن با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، گفت: این نمایشگاه قطعا هم امسال برگزار خواهد شد اما در مورد اینکه در باغ کتاب برگزار شود یا شهر آفتاب، هنوز تصمیم گیری نشده است. قطعاً برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب منوط به موفقیت در برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب است.

محرومیت بیش از یکصد ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب

وی در مورد وضعیت ناشران متخلف که از حضور در نمایشگاه امسال کتاب تهران محروم شده اند، گفت: برخی تخلفات صنفی برخی ناشران در سالهای گذشته منجر به محرومیت آنها از حضور در نمایشگاه امسال شد و بر این اساس بیش از یکصد ناشر امسال از توفیق حضور در این نمایشگاه محروم هستند.

سخنگوی وزارت ارشاد تاکید کرد: آراء صادره برای این ناشران صرفاً به خاطر تخلفات صنفی است و ربطی به مسائل محتوایی کتابهای آنها در سال گذشته ندارد. قطعا وزارت ارشاد امسال هم مطابق قانون در مورد تخلفات احتمالی برخوردهای قانونی را اعمال خواهد کرد.

نوش آبادی با تاکید بر اینکه ضوابط و مقررات مربوط به حضور ناشران در نمایشگاه کتاب به آنها ابلاغ شده است، گفت: ناشران باید بیشتر از دیگران حرمت نمایشگاه را حفظ کنند و انتظار ما این است که زمینه برگزاری یک نمایشگاه خوب و بانشاط را فراهم کنند.

قول مساعد شهرداری برای واگذاری رایگان و ۵ ساله شهرآفتاب

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار و مطالبی که در خصوص نحوه واگذاری شهر آفتاب به وزارت ارشاد و مسائل مالی مرتبط با این موضوع، ضمن تقدیر از مسئولان شهرداری در همکاری با این وزارتخانه در تامین مکان برگزاری نمایشگاه کتاب، گفت: شهرداری تهران برای اینکه شهر آفتاب را به مدت ۵ سال به صورت رایگان در اختیار نمایشگاه کتاب قرار دهد،  قول مساعد داده است و در خصوص سالهای آینده هم بعداً تصمیم‌گیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد وضعیت نظارت بر سایت‌های فعال در زمینه همسریابی گفت: تعداد این سایت‌ها انگشت شمار است و ما برای مسدود کردن تعدادی از این سایت‌ها که مرتکب تخلفاتی شده بودند اقدام کرده‌ایم اما برخی مقامات قضائی نظرشان بر این بود که وزارت ارشاد اجازه این کار را ندارد و باید مراحل قانونی موضوع طی شود. این مسئله باعث شده که اقدام قاطع و جدی برای برخورد با سایت‌های غیرمجاز در این حوزه صورت نگیرد و اقدامات به کندی پیش برود.

نوش آبادی گفت: در هر حال ما با نهادهای قضائی، امنیتی و پلیس فتا در این خصوص همکاری داریم و فعالیت بسیاری از سایت های غیر مجاز رصد می شود و در صورت ارتکاب تخلف، با آنها برخورد صورت خواهد گرفت. البته صدور مجوز به اینچنین سایت هایی که بخواهند در زمینه همسریابی فعالیت کنند، با دقت، وسواس و طی پروسه ای بسیار ظریف صورت می گیرد تا خدایی نکرده شاهد مواردی مانند بداخلاقی و شیوع منکرات در جامعه نباشیم.

شکایت کردن حق قانونی همه است؛ مانند دولت

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اظهارات روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که گفته بود دولت یازدهم از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده است، این در حالی است که ما شاهد خلاف این مدعا هستیم، گفت: شکایت کردن حق قانونی هر فردی است که احساس کند به حق او تجاوز شده است. چه این شخصیت حقیقی باشد و چه حقوقی باشد مانند دولت.

سخنگوی وزارت ارشاد اضافه کرد: مشی دولت همواره بر این بوده که وقت خودش را خیلی صرف این مسائل نکند و خوشبختانه ما در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی هم کمتر دیده ایم شاهد شکایتی از سوی شخص وزیر و یا مسئولان این وزارتخانه از رسانه خاصی باشیم. اما این گله را هم داریم که بسیاری از رسانه‌ها ممکن است ملاحظات اخلاقی را مدنظر قرار ندهند. با این وجود اگر آقای جنتی مطلبی در خصوص عدم شکایت وزارت فرهنگ از رسانه‌ها بیان کرده، حرف درستی است.

معاون حقوقی پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص احتمال پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی حوزه کپی رایت مانند رم و برن گفت: تصمیم در این خصوص نیازمند اجماع مسئولان و مقامات ارشد کشور است و وزارت ارشاد راساً نمی‌تواند در این مورد تصمیم بگیرد. ما البته پژوهشی را درباره منافع و مضرات پیوستن احتمالی به کنوانسیون‌های یاد شده آغاز کرده ایم اما این پژوهش‌ها هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: