کد خبر: ۲۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۵ تير ۱۳۹۹
با توجه به تغییر نویسنده و عدم اعلام رسمی به عوامل تولید هنوز ساخت ادامه سریال «بانوی عمارت» در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
در همان سال های ابتدایی سریال سازی در ایران، سریال های تاریخی از جمله آثار مهم و پر مخاطب تلویزیون به شمار می رفتند. عده ای از برهه زمانی خاصی که در سریال روایت می شد راضی بودند و دیگر مخاطبان با وجود اینکه در آن فضا حضور نداشتند با تماشای این سریال ها خود را در آن حال و هوا متصور می شدند و از دیدن آنها لذت می بردند.

سریال های پس از باران، خانه ای در تاریکی، تبریز در مه، امیرکبیر و ... از جمله این آثارند. اما در سال ۹۷ سریالی به نام «بانوی عمارت» از شبکه سه سیما بروی آنتن رفت و بعد از مدت ها توانست توجه مخاطبان را به سریال های تاریخی جلب کند.

بعد از تولید و پخش این سریال تلویزیونی بنا بود تا ادامه آن نیز در قالب فصل دو ساخته و پخش شود، اما این سریال با حواشی مواجه شدو از تغییر نویسنده تا انصراف کارگردان و ... که با این شرایط و اما و اگرها تولید ادامه آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. به همین بهانه  گفت و گویی با «احسان جوانمرد» نویسنده و «مجید مولایی» تهیه کننده آماده و همچنین فصل نخست سریال را مورد بررسی قرار دادیم.

سریالی عاشقانه در بستر تاریخ قاجار

این سریال روایتی عاشقانه را در بستر تاریخ سال های حکومت قاجار بر ایران نشان می داد. قصه ای خانوادگی، عاشقانه در دل تاریخ قاجار. بانوی عمارت قصه نوادگان خان قاجار بود و چگونگی زندگی، معیشت، آداب و رسوم و هر آنچه به آنها مرتبط بود را تصویر کرده بود.

بازیگرانی که با این سریال به شهرت رسیدند

نقش اصلی این سریال را «حسام منظور» ایفا کرد که تا قبل از این سریال تجربه شاخص تصویری نداشت و بانوی عمارت اولین گام جدی او در عرصه تصویر به شمار آمد. او با ایفای نقش در قامت «ارسلان میرزا قوانلوی قاجار» یکی از نوادگان خان قاجار به خوبی ظاهر شد و بعد از بازی در این سریال رشد قابل قبولی در بازیگری و انتخاب هایش داشت.

همچنین در کنار او، مریم مومن نیز دیگر بازیگر اصلی سریال بود که با بازی در نقش فخر الزمان به شهرت رسید.

حمیدنژاد و دومین تجربه کارگردانی

حمیدنژاد کارگردان این سریال برای بار دوم سریالی را برای تلویزیون کارگردانی کرد. او ابتدا چند اپیزود از سریال چرخ فلک و سپس بانوی عمارت را ساخت. همچنین حمیدنژاد در سینما فیلم های اشک سرما، آناهیتا، شکوفه های سنگی، قله دنیا، ستارگان خاک و ...

مهمترین اتفاق های سیاسی زمان قاجار

یکی از مهمترین اتفاق های سیاسی زمان قاجار، ترور شخصیت ناصرالدین شاه است که در بستر این سریال بازسازی و نشان داده شد. این اتفاق های سیاسی با درام شکل گرفته در قصه بانوی عمارت گره خورده بود و به طبع آن نیز با رخ دادن این اتفاق ها سرنوشت شخصیت ها نیز دستخوش تغییراتی قرار گرفت.

نگارش فصل دو و شروع حاشیه سازی ها

بلافاصله بعد از تولید فصل اول این سریال و بازخوردهای خوبی که از سمت مخاطبان تلویزیونی دیده شد، سازمان صداوسیما تقاضای ساخت ادامه این سریال را به تولیدکنندگان آن داد.
سرنوشت فصل دوم سریال «بانوی عمارت» به کجا رسید؟
جوانمرد: تعویق سازمان در نگارش فصل دو باعث شد از ادامه نگارش انصراف  دهم

در همین زمینه احسان جوانمرد نویسنده این سریال در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: بعد از پایان نگارش فصل یک، آماده بودم تا نگارش فصل دو را شروع کنم اما سازمان صداوسیما اطمینانی به موفقیت کار نداشت. یکسالی صبر کردم تا کار که به زمان پخش رسید از دوستان سازمان پرسیدم که کار نگارش را ادامه دهم؟ و گفتند نه باید پخش شود و بازخوردها را ببینیم! و در حقیقت من ناراحت شدم.

وی ادامه داد: یکسال هیچ درآمدی نداشتم و منتظر بودم بگویند شروع کن. مدام به خودم گفتم سر کار دیگری نروم بانوی عمارت حیف است اما یکباره به خودم آمدم و دیدم عمرم دارد می رود. با اینکه دلم نمی خواست اما کلا قیدش را زدم.

این نویسنده افزود: از طرفی مدت ها بود با آقای فتحی برای سریال جیران صحبت می کردیم و همان زمان قرارداد این سریال را بستیم. در ادامه در جلسه ای گفتند بیا شروع کن و من گفتم شرمنده ام و با سریال دیگری قرارداد نوشتم و عذرخواهی کردم و گفتم که سریالی که دارم می نویسم طولانی است. گفتم از دستم همین برمی آید که اجازه ادامه دادنش را به عنوان مالک معنوی اثر به شما بدهم.

نسبت به گروه تولید مسئولیت داشتم

وی در پاسخ به اینکه آیا فکر نمی کردید ممکن است نویسنده دیگری کاری که شما کرده بودید را تغییر دهد؟ گفت: خب چاره چه بود؟ نمی توانستم سرنوشت گروه بزرگی مثل بانوی عمارت را به خاطر اینکه خودم نمی خواهم با آنها همکاری کنم، برهم بزنم!

جوانمرد این روزها حدود یکسالی می شود که مشغول نگارش سریال جیران است و این سریال نیز به مرحله تولید نرسیده است، وی در این باره و اینکه با اینکه در این مدت زمانی می توانست دو سریال را با هم پیش ببرد، افزود: من با شخص کار نمی کردم. شما وقتی با سازمانی کار می کنید که باید یکسال طول بکشد متوجه شود متن تان خوب بوده یا نه دیگر حرفی برای گفتن نمی ماند.
 فصل دوم سریال «بانوی عمارت»
وی ادامه داد: اما معتقدم اگر قرار باشد سریالی ادامه داشته باشد دیگر بعد از ۴ سال و گذر زمان جذابیتی ندارد. به نظرم همان زمان که نگارش فصل یک تمام شد و ضبط شروع شد باید می گفتند فصل دو را هم بنویسید و ادامه دهید و با یک فاصله کوتاهی  بازیگران استراحت می کردند و مشغول ضبط فصل دو می شدند و اگر کشش داشت و مخاطبان دوست داشتند می توانستند این سریال را در فصل های ۳ و ۴ هم  ادامه دهند، اما زمانی که ساخته می شد کسی اعتقادی به موفقیتش نداشت!

 انتقاد کارگردان از فیلم‌نامه فصل دو/ طرح مبسوطی از تخیلات نویسنده!

اما مدتی بعد و با اینکه جوانمرد از نگارش این سریال کناره گیری کرد، همچنان سازمان برای تولید فصل دو بانوی عمارت تمایل بسیاری داشت و از طرفی نیز مجید مولایی تهیه کننده نیز در گفت و گوها اذعان داشت که این سریال را می سازد.

مدتی بعد نگارش به محسن قرایی و محمد داودی سپرده شد که آخرین کار مشترک این دو سینمایی قصر شیرین بود.

با اعلام این خبر در مهرماه ۹۸ «عزیز الله حمیدنژاد» در نامه ای که در اختیار رسانه ها قرار داد، گفته بود: به دلایل اختلاف سلیقه حرفه ای در کم وکیف نگارش متن فصل دوم این سریال نبوده‌ام و آنچه اخیراً پس از نه ماه برای نظرخواهی و تصمیم‌گیری به دست من رسیده است برخلاف خبرهای منتشر شده از طریق تهیه‌کننده و نویسنده محترم،... فیلمنامه نیست بلکه طرح مبسوطی از تخیلات نویسنده با وام گرفتن سطحی از برخی حوادث و بعضی دیگر از شخصیت‌های سریال است؛ متاسفانه از زاویه دید تولید، نوشته‌ای بسیار سفارشی و غیرنمایشی است به‌طوری که دو تا از آدم‌های سریال حدود ۱۰ قسمت در یک کاه‌دونی بسر می‌برند و دیالوگ می‌گویند و این گونه پرداخت‌ها چیزی جز تحقیر مخاطب و پس زدن او را به دنبال ندارد.

به عقیده حقیر اگر همچنان سازمان صداوسیما تاکید بر ساخت ادامه این سریال را دارد بهتر است مانند خیلی از طرح‌ها حق و حقوق نویسندگان پرداخت شده و این طرح کنار گذاشته شود و تیمی جدید و حرفه‌ای با نگرش احترام به جذب مخاطب روی آن متمرکز شود. کسانی که به راحتی درباره تولید فصل دوم سریال نظر می‌دهند هرگز نمی‌دانند که فصل یک با چه پشتوانه و مرارت و ظرایفی تصویر شده است.

** اما و اگرهای تولید ادامه سریال «بانوی عمارت»

با گذشت یک سال و اندی هنوز هم این طرح در سازمان صداوسیما قرار دارد و بنا است تا در سال آینده به تولید برسد. اما هنوز از تغییر نویسنده و یا حتی کارگردان آن خبری به میان نیامده است.
حتی در تماسی که خبرنگار فارس با مجید مولایی تهیه کننده «بانوی عمارت» داشت، او همه سوالات را به کرونا مرتبط دانست و معتقد بود اگر کرونا نبود این سریال تا الان به نتیجه رسیده بود.
 فصل دوم سریال «بانوی عمارت»
با تمام این اما و اگرها اگر قرار باشد دو رکن اصلی یک سریال اعم از نویسنده و کارگردان آن تغییر کنند آن هم سریالی که فصل ابتدایی آن با مخاطبان ارتباط خوبی گرفته است، شاید به موفقیت آن لطمه وارد کند.

از طرفی شنیده‌ها حاکی از این است که حمیدنژاد قصد دارد کار دیگری را به تولید برساند و اگر تکه های پازل را به درستی کنار هم قرار دهید متوجه ادامه ساخت این سریال توسط گروه دیگری می شوید،‌گروهی که شاید بر حسب تغییر کارگردان و نویسنده، بازیگران جدیدی را در قامت شخصیت های قبلی به همراه داشته باشد.

فصل نخست این سریال در دی ماه ۹۷ از شبکه سه سیما پخش شد. در این سریال حسام منظور، پانته آ پناهی ها، علیرضا شجاع نوری، شبنم فرشادجو، مریم مومن، اندیشه فولادوند از بازیگران این مجموعه تلویزیونی بودند

منبع: فارس
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: