کد خبر: ۲۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۵ تير ۱۳۹۹
حقوق بازنشستگان و کارگران پاسخگوی 35 درصد از هزینه‌های زندگی آنهاست
دولتی‌ها امسال افزایش دستمزد کارگران را در بوق و کرنای بسیار کردند و با بهره‌ گرفتن از قدرت پروپاگاندای رسانه‌ای، ادعا کردند افزایش مزد کارگران حداقل‌بگیر با احتساب تمام مزایای مزدی، حدود ۳۳ یا ۳۴ درصد است.
قلم‌نیوز:امروز، روز بهزیستی و تامین اجتماعی است اگرچه همه مولفه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم و وضعیت اقتصادی جامعه به خصوص کارگران روز‌به‌روز در حال تحلیل رفتن است. دولتی‌ها امسال افزایش دستمزد کارگران را در بوق و کرنای بسیار کردند و با بهره‌ گرفتن از قدرت پروپاگاندای رسانه‌ای، ادعا کردند افزایش مزد کارگران حداقل‌بگیر با احتساب تمام مزایای مزدی، حدود ۳۳ یا ۳۴ درصد است. این در حالی است که افزایش نرخ کالاهای اساسی و تورم سرسام‌آور سبد معاش خانوار، قدرت خرید دستمزد را به پایین‌ترین سطح در دهه‌های گذشته رسانده است. مزد کارگر با در نظر گرفتن همه مزایای مزدی (حتی اگر در نظر نگیریم که در بسیاری از کارگاه‌های کوچک و متوسط یک تخلف عرفی نهادینه‌شده وجود دارد و مزایای مزدی مانند حق مسکن یا پایه سنوات به کارگران پرداخت نمی‌شود)، نصف سبد معیشت تقلیل یافته و حداقلی نیست.

در واقع در شرایط فعلی دستمزد دریافتی کارگران واجد مزایای مزدی نه دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان بلکه فقط دو میلیون و ۴۱۱ هزار تومان است. نکته قابل تامل اینکه نسبت این دستمزد به سبد معیشت نیز فقط ۳۵ درصد است یعنی دستمزد تیرماه کارگران فقط ۳۵ درصد سبد معیشت بسیار حداقلی و تقلیل‌یافته را پوشش می‌دهد.

تقلیل قدرت خرید کارگران و بازنشستگان با سرعت سرسام‌آوری در جریان است. این در حالی است که این نگرانی وجود دارد که با عدم کنترل بازار ارز و کالاها، این روند کاهش قدرت خرید در ماه‌های آتی با سرعت بسیار ادامه یابد. در واقع گران شدن نرخ ارز، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تورم‌زاست و براساس روند مالوف سال‌های اخیر، هر بار که نرخ ارز ۴۰ درصد یا بیشتر گران می‌شود، سبد معاش خانوار نیز حداقل ۳۰ درصد متورم خواهد شد. اکنون با گرانی نرخ ارز و تورم متعاقب آن که همه کالاهای اساسی خانوار حتی خوراکی‌ها را دچار افزایش قیمت کرده، سطح پوشش دستمزد به ۳۵ درصد رسیده است.

در اسفندماه ۹۸ نرخ سبد معیشت حداقلی و تقلیل‌یافته که به صورت رسمی و سه‌‌جانبه محاسبه می‌شود، چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد. محاسبات کمیته دستمزد کانون عالی شوراها نشان می‌دهد که تا پایان خرداد ۹۹، تورم حاکم بر اقتصاد، نرخ سبد را به شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسانده است بنابراین اگر دستمزد کارگران را با احتساب همه مزایا (از جمله حق مسکن ۳۰۰ هزار تومانی) دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان در نظر بگیریم، این مزد حداقلی فقط ۳۸ درصد سبد معیشت است. حال آنکه افزایش حق مسکن در بیست و سوم تیرماه هنوز همچنان در راهروهای هیات دولت معطل است و تصویب نشده است. با این حساب کارگران در تیرماه نیز مانند سه ماه بهار ۹۹، باید همچنان با حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی سر کنند.

مستمری حداقلی کفاف ۱۰ روز زندگی را می‌دهد

وضعیت نابسامان کارگری در حالی مورد بی‌توجهی دولت قرار گرفته که بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی نیز حال و روز خوبی ندارند و هر روز نسبت به شرایطی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند گلایه دارند. به باور فعالان حوزه کارگری، افرادی با حقوق‌های نجومی برای کسانی که مشکلات معیشتی دارند، تصمیم‌گیری می‌کنند.

بر همین اساس یک پیشکسوت کارگری با درخواست از سران سه قوه برای رفع مشکلات معیشتی کارگران و بازنشستگان گفت: فقر و تنگدستی این افراد، آنها یا خانواده‌هایشان را درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌کند، چنان‌که بعضا شاهد بروز خودکشی در خانواده‌های کارگری هستیم.

علی‌اصغر شهبازی با بیان اینکه برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود، هزینه یک فرد بازنشسته بیشتر از یک فرد جوان یا میانسال شاغل است، تصریح کرد: گفته می‌شود به دلیل اینکه معمولا فرزندان بازنشستگان به جوانی رسیده، کار می‌کنند یا ازدواج کرده‌اند، آنها هزینه کمتری دارند. برعکس در این دوران درست به دلیل افزایش تعداد افراد خانواده و انتظاراتی که از افراد به دلیل اینکه بزرگ خانواده هستند، می‌رود، هزینه‌ها افزایش می‌یابد. فرزندان به علاوه عروس‌ها و دامادها و نوه‌های بازنشستگان به این افراد سر می‌زنند و انتظاراتی هم هست و همین، هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: گذشته از این، در سن بازنشستگی هزینه‌های درمان افراد بالا می‌رود. بازنشستگان همچنین به دلیل نداشتن توان و بنیه بدنی مثل سابق که ممکن بود یک یا دو شغل غیر شغل اصلی داشته باشند، امکان کار کردن و کسب درآمد اضافی ندارند و این‌طور در تنگنا قرار می‌گیرند.

تفاوت قابل توجه درآمد و هزینه

در شرایطی این پیشکسوت کارگری از افزایش هزینه‌ها در دوران بازنشستگی حرف می‌زند که حدود ۷۰ درصد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی حداقلی بگیر هستند و دریافتی ماهانه آنها از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کند. بسیاری از آنها زمانی که کار می‌کرده‌اند به نسبت دریافتی بیشتری داشته و با بازنشستگی قسمت چشمگیری از درآمدشان کاهش یافته است.

شهبازی در جواب این سوال که مستمری حداقلی بگیر جوابگوی چه مقدار از هزینه‌های ماهانه بازنشستگان است، گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت این مستمری جوابگوی مخارج ۱۰ روز بازنشستگان است. به این ترتیب آنها ۲۰ روز از ماه را در سختی و تنگدستی، با قرض و زدن از کیفیت زندگی‌شان می‌گذرانند.

او درباره اینکه وعده‌هایی مبنی بر افزایش دریافتی مستمری‌بگیران با اجرای طرح‌هایی مانند همسان‌سازی داده شده، تصریح کرد: تفاوت درآمد و هزینه آنقدر زیاد است که عملا باید گفت چنین طرح‌هایی یک جور فرار به جلو برای این است که بگویند داریم کاری انجام می‌دهیم. مشکلات بیشتر و عمیق‌تر از اینهاست. جامعه کارگری و بازنشستگی با فقر و تنگدستی مواجه است که این خود عامل سوق یافتن افراد به سمت آسیب‌های اجتماعی است.

این پیشکسوت کارگری ادامه داد: وقتی مشکلات معیشتی عمیق باشد و مزمن شود، خود یا خانواده افراد درگیر آسیب‌هایی مثل خودکشی می‌شوند. شاهد بودیم که در خوزستان کارگری خود را حلق‌آویز کرد یا رسانه‌ها خبر دادند که کودکی در خانواده‌ای فقیر در ایلام دست به خودکشی زد. اینها به دلیل این است که جایی رنج از تحمل افراد خارج می‌شود.

تامین اجتماعی را به صاحبانش بدهید

او با تاکید بر اینکه مشکلات، ساختاری است و با اصلاحات ساختاری می‌توان آنها را رفع کرد، گفت: سازمان تامین اجتماعی سازمانی متعلق به کارگران است، اما می‌بینیم که آن را از ما گرفته‌اند و حمایتی که نمی‌کنند هیچ، دست در جیب سازمان می‌کنند و از اموال‌ بازنشستگان و کارگران برمی‌دارند.

شهبازی با درخواست از سران قوا برای حمایت از بازنشستگان عنوان کرد: باید سازمان تامین اجتماعی به صاحبان اصلی‌اش بازگردد. ما معتقدیم که اگر دست دولت از جیب سازمان بیرون بیاید، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.
او با بیان اینکه این ذهنیت هست که افرادی با حقوق‌های نجومی برای کسانی که با مشکلات معیشتی دست به گریبان هستند، تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: شایسته نیست قشر زحمتکش جامعه که یا در حال کار است یا بعد مدت‌ها کار بازنشسته شده، دچار این میزان فقر و تنگدستی باشد. این افراد چیزی اضافه نمی‌خواهند، بلکه حق‌شان را می‌خواهند و امیدواریم گوش شنوایی برای حرف آنها باشد.

وعده افزایش مجدد بن خواربار و حق مسکن

این مشکلات در حالی وجود دارد که به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای متناسب‌سازی و سه هزار میلیارد تومان برای افزایش مجدد بن خواربار و حق مسکن بازنشستگان هزینه خواهد شد. مصطفی سالاری در جلسه‌ای با روسای کانون‌های بازنشستگان تامین اجتماعی سراسر کشور اظهار کرد: با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، دریافتی افراد دارای ۳۰ سال سابقه بیمه پردازی کمتر از دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان نخواهد بود.

وی با بیان اینکه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اولویت اول ما در سازمان تامین اجتماعی است، افزود: از زمان شروع به کار در سازمان تامین اجتماعی و براساس تاکید ریاست‌جمهوری متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و بهبود معیشت این عزیزان را به عنوان اولویت اول و مهم‌ترین تکلیف سازمان تامین اجتماعی پیگیری کردیم و با همکاری همه‌جانبه تمامی دستگاه‌ها طی روزهای اخیر به تصویب نهایی هیات وزیران رسیده و از ماه آینده اجرایی می‌شود.سالاری درباره نحوه اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: درباره نحوه اجرا جلسات متعددی با اعضای کانون عالی بازنشستگان داشته‌ایم و از بین سناریو‌های مختلف با نظر نهایی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سناریویی که مورد حمایت و تاکید نمایندگان کانون عالی بازنشستگان است، مبنای عمل قرار گرفت.وی ادامه داد: با اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، حقوق حداقل‌بگیرانی که دارای ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی هستند به دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و حقوق افرادی که دارای ۳۵ سال سابقه بیمه‌پردازی هستند نیز کمتر از سه میلیون تومان نخواهد بود.

منبع: جهان صنعت
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: