کد خبر: ۲۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۹
مجله اکونومیست کوشیده با بررسی نظرسنجی‌ها و شاخص‌های اقتصادی به این پرسش پاسخ دهد.

قلم‌نیوز: در مدل به‌کار گرفته‌شده توسط این مجله، شانس پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان(دونالد ترامپ) و نامزد دموکرات‌ها(جو بایدن) در هر ایالت سنجیده شده و سپس بر این اساس مجموع آرای الکترال هر نامزد برآورد شده است.

در برخی ایالت‌ها، نتیجه انتخابات تقریبا مشخص است. برای مثال آقای بایدن به احتمال قریب به یقین در ایالت نیویورک پیروز خواهد شد و آقای ترامپ هم پیروز ایالت اوکلاهاما خواهد بود. اما در برخی ایالت‌ها مانند ایالت اوهایو، پیش‌بینی پیروز انتخابات به مراتب سخت‌تر خواهد بود. برآورد مجله اکونومیست(مربوط به روز شنبه) نشان می‌دهد که از مجموع ۵۳۸رای الکترال، آقای بایدن ۳۴۶رای را به خود اختصاص خواهد داد و تعداد آرای الکترال آقای ترامپ تنها ۱۹۲رای خواهد بود.

جزئیات تازه‌ترین نظرسنجی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

در این صورت پیروز انتخابات آقای بایدن خواهد بود. مجله اکونومیست همچنین تلاش کرده که با استفاده از شبیه‌سازی، ۲۰هزار سناریوی مختلف را برای انتخابات مدنظر قرار دهد. مدل به‌کار گرفته‌شده توسط مجله اکونومیست نشان می‌دهد که در ۹۰درصد موارد آقای بایدن پیروز انتخابات بوده و تنها در ۱۰درصد موارد آقای ترامپ موفق به شکست حریف خود شده است.

البته وضعیت آقای بایدن همیشه همین‌قدر خوب نبوده است. برای مثال همین شاخص نشان می‌دهد که چهارماه پیش شانس پیروزی آقای ترامپ بیشتر از رقیب دموکراتش بود اما طی این چهارماه، جهان زیر و رو شده است. همه این‌ نتایج شاید برای طرفداران آقای بایدن یا حداقل کسانی که دوست دارند دوران آقای ترامپ هرچه زودتر به پایان برسد خیلی دلگرم‌کننده باشد اما باید در نتیجه‌گیری درباره این پیش‌بینی‌ها به اندازه کافی محتاط بود.

نخست اینکه هنوز چندماه تا انتخابات باقی مانده و ممکن است وقایع غیرمنتظره‌ای روی دهند که بر نتایج انتخابات تاثیرگذار باشند. به‌خاطر داشته باشید که همین وضعیت نابسامان آقای ترامپ در نظرسنجی‌ها هم به میزان قابل توجهی به‌خاطر رویداد غیرمنتظره شیوع ویروس کرونا بوده است. همچنین آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، می‌تواند امکاناتی را برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات به‌کار بگیرد.

قاعدتا در هر انتخاباتی، حزب حاکم از قابلیت‌های به مراتب بیشتری برای سیاستگذاری و همچنین بسیج رای‌دهندگان برخوردار است. به‌خصوص که آقای ترامپ نشان داده که برای پیروزی مجدد حاضر است بسیاری از هنجارها و ملاحظات را کنار بگذارد. درنتیجه نمی‌توان کار آقای ترامپ را تمام‌شده فرض کرد. شاید برای برآورد بهتر از احتمال پیروزی آقای بایدن بتوان به سایت‌های شرط‌بندی سیاسی نگریست.

جایی که افراد با درنظرگرفتن همه اطلاعات موجود و همچنین بی‌اطمینانی‌های مربوط به ماه‌های باقی‌مانده تا انتخابات، حاضرند پولی را به پیروزی یکی از نامزدهای فعلی(دونالد ترامپ و جو بایدن) اختصاص دهند. مزیت نگریستن به وبسایت‌های شرط‌بندی این است که نتایج آن نه از چند الگوریتم بلکه براساس خرد جمعی و برآورد کلی سرمایه‌گذاران در این بازار تعیین می‌شود.

وبسایت پردیکتیت(predictit) که درواقع پروژه‌ای دانشگاهی است و برای شرط‌بندی‌های سیاسی ایجادشده شاید مرجع خوبی باشد. داده‌های این وبسایت نشان می‌دهد که شانس پیروزی آقای بایدن نزدیک به ۶۰درصد و در نتیجه شانس پیروزی آقای ترامپ حدود ۴۰درصد است.

منبع: هفت صبح
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: