کد خبر: ۲۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۹
سوالات بی‫جواب در هیاهوی سوال از رئیس جمهوری
طرح سوال از رئیس جمهوری و بحث استیضاح او در مجلس یازدهم جدی تر از گذشته پیگیری می‫شود. حضور ظریف در مجلس طی روزهای گذشته البته حاشیه‫های زیادی به همراه داشت تا تقابل جدی مجلس یازدهم با دولت دوازدهم زودتر از آنچه تصور می‫شد، رخ نمایی کند‫.

با این همه روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از اتفاق در 4 دوره قبلی نیز نماینده بوده است با سخنان تندی حسن روحانی را خطاب قرار داد و از وی خواست تا در محضر ملت حاضر شود و پاسخ‌های قانع‫کننده‌ای بدهد. این مسئله البته به خودی خود نه تنها ایرادی ندارد که می‌تواند یکی از جلوه‌های دموکراسی و مردم‫سالاری در کشور باشد.

نمایندگان مجلس حالا معترض به وضعیت اقتصادی، قصد دارند رئیس جمهوری را درباره شرایط پیش آمده بازخواست کنند. شاید اما سوال مردم از نمایندگان تازه راه یافته به مجلس این است که طرح جایگزین شما برای بهبود شرایط اقتصادی کشور چیست؟ بگذارید کمی از کلی‌گویی‌ها، شعارها و هیجان‫ها فاصله گرفته و مرور کنیم که شرایط اقتصادی کشور محصول چه عواملی است؟

در اینکه عملکرد دولت روحانی طی 3 سال گذشته جای نقدهای بسیار دارد تردیدی نیست، اما به واقع نمایندگان منتخب مردم که البته در برخی از شهرها با حداقل میزان رای به مجلس راه یافته‫اند تا کنون چه نظر تخصصی درخصوص مشکلات اقتصادی کشور داده‫اند که جمعی از اقتصاددانان نیز آن را حمایت کنند تا شاید از این طریق بتوان دولت را ملزم به رعایت آن کرد؟

مجلسیان امروز از بلوکه شدن پول‫های ایران در حالی گلایه می‫کنند که به واسطه تفکر قطع ارتباط با دنیا، عملاً ارتباط ایران با شبکه بانکی جهانی قطع است و حتی درصورت آزاد شدن پول‫ها نمی‫توان آنها را به کشور منتقل کرد. نمایندگان مجلس نیک می‫دانند که حتی در مبادلات بین‫المللی با کشورهای همسایه مانند عراق، در انتقال پول به کشور دچار مشکل هستیم.

بنابراین نمایندگان شاید بهتر باشد بگویند در خلال سوال از رئیس جمهوری چه راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی در بُعد کلان دارند. آیا قرار است همان طور که از ظریف در مجلس با هیاهو و داد و فریاد میزبانی کردند و به جای استدلال‫های منطقی بر سر او فریاد زدند قرار است سوال از رئیس جمهوری هم تنها با یک هیاهوی ناشی از اختلافات سیاسی همراه باشد یا به واقع از سر دردمندی مردم و شرایط معیشتی قرار است نسبت به عملکرد دولت واکنش نشان دهند؟

ناگفته پیداست که بخش زیادی از مشکلات اقتصادی امروز یا از تحریم‫های ظالمانه و یا از ساختارهای غلط اقتصادی انباشت شده طی سال‫ها و دهه‫های گذشته نشات می‌گیرد. سوال مردم از نمایندگانشان شاید این باشد که مجلس دردمند یازدهم برای حل مشکلات مردم و مشکلات ناشی از تحریم چه راهکار جایگزینی از آنچه که امروز در قوه مجریه در حال انجام است؛ دارند. کدام جمع اقتصاددانی را دعوت کرده اند تا به آسیب شناسی دقیق از معضلات اقتصادی بپردازند و درخصوص آن طرحی را در مجلس به تصویب برسانند؟

تردیدی نیست که سوال از رئیس قوه مجریه حق طبعی مجلس است کما اینکه سوال از همه قوای تصمیم‫گیر نیز حق همه مردم است. شاید مردم می‫خواهند بدانند تفکری که معتقد است در شرایط تحریم هم می‫توان تولید و اقتصادی پویا داشت چه راهکار عملیاتی مشخصی را طی این سال‫ها ارائه کرده است؟

منبع: ابتکار
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: