کد خبر: ۲۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
هشدار درباره کاهش بازدهی بورس و عادت بد سهامداران به سود‌های بالا
امیرحسین بنی صدر گفت: پول هوشمند و حجم نقدینگی، این جادو را در سایر بازار‌های مالی مانند ارز، مسکن و... ایجاد کردند، اما در بازار بورس آن را به مراتب بیشتر دیدیم. این جادو در بازار بورس تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که ما شاهد یک اتفاق سیاسی و اقتصادی بزرگ در کشور نباشیم.

قلم‌نیوز:طی چند روز گذشته نماد دارا یکم وارد پورتفوی (سبد) سهامداران شد. این صندوق برای معامله در بازار سرمایه کشف قیمت شد و با توجه به ارزش دارایی‌های آن، روز ۱۰ تیر ماه، بازده ۱۳۴ درصدی را ثبت کرد، سودی که البته قابل توجه بود و احتمالاً اگر دارا دوم هم عرضه شود با استقبال مردم و سهامداران روبرو خواهد شد. با این همه سوال اینجاست که دارا دوم هم می‌تواند بازدهی یکم را داشته باشد؟

هر چند رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران درباره دومین مرحله از عرضه صندوق‌های ETF گفت: هنوز درخواستی از سوی وزارت اقتصاد به سازمان بورس نیامده است؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به استقبال سهامداران مرحله دوم آن هم به زودی عرضه شود.

به طور خلاصه صندوق واسطه گری مالی یکم، سهام‌های باقی مانده دولت در بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و بیمه‌های البرز و اتکایی است که وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت مطابق با شرایط و قوانینی اقدام به واگذاری آن با ۲۰ درصد تخفیف کرد، تخفیفی که البته حالا با سودآوری قابل توجهی نیز همراه بود.

حالا، اما سوال اینجاست که اساساً این سودآوری شگفت انگیز یا به قول برخی کارشناسان جادوی پول هوشمند در بازار سرمایه تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟ در هر حال سودآوری صندوق‌های سرمایه گذاری یا همان ETF تابعی از رشد بازار سرمایه است.

دارا دوم سودآوری دارا یکم را خواهد داشت؟

امیرحسین بنی‌صدر، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ ورود به صندوق‌های سرمایه گذاری را سودمند توصیف کرد و گفت: با توجه به بازدهی دارا یکم و جذابیتی که داشت دارا دوم هم با استقبال روبرو خواهد شد.

وی افزود: در کل به افراد تازه واردی که اطلاعات کافی از بورس ندارند، خرید ETF و صندوق‌های سرمایه گذاری پیشنهاد می‌شود. وضعیت کلی بورس رو به بالاست و با توجه به اینکه صندوق‌ها مجموعه‌ای از سهام همین بازار بورس هستند سودآوری خواهند داشت.

بنی صدر با بیان اینکه ممکن است دارا دوم رشد دارا یکم را نداشته باشد، اظهار کرد: در مجموع، اما خرید دارا دوم سودآور خواهد بود چرا که روند کلی بازار با توجه به جذابیت‌های بورس و ورود پی در پی نقدینگی همچنان می‌تواند ETF ‌ها را به سود برساند.

ETF ها چه اثری بر بازار سرمایه خواهند گذاشت؟

بنی صدر درباره اثر عرضه صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه گفت: در کل هر استراتژی و سیاستی که باعث شود عرضه در بازار بیشتر شود برای کلیت بازار خوب است. این باعث می‌شود تا آن توازنی که انتظار می‌رود در بازار ایجاد شود زودتر صورت پذیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به دلیل تبلیغات گسترده و جذابیتی که بازار بورس پیدا کرده است، تقاضا هر روز بیشتر می‌شود و افراد بیشتری تمایل به سرمایه گذاری پیدا می‌کنند. این به دلیل ریسک کمتر و البته شفافیت بیشتر در این بازار است.

وی یادآور شد: اما اگر عمق بخشی به همراه عرضه بیشتر صورت گیرد بازار به توازن بیشتری خواهد رسید و صف خرید‌های طولانی و قفل شدن سهم‌ها را کمتر شاهد خواهیم بود.

سهامدارانی که به سود‌های بالا بدعادت شده‌اند

بنی صدر همچنین گفت: متاسفانه خیلی از افرادی که تازه وارد شدند و داعیه کارشناسی و خبرگی در بازار را دارند افرادی هستند که در زمان خوب بازار و در همین یکی دو سال وارد شده اند.

وی افزود: واقعیت این است که حتی قدیمی‌های بازار هم تجربه این حجم از نقدینگی در بازار سرمایه را ندارند. از سال ۹۵ تا ۹۶ حجم نقدینگی بازار به صورت روزانه چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان بود که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آن هم معاملات بلوکی بود که بین شرکت‌ها انجام می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بنابراین بازدهی‌های فعلی در بازار سرمایه تا حدی سهامداران را بدعادت می‌کند. در جمع‌ها می‌شنویم که سهامداران جدید انتظاران دارند که بازار سرمایه ماهانه به آن‌ها درصد سود بالایی بدهد و سود‌های ۱۰۰ درصد به بالا در سال برایشان عادی است در صورتی که واقعیت این نیست. زمانی که بازار به تعادل برسد و مانند سایر بازار‌ها با همان درصد سود معقول مقداری بیشتر از سودآوری بانک خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که این تعادل چه زمانی به بازار برخواهد گشت؟ گفت: انتظار می‌رود در چند ماه آینده میزان بازدهی به صورت آهسته کم شود، اما هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که این چند ماه دقیقا چه زمانی است، چرا که با پدیده‌ای کم سابقه‌ به نام جادوی پول هوشمند در بورس مواجه هستیم.

بنی صدر خاطرنشان کرد: پول هوشمند و حجم نقدینگی، این جادو را در سایر بازار‌های مالی مانند ارز، مسکن و... ایجاد کردند، اما در بازار بورس آن را به مراتب بیشتر دیدیم. این جادو در بازار بورس تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که ما شاهد یک اتفاق سیاسی و اقتصادی بزرگ در کشور نباشیم.

منبع: اقتصاد24
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: