کد خبر: ۲۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۹
شاخص کل بورس تهران همراه با دیگر شاخص‌های مهم بازار سرمایه، در روز‌های اخیر روندی صعودی و رو به رشد را تجربه کرده‌اند. روندی که به نظر می‌رسد هیچ عاملی نتوانسته آن‌را متوقف کند. حتی مقاومت‌ها در ادبیات تحلیلگران تکنیکال در روز‌های اخیر یکی پس از دیگری شکسته شده و پیشروی‌ها به سوی هدف‌های بعدی ادامه داشته است.

قلم‌نیوز: شاخص‌های بازار سهام در حال رکوردزنی هستند و روند صعودی شاخص کل بورس همچنان ادامه دارد. شاخص در روز‌های اخیر علاوه‌بر رکوردزنی، توانسته مقاومت‌ها را بشکند. به‌نظر می‌رسد تغییر ترکیب سهامداران و ورود نقدینگی‌های جدید به این بازار علاوه بر بالا بردن تقاضا در این بازار، توانسته شکست مقاومت‌های روانی را تسهیل کند. در هفته گذشته با وجود ریسک‌هایی مانند اختلال در سامانه‌های معاملاتی و هسته معاملات شاخص به پیش رفت. اکنون باید دید با وجود خط مقاومت تازه در برابر شاخص کل، این شاخص در پایان هفته سرخ خواهد بود یا سبز؟

شاخص کل بورس تهران همراه با دیگر شاخص‌های مهم بازار سرمایه، در روز‌های اخیر روندی صعودی و رو به رشد را تجربه کرده‌اند. روندی که به نظر می‌رسد هیچ عاملی نتوانسته آن‌را متوقف کند. حتی مقاومت‌ها در ادبیات تحلیلگران تکنیکال در روز‌های اخیر یکی پس از دیگری شکسته شده و پیشروی‌ها به سوی هدف‌های بعدی ادامه داشته است. نکته قابل تأمل اینکه با تغییر بازیگران و ورود پول‌های تازه به این بازار مقاومت‌های روانی، ساده‌تر از گذشته در حال شکسته شدن هستند. همچنین عوامل بنیادی و ریسک‌های سیستماتیک نیز نتوانسته مانعی جدی برای این پیشروی ایجاد کند. ضعف در هسته معاملات، اختلال در سامانه‌های معاملاتی، خبر احتمال وضع مالیات بر عایدی سرمایه در بازار سرمایه و... هیچ کدام سرعت‌گیری مهم برای بازار نبوده و در مقابل بازار بیشتر با عرضه‌های تازه، افزایش نرخ دلار، حمایت مقامات سیاسی و... همراه بوده است.

اصلاح بورس و موقعیت اصلاح سبد سهام

محسن تقی‌نژاد؛ کارشناس بازار سرمایه

با توجه به شرایط فعلی دولت و کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی و همچنین برنامه‌ای که دولت برای واگذاری ۴۵ هزارمیلیاردتومانی دارایی‌های خود در بورس دارد و همچنین دولت برای عرضه اموال منقول و غیر منقول خود، فعلا شرایط کلی بازار سرمایه صعودی خواهد بود. به همین دلیل روند اصلاحی یا ریزشی سنگین را در بورس نخواهیم دید. چنانچه هر اصلاحی هم رخ دهد می‌تواند موقعیتی برای خرید سهام و بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری برای سرمایه گذاران بورس باشد. از طرفی ما شاهد حمایت دولت از بازار سرمایه هستیم.

هنوز ETF دارا دوم و دارا سوم عرضه نشده، اما ETF دارایکم بازدهی مناسبی داشته که همین موضوع مردم را بیش از پیش به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه امیدوار می‌کند. از سمت دیگر دولت نیز متوجه خطر نقدینگی است و روشن است اگر این حجم نقدینگی به سوی سایر بازار‌ها هجوم یابد می‌تواند بسیار مخرب باشد. به همین دلیل نمی‌توان اصلاح بسیار شدید را تا پاییز سال جاری برای بورس متصور بود.

روند صعودی ارز و شاخص

علیرضا زمانی؛ تحلیلگر بازار سرمایه

با وجود عرضه ارز در بازار توسط دولت نرخ دلار همچنان صعودی است و به نظر می‌رسد افزایش نرخ دلار در هفته جاری ادامه خواهد داشت یا در کانال ۲۰ نوسان خواهد کرد. افزایش نرخ دلار تاثیرگذار خواهد بود. ما شاهد منفی شدن بازار در ساعات مختلف روز در هفته گذشته بوده‌ایم؛ اما این کاهش به سرعت برگشت و بازار به مسیر رو به رشد خود ادامه داد. بازار در هفته جاری ممکن است همانند هفته گذشته افت‌وخیزی داشته باشد. اما روند کلی مثبت پیش‌بینی می‌شود.

اصلاحات کم‌رمق

مازیار فتحی؛ کارشناس بازار سرمایه

شاخص کل بورس در هفته جاری با توجه به سیاست‌های دولت و ورود نقدینگی مثبت پیش‌بینی می‌شود. شاخص کل بورس در مسیری حرکت می‌کند که سهام تمام شرکت‌ها در بورس رشد می‌کند و جذب نقدینگی را در بازار سرمایه را فراهم می‌کند. فارغ از ارزش واقعی سهام، نقدینگی زیاد و غیرقابل تصوری وارد بورس شده است. از طرفی دلار روند صعودی را طی می‌کند و تا پایان هفته گذشته به ۲۰ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. وضعیت کلی بازار تا شهریور ماه روند صعودی خود را طی خواهد کرد. در این دوره ممکن است اصلاحاتی صورت گیرد؛ اما این اصلاحات مدت زیادی دوام نمی‌آورد وحتی گاهی این اصلاحات به یک روز نمی‌رسد و تنها چند ساعت در روز شاخص اصلاح می‌شود و بازار مجدد به مسیر خود ادامه می‌دهد. در هفته جاری ممکن است اصلاحاتی را تجربه کنند؛ اما این اصلاحات آنقدر عمیق نیست که باعث افت ارزش سهام و ریزش چشمگیری در شاخص کل شود.

احتمال تضعیف شاخص در هفته جاری

فرشید زارعی؛ کارشناس بازار سرمایه

با توجه به رشد قیمت دلار و ادامه‌دار بودن ورود نقدینگی به بازار سرمایه طی روز‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود شاخص کل بازار سرمایه همچنان صعودی بوده و از طرفی احتمال عرضه سهام با توجه به کاهش خط اعتباری کارگزاری‌ها و شائبه مالیات بر عایدی سرمایه، به‌عنوان دو عامل تحریک‌کننده طرف عرضه وجود دارد که این امر می‌تواند موجب تضعیف شاخص در هفته جاری باشد.

تقابل ترس و طمع

مهدی سوری؛ تحلیلگر بازار سرمایه

افرادی زیادی در تلاش هستند برای شاخص کل رفتار تکنیکالی ترسیم کنند. اما در واقع اصول تکنیکال این است که رفتار و الگوی گذشته نموداری سهم را به آینده تعمیم دهیم. زمانی تحلیل تکنیکال معتبر است که بازار یک رفتار مشابه را نشان دهد و پیش‌فرض تکنیکال که همان تکرار تاریخ است را تجربه کنیم. ازآنجا‌که هیچ زمانی حرکت بازار و رفتار بازار شبیه امروز نبوده و بورس پارادایم جدید را با ورود افراد جدید و نیز چند برابر شدن سرمایه و افراد، چند برابر گذشته شروع کرده، تحلیل‌های تکنیکال نمی‌تواند معتبر باشند. بیشتر مقاومت‌هایی که در این مدت شاهد آن بودیم مقاومت‌های روانی روی عدد‌های رند مانند یک‌میلیون و ۲۰۰، یک میلیون و ۳۰۰ و یک میلیون و ۵۰۰ و از این قبیل عدد‌ها بود. قاعدتا افراد زیادی نیز منتظر این مقاومت روی عدد ۲ میلیون هستند.

اگر بخواهیم از لحاظ روانی بررسی کنیم، یک‌زمانی اتفاقی برای اولین بار می‌افتد می‌تواند تاثیر زیادی روی رفتار مردم بگذارد، اما این اتفاق زمانی که مدام رخ دهد تاثیر روانی آن در بازار کاهش پیدا می‌کند. برای مثال تحریم‌ها زمانی که برای اولین بار اتفاق افتاد، توانست بر رفتار مردم تاثیر شدیدی بگذارد، اما در حال حاضر باوجود اخبار زیادی که مبنی بر اعمال تحریم‌ها است، حساسیت مردم نسبت به تحریم‌ها کاسته شده است و دیگر مانند گذشته رفتار نمی‌کنند. به همین خاطر واکنشی که روی شاخص یک میلیون داشتیم را دیگر روی یک میلیون و ۵۰۰ کمتر داشتیم، اما دور از انتظار نیست که روی شاخص ۲ میلیون واحد رفتار منفی نداشته باشیم.

بازار سرمایه ایران رشد یک‌میلیونی ابتدایی خود را در عرض ۳۰ سال تجربه کرد و یک‌میلیون دوم را کمتر از یک سال، پس طبیعی است که روی شاخص ۲ میلیون واحدی تحرکات و نوسانات زیادی را شاهد باشیم. این حرکت باعث ایجاد ترس می‌شود و چیزی که ما در بازار شاهد آن هستیم یک تقابل بین طمع و ترس سرمایه‌گذاران است. از طرفی دیگر تمام پارامتر‌های اقتصادی نیز به نفع بازار سرمایه است. زیرا بازار‌های موازی جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد به‌شدت تقاضا برای بازار سرمایه زیاد است.

منبع: دنیای اقتصاد


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: