کد خبر: ۲۰۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۹
بورس اوراق بهادار تهران و در مجموع بازار سرمایه در سه ماهه نخست سال‌جاری تمام رکوردهای کل سال ۹۸ را جابه‌جا کرده است. در ادامه روند صعودی در این بازار روز گذشته یک بار دیگر رکوردهای جدیدی در کارنامه۵۰ ساله بورس تهران نقش بست.

قلم‌نیوز: دراین روز چندین رکورد جدید شکسته شد به طوری که شاخص کل بورس توانست از مرز ۱.۵ میلیون واحد هم عبور کند. این رکوردشکنی با رشد بیش از ۶۴ هزار واحدی شاخص که بیشترین رکورد رشد روزانه شاخص بود ممکن شد. علاوه براین بازدهی بورس تهران نیز دراین مدت کوتاه از ۲۰۰ درصد عبور کرد.

در دهمین روز تیرماه جاری با ورود نقدینگی جدید به بازار بورس، شاخص کل بورس رشد ۶۴ هزار و ۹۱۱ واحدی معادل ۴.۳۸ درصد را تجربه کرد. این رشد باعث شد تا شاخص کل به رکورد تاریخی یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۸۵۰ واحد برسد که نسبت به ابتدای سال‌جاری رشد ۲۰۱ درصدی داشته است. براین اساس شاخص کل بورس از ابتدای امسال تا روز گذشته بیش از ۳ برابر رشد کرده است. مقایسه شاخص دیروز با سال ۹۷ نیز نشان دهنده رشد ۸.۶ برابری (۷۶۵ درصدی) این بازار است. گفتنی است در ابتدای سال ۹۷ شاخص کل بورس ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد بود.

همچنین ارزش معاملات بورس تهران به بیش از ۱۰ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان رسید. این درحالی است که ارزش بازار فرابورس دراین روز با رقم ۱۱ هزار و ۳۹۸ میلیارد تومانی از معاملات بورس تهران سبقت گرفت. بدین ترتیب ارزش کل معاملات بازار سهام دراین روز به بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد که خود عدد کم سابقه‌ای محسوب می‌شود.

دیروز عمده نمادهای بورس از رشد بیش از ۴ درصدی برخوردار بوده است به‌عنوان نمونه شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی، ارزشی و نیز شاخص بازار آزاد شناور هر کدام به میزان ۴.۳ درصد رشد کرده‌اند، همچنین شاخص کل با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام به اندازه ۴.۲ درصد افزایش یافته‌اند. شاخص بازار دوم بورس هم ۴.۹ درصد و شاخص آزاد شناور

۴.۵ درصد در روز گذشته رشد داشته است. دراین روز نمادهای مهم بورسی شامل پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، ‌ملی مس، شستا، گل‌گهر، پالایش نفت اصفهان و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین همگی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند.

دیروز نماد فارس با ۴ هزار و ۳۳۷ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشت. پس از آن نماد فولاد با ۴ هزار و ۲۳۰ واحد، فملی با ۳ هزار و ۷۴۸ واحد، شستا با ۲ هزار و ۷۴۱ واحد، کگل با هزار و ۸۴۷ واحد، شپنا با هزار و ۷۱۴ واحد و تاپیکو با هزار و ۶۴۹ واحد به ترتیب بیشترین تأثیر را داشتند. همچنین دیروز فلزات اساسی، بانک‌ها، غذایی، دارویی، شیمیایی، خودرو و سرمایه‌گذاری‌ها برترین گروه‌ها از صنایع بورسی بودند.

هر روز ۳.۱۴ درصد بازدهی

از ابتدای سال‌جاری تاکنون بورس تهران ۶۴ روز کاری داشته است که دراین مدت شاخص کل بورس یک میلیون و ۳۳ هزار و ۹۵۰ واحد رشد کرده و بازدهی ۲۰۱ درصدی به همراه داشته است. بدین ترتیب به‌طور متوسط روزانه شاخص ۱۶ هزار و ۱۵۵ واحد رشد کرده و ۳.۱۴ درصد بازدهی برای سهامداران به همراه داشته است.

رشد ۲۰۵ درصدی ارزش بازار

روز گذشته با ورود پول جدید ارزش بازار بورس تهران نیز به ۵۷۲۴ هزار میلیارد تومان صعود کرد که مجموع آن با ارزش بازار فرابورس ایران که دیروز ۱۰۸۲ هزار میلیارد تومان بود، ارزش کل بازار سرمایه به ۶۷۰۰ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

بررسی تغییرات ارزش بازار بورس تهران در سال‌جاری نشان می‌دهد که این شاخص از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته بیش از ۳ برابر رشد کرده است. درحالی که در آخرین روز کاری سال گذشته ارزش بازار بورس تهران ۱۸۷۳ هزار میلیارد تومان بوده، این رقم دیروز به ۵۷۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده رشد ۲۰۵ درصدی این شاخص است. تنها در ۸ روز کاری بورس تهران در تیرماه جاری ارزش بازار از ۴۷۵۶ هزار میلیارد تومان با رشد ۲۰.۳ درصدی به ۵۷۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

فتح پی‌درپی کانال‌ها

درحالی که شاخص کل بورس در سال گذشته با ۵۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد بسته شده بود، در ۶۴ روز کاری سال‌جاری با سرعت هرچه تمام‌تر کانال‌های بالاتر شاخص فتح شده است. برهمین اساس در روز ۲۳ فروردین ماه شاخص به کانال ۶۰۰ هزار واحد پاگذاشت. چند روز بعد یعنی در اولین روز اردیبهشت ماه شاخص توانست کانال ۷۰۰ هزار واحد را تسخیر کند. همچنین در روز ۸ اردیبهشت شاخص با عبور از مرز ۸۲۰ هزار واحد کانال تازه‌ای را تصاحب کرد. در روز ۱۳ اردیبهشت کانال ۹۰۰ هزار واحدی هم فتح شد تا اینکه در روز ۲۰ اردیبهشت ماه برای نخستین بار ابرکانال یک میلیون واحدی به تسخیر درآمد. این روند در ادامه با سرعت بیشتری ادامه یافت به طوری که در روز ۱۸ خرداد ماه شاخص وارد کانال ۱.۱ میلیون واحد شد. چند روز بعد یعنی در ۲۶ خرداد ماه فتح کانال ۱.۲ میلیون به‌نام بورس ثبت شد.

این درحالی است که در هشت روز کاری تیرماه (تا ۱۰ تیر) سه کانال جدید فتح شده است. در نخستین روز تیرماه کانال ۱.۳ میلیون واحدی تجربه شد و در روز ۴ تیر ماه این عدد به ۱.۴ میلیون واحد رسید. در روز گذشته هم برای نخستین بار شاخص به ابرکانال ۱.۵ میلیون واحد دست یافت.

طلایی‌ترین ماه‌ها

در سه ماه و ۱۰ روزی که از سال ۹۹ می‌گذرد، در تمام ماه‌ها رکوردهای قابل توجهی در رشد شاخص بورس ثبت شده است. در نخستین ماه سال که شاخص به بیش از ۶۹۰ هزار واحد رسید، بازدهی بورس به ۳۴.۵ درصد رسید، اما بازدهی ۴۳ درصدی اردیبهشت رکورد فروردین ماه را شکست. در پایان این ماه شاخص به بیش از ۹۸۶ هزار واحد رسید. با این حال خرداد ماه که شاخص ریزش‌های زیادی را تجربه کرد، کمترین بازده را داشته است. دراین ماه کل بازدهی به ۲۸.۷ درصد می‌رسد. در ۸ روز کاری تیرماه نیز بازده بورس به ۲۱.۷ درصد رسیده است که در مقایسه با سایر ماه‌ها رقم قابل توجهی محسوب می‌شود و با تداوم روند فعلی می‌تواند رکورد تمام ماه‌ها را بشکند. این درحالی است که برخی کارشناسان اعتقاد دارند که در سال‌جاری شاخص کل بورس ابرکانال ۲ میلیون واحد را نیز تصاحب خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل رکوردزنی‌های پی‌درپی بورس علاوه بر نقدینگی پرحجم در اقتصاد، حمایت جدی دولت از این بازار است. البته رشد قابل توجه نرخ ارز نیز در ماه‌های اخیر یکی از موتورهای رشد بورس محسوب می‌شود.

درهمین راستا و به منظور تشویق بیشتر سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه، سازمان بورس کاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملات را به مدیران عامل بورس، فرابورس، سپرده‌گذاری مرکزی و مدیریت فناوری بورس اعلام کرد که از اول مرداد اجرایی می‌شود.

منبع: ایران

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: