کد خبر: ۲۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۹
اوج گرفتن تحرکات احمدی‌نژاد
یک منبع نزدیک به احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با «عربی‌پست» تاکید کرده که «مذاکره با شورای نگهبان به ‌صورت مستقیم انجام شده و احمدی‌نژاد که شخصا با تعدادی از اعضای شورای نگهبان دیدار کرده، تصمیم جدی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد.»
قلم‌نیوز: پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی، رسانه‌های ایرانی نزدیک به محمود احمدی نژاد سفر‌های وی به استان‌های مختلف را به شکلی گسترده پوشش دادند. در آن زمان، برخی تحلیلگران سیاسی گمان می‌کردند که علت فعالیت سیاسی احمدی نژاد، تمایل وی به ورود به انتخابات مجلس است، اما در واقع امر، تحرکات او تنها یک ابزار تبلیغاتی بود برای حمایت از تعدادی از نزدیکانش، برای ورود به مجلس. 

در ادامه این مطلب آمده است: پس از برگزاری انتخابات مجلس و مشخص شدن نتیجه، آنچه باعث جدال زیادی شد، وجود تعداد زیادی از نمایندگان طرفدار احمدی نژاد در مجلس و بهره مندی آن‌ها از قدرت بود. برای مثال، نایب رئیس اول مجلس، سیاستمدار اصولگرا، امیر حسین قاضی هاشمی، به رابطه نزدیک با احمدی نژاد معروف است و نایب رئیس دوم، نیکزاد است که در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد سمت وزارت داشت.

لازم به ذکر است نزدیک به ۶۰ نفر از مسئولان دوره ریاست احمدی نژاد هم اکنون در مجلس جدید ایران حضور دارند و همین مساله باب پیش بینی‌ها در مورد بازگشت وی به میدان سیاست برای یک بار دیگر را گشوده است.

در شرایطی که شورای نگهبان با نامزدی ۶۰ نفر از نزدیکان احمدی نژاد به مجلس موافقت کرده است، چه چیزی می‌تواند مانع از نامزدی خود وی در انتخابات سال ۲۰۲۱ شود؟

در همین رابطه، مرتضی طلایی، سیاستمدار اصولگرا به عربی پست می‌گوید: «در هفته‌های اخیر، دوستان احمدی نژاد شروع به مذاکره با شورای نگهبان کرده اند، تا موافقت آن با پذیرش صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات آینده را تضمین کنند.»

این مساله‌ای است که یکی دیگر از اعضای مجلس که نزدیک به احمدی نژاد است، در گفتگو با عربی پست گفت: «در این باره با آیت الله احمد جنتی دیدار کردیم، اما ایشان خواستار زمان کافی برای فکر بیشتر شدند.»

این در حالی است که یک منبع نزدیک به احمدی نژاد در گفتگو با عربی پست تاکید کرد که مذاکره با شورای نگهبان به صورت مستقیم انجام شده و احمدی نژاد شخصا با تعدادی از اعضای شورای نگهبان دیدار کرده، تصمیم جدی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارد و از طریق راه‌های مختلف تلاش می‌کند از مانع شورای نگهبان عبور کند.

برخی تحلیلگران معتقدند که نسبت بازگشت احمدی نژاد به انتخابات ریاست جمهوری، بیش از ۷۰ درصد است. به گفته یک تحلیلگر سیاسی مقیم تهران، باید در نظر داشت که مشارکت اصلاح طلب‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده، ضعیف خواهد بود.

این در حالی است که حسین کنعانی، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که با وجود سیطره اصولگرایان بر مجلس جدید، آنها برای انتخاب یک نامزد اصلی برای انتخابات آینده، به اتفاق نظر نیاز دارند.

کنعانی مقدم بر این عقیده است که با وجود کم بودن فرصت بازگشت احمدی نژاد به حیات سیاسی، بهترین گزینه برای جریان اصولگرا، هم اوست و همچنان تعدادی از رهبران جریان اصولگرا به احمدی نژاد علاقه دارند و نزدیکان به او که اکنون در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، از حمایت گسترده‌ای از سوی اصولگرایان برخودار هستند.

با این حال، هستند کسانی که در جریان اصولگرا مخالف بازگشت احمدی نژاد به عرصه سیاسی هستند. برای مثال، در سال ۲۰۱۷ زمانی که رهبر جمهوری اسلامی ایران از احمدی نژاد خواست از نامزدی در انتخابات خودداری کند، آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان تاکید کرد که اگر احمدی نژاد با توصیه رهبری مخالفت کند، داعی فتنه خواهد بود. در همین رابطه، محمد قدیری ابیانه، سیاستمدار اصولگرا در گفتگو با عربی پست گفت: چگونه ممکن است آیت الله جنتی کسی را تایید صلاحیت کند که پیش از این او را یک فتنه انگیز خوانده است؟

قدیری ابیانه سخت مخالف بازگشت احمدی نژاد بوده و معتقد است که وی به دنبال ایجاد اختلاف در جبهه اصولگرایان است. به گفته قدیری ابیانه، احمدی نژاد می‌خواهد با گول زدن فقرا و استفاده از سیاست‌های پوپولیستی بی فایده، یک طیف سیاسی خاص خود را بسازد و این مساله‌ای است که جریان اصولگرا با آن مخالف است.

همچنین اسفندیار رحیمی، تحلیلگر سیاسی معتقد است که اصولگرایان به شدت نگران تحرکات احمدی نژاد و دوستانش هستند، بویژه پس از آنکه یک خط سیاسی ویژه خود و به دور از جبهه اصولگرایان را برگزیده است.

منبع: اعتماد آنلاین


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: