کد خبر: ۲۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۰ تير ۱۳۹۹
پس از ماجرای خانه ۴۰۰۰ متری نهاد ریاست جمهوری که شایعه شده بود برای حسن روحانی و خانواده اش آماده سازی می‌شود، حالا حاشیه تازه دیگری برای رییس جمهور و نزدیکانش بر سرزبان‌ها افتاده است. امروز خبر آمده که کامبیز مهدی‌زاده داماد رئیس‌جمهور به دنبال استخدام در پژوهشگاه صنعت نفت است.

قلم‌نیوز: خبرگزاری فارس در گزارشی مدعی شده یکی از اعضای هیات دولت خردادماه طی نامه‌ای به جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت خواستار طی شدن مراحل استخدام مهدی‌زاده شده است.

البته ادعای خبرگزاری فارس تاکنون تائید نشده و مشخص نیست این استخدام در چه مرحله‌ای قرار دارد.

کامبیز مهدی‌زاده فرساد داماد حسن روحانی، هر چند وقت یکبار درگیر حاشیه تازه‌ای می‌شود. او متولد سال ۱۳۶۴ از شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی است.

مهدی‌زاده فارغ التحصیل لیسانس زمین شناسی، فوق لیسانس زمین شناسی نفت و دانشجوی مقطع دکترای زمین شناسی سنگ رسوب و رسوب شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.

در رسانه‌ها از او به عنوان یک پژوهشگر نخبه یاد می‌شود. از سوابق کاری کامبیز مهدی زاده می‌توان به عضو ستاد سیاست گذاری و رئیس نخبگان و جوانان و رئیس ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی اشاره کرد.

او در مرداد ماه سال ۹۷ با یکی از دختران حسن روحانی ازدواج کرد و از همان زمان نیز وارد حاشیه سیاست شد.

حکم جنجالی وزیر صمت برای مهدی زاده

شاید مهمترین اتفاق برای مهدی‌زاده به ماجرای انتصاب او از سوی وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت باز می‌گشت. آذر ماه سال ۹۷ رضا رحمانی وزیر وقت سمت که تازه به این پست رسیده بود، در حکمی داماد رییس جمهور را به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی منصوب کرد.

این حکم همان ابتدا با واکنش‌های فراوانی روبه رو شد. بسیاری معتقد بودند که رحمانی که همچون مهدی‌زاده اهل استان اذربایجان شرقی است، "خوش خدمتی" کرده و داماد روحانی را بدون هیچ سابقه مدیریتی به این سمت برگزیده است.

در همان زمان حسن روحانی به اعضای هیأت دولت تأکید کرده بود که از انتصاب‌های فامیلی و حاشیه‌سازی برای دولت در این موقعیت پرهیز کنند. با بالاگرفتن انتقادات گفته شد روحانی از این حکم بی‌خبر بوده و از انتصاب دامادش به عنوان معاون وزیر ابراز نارضایتی کرده است.

با وجود انتقادات رضا رحمانی از انتصاب مهدی زاده دفاع کرد، اما این دفاع فایده‌ای نداشت چرا که با دستور رییس جمهور مهدی زاده از معاونت وزیر صنعت کنار گذاشته شد تا غائله فروکش کند.

ردصلاحیت برای انتخابات مجلس

مهدی زاده، در همان ماجرای انتصاب به عنوان معاون وزیر مهدی‌زاده نشان داد عطش زیادی برای طی کردن سریع پله‌های ترقی دارد و مایل است هرجور شده وارد عرصه مدیریتی کشور شود، اما با واکنش‌های منفی رسانه‌ها و ممانعت رییس جمهور در این مسیر ناکام ماند.

مهدی‌زاده یک سال بعد راه دیگری را در پیش گرفت. راهی که ارتباطی با دولت نداشت تا شاید این بار با مانع رییس جمهور هم روبه رو نشود. توجه او به سمت مجلس شورای اسلامی جلب شد.

داماد رییس جمهور زمستان سال گذشته نامزد انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو شد.

او لحظه ثبت‌نام از رییس جمهور مایه گذاشت و گفت: "خود آقای رئیس جمهور به پشتوانه مردم عزیز در انتخابات شرکت کردند و من نیز به پشتیبانی مردم آذربایجان به حمایت از جوانان در این انتخابات شرکت خواهم کرد."

او اما برای مستقل نشان دادن خود تاکید کرد: «من به عنوان فرزند شخصیت خاص و یا داماد شخصیت خاصی شرکت نمی‌کنم بلکه من فرزند آذربایجان هستم و افتخار می‌کنم که آذربایجانی هستم

مهدی‌زاده خود را "سد شکن" و "آنتی فساد" دانست و گفت برای این حضور خود از رییس جمهور اجازه گرفته است.

با وجود ورود پر سرو صدای داماد روحانی به عرصه انتخابات مجلس، اما خیلی زود او ناکام ماند. شورای نگهبان صلاحیت مهدی‌زاده را رد کرد تا نتواند وارد رقابت شود.

این ردصلاحیت هم برای روحانی حاشیه‌ساز شد. اعتراض رییس‌جمهور به ردصلاحیت‌های شورای‌نگهبان از سوی محافل اصولگرا و حتی کدخدایی سخنگوی شورای به گونه‌ای تفسیر شد که روحانی به خاطر ردصلاحیت دامادش اعتراض کرده است.

روحانی در اعتراض خود گفته بود " مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام ۸۳ میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالیکه شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم. "

کدخدایی در واکنش در توئیتر خود نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس جمهور در این پروژه ضدملی تاسف بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است

با توجه به پیشینه کامبیز مهدی‌زاده و حساسیت رسانه‌ها و منتقدان دولت به او احتمالا باید منتظر بازتاب گزارش‌های تازه درباره تلاش مهدی‌زاده برای استخدام در پژوهشگاه نفت آن هم با دستور دولت باشیم.

اتفاقی که نمی‌تواند برای افکار عمومی خوشایند باشد. شاید برای روحانی بهتر باشد که مهدی‌زاده تا پایان دوره ریاست جمهوری او قید استخدام، پذیرش پست‌های دولتی و طی کردن پله پیشرفت را بزند تا حداقل حاشیه‌ی تازه برای روحانی ایجاد نکند. مخصوصا اینکه همین دو هفته پیش ماجرای ملک چهار هزار متری نهاد ریاست جمهوری در نیاوران سروصدای زیادی به پا کرد و برخی ادعا کردند که این ملک برای زندگی حسن روحانی و خانواده اش پس از پایان ریاست جمهوری آماده می‌شود.

از سوی دیگر تجربه دولت محمود احمدی نژاد نشان می‌دهد، در سال پایانی دولت برخی مقامات و اعضای دولت تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند منفعتی و رانتی به نزدیکان و دوستان خود برسانند، نهاد ریاست جمهوری باید حساسیت بیشتری به اینگونه رفتار‌ها در دولت نشان دهد تا در آینده مسئله‌ساز نشود.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: