کد خبر: ۲۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۹
تناقض خشکسالی یا ترسالی در مازندران؛
شرایط جوی در کشور و به ویژه در مازندران طی سال‌های اخیر غیرقابل پیش‌بینی بود به گونه‌ای که در مقطعی از سال، در یک استان چند سال باران نمی‌بارید و در یک روز به اندازه آن چند سال باران شروع به باریدن کرد یا در مازندران بعد از چند سال، دو سال پشت سر هم پرآبی را تجربه کردیم که نتیجه آن، این پرسش در اذهان بود که آیا ترسالی آغاز شده و بر خشکسالی غلبه کرده‌ایم.

 قلم‌نیوز: نکته مهم توجه نحوه و درستی پیش‌بینی است، بسیاری از کارشناسان با مشاهده آنچه در حال رخ دادن است، در مورد سال‌های آینده به طور قطع پیش‌بینی می‌کنند این در حالی است که سابقه، چنین پیش‌بینی‌هایی را محقق نکرده است.

برخی از کارشناسان معتقدند رفتار هوا و اقلیم درست شبیه به عملکرد پدیده‌های دیگر زمین به صورت دوره‌ای و تکراری است، کشور ایران در فلات خشک واقع شده و جز مناطق کم بارش است و طی یک دوره ۳ تا ۴ دهه با خشکسالی روبرو بوده و از سال گذشته این دوره با بارش‌های بیشتر گویا به پایان رسیده و با توجه به شواهد، نظریه آغاز دوره ترسالی بعید به نظر نمی‌رسد.

این کارشناسان معتقدند که، احتمال دارد در سال‌های پیش رو بارندگی‌های شدید، متعدد و متنوعی را در محدوده کشور داشته باشیم، این بارش‌ها می‌تواند برای کشور خشکی مانند ایران یک فرصت محسوب شود که باید با انجام عملیات مختلف آبخیزداری و حفاظت از خاک از آن به بهترین نحو بهره برداری کرد.

توهم خشکسالی؟

نکته جالب تر اینکه با بررسی آماری به راحتی در می‌یابید که ایران هر سال نسبت به سال قبل آن گرم‌تر و بعضا خشک‌تر شده است و این بدین معنی است که نمی‌توان بر روی بارش‌های مقطعی دلخوش بود، همچنین بسیاری از دانشمندان با تکیه بر کلیدواژه "تغییر" اقلیم، تغییر روند خشکسالی به ترسالی در ایران را یک توهم می‌دانند و به تبع آن در مازندران نیز، این تغییر وضعیت اقلیم بی‌نظمی‌هایی را ایجاد کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این بارش‌هایی که در سال‌های اخیر در ایران رخ داده هم اتفاقی بوده است و تا زمانی که کره زمین گرم است ما در خشکسالی هستیم و نباید با این بارش‌ها تصور کرد که خشکسالی تمام و آب و هوای ایران مرطوب شده است.

نکته جالب اینجا است که بسیاری از این سخنان، در حالی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان تا همین چند ماه پیش می‌گفتند که، خاورمیانه به سمت خشک‌تر و گرم‌تر شدن پیش می‌رود و حتی در آینده دور خاورمیانه غیر قابل سکونت خواهد شد.

خشکسالی و مهاجرت به مازندران

شاید برایتان تعجب‌برانگیز باشد، خشکسالی با تغییر کاربری در مازندران رابطه مستقیم دارد، چرا که محققان معتقدند روند خشکسالی روز به روز در کشور تشدید می‌شود، مهاجرت از مناطق خشک و بی آب و علف به سوی مناطقی با آب و هوایی خوب حتی در ظاهر همچون مازندران در حال انجام است و نوع محصولات قابل کشت نیز در حال تغییر است.

این دانشمندان معتقدند که تغییرات اقلیمی موجب شد تا پراکنش بارش تغییر کند به طوری که افزایش تبخیر در هر ۱۰ سال موجب می‌شود ۱۰۰ میلیمتر تبخیر اضافه شود.

تغییرات گسترده‌ انسان‌سازی که در کشور در حال وقوع است، موجب شده تا شرایط آب و هوایی نیز تا حدود زیادی تغییر کند، این تغییرات پیامدهایی چون سیل، خشکسالی و تغییر روند بارش را به همراه دارد، محققان معتقدند تغییرات پیش‌روی جهان به گونه‌ای است که به عنوان مثال هر ۱۲ دقیقه یک گونه در جهان منقرض و هر ۴ روز یک میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود و ۹۸ درصد انرژی موجود در زمین فسیلی است، یا اینکه خاورمیانه به دلیل افزایش دما و کاهش بارندگی در تنش استرس شدید آبی قرار دارد و هر روز شرایط بدتر می‌شود.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: