کد خبر: ۲۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
آیا اصلاحات با کمبود کاندیدای ریاست جمهوری مواجه است؟
در فاصله یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری 1400، اصلی‌ترین سوال اصلاح‌طلبان پس از شکست در انتخابات مجلس یازدهم با توجه به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای این جریان و دلسردی پایگاه اجتماعی اصلاحات از آن‌ها که نمود خود را در کاهش مشارکت نشان داد، این است که چه کسی می‌تواند کاندیدای این جریان باشد که هم رای مردم را کسب کند و هم رد صلاحیت نشود؟
 قلم‌نیوز: سیدناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در این باره با اشاره به دلایل شکست اصلاح‌طلبان در اسفند 98 به ایسنا گفته است: «اگر اصلاح طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری پایگاه خود را به حراج نگذارند، می توانند این پایگاه را به پای صندوق رای بیاورند. اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ از فردی غیراصلاح‌طلب حمایت کنند، اشتباه بزرگی مرتکب شده و بیشتر آبروی خود را می‌برند».

وی درباره نامزدهای احتمالی اصلاح‫طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد است: «اصلاح‌طلبان درجه یک مثل مصطفی تاج‌زاده، عبدالله نوری، محمد خاتمی و محمدرضا خاتمی که اگر نامزد انتخابات هم شوند، ردصلاحیت می شوند. افرادی مثل جهانگیری، پزشکیان و عارف هم که امتحان خود را پس داده‌اند و فعلا اصلاح‌طلبان فردی در قد و قواره ریاست‌جمهوری ندارند».

از سوی دیگر علی صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات هرگونه احتمال ائتلاف مجدد با چهره‌ها و جریان‌های غیراصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست جمهوری را رد می‌کند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «راهی غیر از انتخابات نداریم» گفت: در هر شرایطی مجبور هستیم تلاش خودمان را برای برگزاری انتخاباتی پرشور، مردمی و با مشارکت حداکثری مردم پیگیری کنیم.

اگر موانع به گونه‌ای بود که مثل مجلس 98 امکان ارائه لیست وجود نداشته، باشد؛ به مردم اعلام می‌کنیم. وی همچنین تصریح کرد: اگر در انتخابات ریاست جمهوری امکان رسیدن به یک کاندیدای واحد برای شرکت در انتخابات را داشته باشیم، تمام تلاشمان را می‌کنیم کاندیدای اصلاح‌طلب را شناسایی کنیم و از طریق شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که احزاب اصلاح‌طلب از جمله حزب ما عضو آن هستند؛ کاندیدای اصلح را معرفی کنیم.

صوفی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ائتلاف میان جریان اصلاحات و جریان رقیب وجود دارد، تصریح کرد: راهبرد انتخاباتی ما در سال 98 خلاف این موضوع را می‌گوید؛ اصلاحات از ائتلاف عبور کرده است. در انتخابات 98 تاکید کردیم که کاندیدها حتما باید اصلاح‌طلب باشند. اگر در انتخابات ریاست جمهوری هم همان راهبرد مورد تایید شورای سیاستگذاری باشد دیگر نمی‌شود به ائتلافی همچون انتخابات ریاست جمهوری سال 96 و 94 فکر کرد چرا که هم مردم از ما نمی‌پذیرند و هم ما نمی‌توانیم پاسخگوی کاندیدایی باشیم که نسبت اصلاح‌طلبی با ما ندارد.

حال با توجه به این شرایط، گره کار اصلاح‌طلبان برای انتخاب کاندیدا در سال 1400 از هر زمانی کورتر است و باید دید در یک سال پیش رو، بزرگان اصلاحات چه تمهیدی برای این وضعیت خواهند داشت.

منبع: ابتکار
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: