کد خبر: ۲۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
کامران ندری می‌گوید: افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر خارج از روند بوده و ناشی از هیجانات و جو روانی و تا حدودی بیانیه سازمان آژانس اتمی بوده، اما قیمت فروکش می‌کند.

 قلم‌نیوز: قیمت دلار که امروز از سوی صرافی ملی اعلام شد ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده و از سوی دیگر بر اساس اخبار غیررسمی نرخ دلار در بازار آزاد به بیش از ۱۹ هزار تومان رسیده است. علت گرانی دلار طی روزهای اخیر چه بوده است؟ آیا دلار ارزان می‌شود؟

کامران ندری، اقتصاددان به بررسی روند دلار می‌پردازد و می‌گوید: روند نرخ ارز در بلندمدت صعودی خواهد بود و نمی‌توان آن را انکار کرد، اما افزایش و جهش قیمت دلار طی چند روز اخیر که رخ داد بالاتر از روند طبیعی آن بود که دلیل آن را به شوک بیانیه یا قطعنامه آژانس بین‌المللی نسبت دادند.

وی ادامه می‌دهد: افزایش نرخ ارز در واقع بیشتر از آن‌ میزانی بود که ما به طور طبیعی از روند صعودی دلار انتظار داشتیم و به همین دلیل به نظر می‌رسد این افزایش موقتی بوده و به احتمال زیاد ظرف روزهای آینده ما تا حدودی به روندی که در واقع روند طبیعی متناسب با عوامل بنیادی و اقتصاد ما بود برگردیم که البته آن روند نیز صعودی است.

وی می‌افزاید: روند کنونی دلار بسیار صعودی بوده و افزایشی که الان اتفاق افتاده خارج از روند بوده، به احتمال زیاد دلار به کانال ۱۸ هزار تومان بازمی‌گردد و آن رشدی که متناظر با عوامل بنیادی در اقتصاد ما است مبنا قرار می‌‌گیرد.

ندری عنوان می‌کند: عوامل بنیادی که در حال حاضر در بازار ارز تاثیر می‌گذارند عمدتا تحریم‌ها هستند که مسدودیت‌های خیلی جدی را برای اقتصاد ما و برای تامین ارز ایجاد کرده‌اند. مسایل مربوط به بانک و نقل‌وانتقال پول که ناشی از قرار گرفتن ایران در لیست FATF است تقریبا سخت‌تر شده، کاهش حجم تجارت با دنیا به دلیل بیماری کرونا و اینکه تجارت بین‌المللی کاهش پیدا کرده و همین موضوع اقتصاد ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس در ادامه اضافه می‌کند: از سوی دیگر شرایط در بازار پول ما به صورتی است که کاهش شدید نرخ بهره در بازار بین بانکی یکی از عوامل بنیادی موثر بر نرخ ارز و صعودی بودن روند آن بوده است.

وی تاکید می‌کند: ما باید بر روی عوامل بنیادی که ذکر شد تمرکز کنیم، افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر خارج از روند بوده و ناشی از هیجانات و جو روانی تا حدودی بیانیه سازمان آژانس اتمی بوده، اما قیمت فروکش می‌کند، با وجود فروکش کردن قیمت اما بازهم با توجه به عوامل بنیادی ذکر شده، روند دلار، روند صعودی خواهد بود و بستگی به این دارد که عوامل بنیادی در آینده به چه شکل پیش بروند.

منبع: تجارت‌نیوز

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: