کد خبر: ۲۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
یک متخصص ارشد ویروس‌شناسی در چین معتقد است ویروس کرونا می‌تواند دست‌کم ۲۰ سال در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد زنده بماند و بیماری کووید-۱۹ را منتقل کند.
پروفسور لی لانجوان از اعضای گروه کارشناسان کووید-۱۹ چین می‌گوید ویروس کرونا با داشتن ویژگی‌های تاب‌آوری فوق‌العاده بسیار آسان می‌تواند در قالب بسته‌های غذایی یخ‌زده یا در شرایط سرمای منفی ۲۰ درجه بین دو یا چند کشور هم منتقل شود. او از مقام‌های رسمی چین خواست بازرسی‌ها بهداشتی را در مبادی ورودی این کشور به ویژه برای مواد غذایی از جمله ماهی سالمون شدت بخشند تا جلوی گسترش بیشتر ویروس گرفته شود.

این ویروس‌شناس برجسته می‌گوید: «کرونا تا چند ماه در دمای منفی چهار درجه زنده می‌ماند و میزان تاب‌آوری آن در دمای منفی ۲۰ درجه تا ۲۰ سال افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که ویروس بارها در بازارهای غذاهای دریایی پیدا شده است، چون آنجا به اندازه کافی یخ و مواد یخ‌زده وجود دارد. از این رو، انتقال ویروس کرونا از یک کشور به کشور دیگر هم با ارسال مواد غذایی یخ‌زده ممکن می‌شود و تلاش‌ها برای مهار آن ناکام می‌ماند.»

مقام‌های رسمی چین در روزهای اخیر بارها کشورهای اروپایی را مسئول اصلی بازگشت کرونا به این کشور به ویژه پکن دانسته‌اند؛ موجی که در کمتر از هشت روز حدود ۲۰۰ نفر را در پایتخت به کووید-۱۹ مبتلا کرده است. آنها اطلاعات مربوط به ژنوم ویروس تازه را منتشر کردند که نشان می‌دهد با موج اول کرونا در چین متفاوت است و به احتمال فراوان با مواد غذایی یخ‌زده از بازارهای اروپا به چین رسیده است. هر چند صادرکنندگان اروپایی ماهی سالمون به چین ادعای آلوده بودن ماهی‌ها را رد کرده‌اند.

ژانگ یانگ از مرکز پایش و پیشگیری بیماری‌ها در چین مدعی شد ویروسی که به تازگی از پکن به برخی دیگر از مناطق این کشور رفته، کمی قدیمی‌تر از نوع اروپایی کروناست و به نظر می‌رسد از چند ماه پیش در مواد غذایی یخ‌زده مانده باشد. هر چند برخی دیگر از کارشناسان و ویروس‌شناسان معتقدند برای نتیجه‌گیری درباره منشاء موج دوم بیماری کووید-۱۹ در چین هنوز زود است.

منبع: همشهری آنلاین
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: