کد خبر: ۲۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
وقوع قتل‌های خانوادگی و مرگ دختران و زنان در استان‌های کرمان، آبادان و گیلان این روزها در رسانه‌ها بازتاب فراوانی داشته با این همه طبق اعلام مسئولان، آمار کودک و همسرآزاری همچنان در کشور مانند سال‌های گذشته در حال رشد است.
 قلم‌نیوز: وقوع ۸۵ هزار و ۴۲۰ مورد همسرآزاری در طول یک‌سال نشان از وضعیت وخیم این موضوع در کشور دارد. در این راستا به‌طور میانگین روزانه ۲۳۲ مورد همسرآزاری در کشور و در مدت یک‌سال رخ داده است که منجر به شکایت و تشکیل پرونده شده است. البته به باور کارشناسان آمار پنهان این موضوع بیش ۱۰۰۰ مورد در روز است.

همچنین کودک‌آزاری در سال گذشته ۲۴۸۸ پرونده بوده که در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۵/۱۲ درصدی داشته است. این آمار را در شرایطی عباس مسجدی ‌آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور در نشست خبری خود از وضعیت سال ۹۸ منتشر کرد که با شیوع کرونا در اواخر سال گذشته و قرنطینه خانواده‌ها در اواخر اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، میزان خشونت‌های خانگی در این مدت با رشد چهار برابری همراه بوده است. در این میان بدون‌شک آمار سال ۹۹ از این تعداد به شکل محسوسی فراتر خواهد رفت. همچنین وقوع پنج قتل خانوادگی در یک ماه گذشته که آخرین مورد آن مربوط به استان کرمانشاه بوده است، این ادعا را تا حد زیادی تایید می‌کند.

به باور رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور، داد زدن، فحش دادن، انداختن بار زندگی روی دوش همسر، حصار کشیدن دور همسر، تحقیر، بداخلاقی و انعطاف ناپذیری و علل فرهنگی و فقر فرهنگی از جمله مصادیق همسر آزاری در سال گذشته بوده است.

همچنین او موارد پرشمار در کودک‌آزاری را ناشی از پیش‌فعالی، نامشروع بودن کودک، مشکلات اقتصادی، عدم‌دسترسی به بهداشت و آموزش و عریان‌پوشی می‌داند و بر این باور است که چنین عریان‌پوشی‌هایی زمینه کودک‌آزاری را افزایش می‌دهد. همچنین مشکلات محیط‌های آموزشی و انتظارات بیش از حد از کودک و اشتغال مادر در این مسائل تأثیرگذارند. اما شایع‌ترین نوع کودک‌آزاری غفلت است.

سبقت کهگیلویه و بویراحمد از ایلام

یکی دیگر از موضوعات قابل بحث که رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور به آن اشاره می‌کند، در ارتباط با آمار خودکشی در کشور است. آماری که تا چند سال پیش توسط دستگاه‌های ذی‌ربط پنهان می‌ماند و همین امر هیچ کمکی به کاهش آن نمی‌کرد. طبق اعلام این مسئول: «در سال ۹۸، ۵۱۴۳ خودکشی در کشور رخ داده که نسبت به سال ۹۷، هشت دهم درصد رشد داشته است؛ ۱۵۱۷ زن و ۳۶۲۳ مورد مرد بوده است». آنچه در انتشار این آمار قابل‌توجه است سبقت استان کهگیلویه از استان‌های باسابقه در زمینه خودکشی است. سال ۹۸ استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کرمانشاه بیشترین آمار خودکشی را داشته‌اند و کمترین آمار مربوط به خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است. بنا به گفته مسجدی‌آرانی، بیشترین روش خودکشی حلق‌آویزی بوده است و استفاده از سموم ۲۱ و هشت درصد بوده است. بیشترین سن خودکشی ۳۰ تا ۳۹ سال بوده و بعد از آن سن ۱۸ تا ۲۴ سال بوده است. میزان تحصیلات راهنمایی و دیپلم و دانشگاه و بعد ابتدایی است.

افزایش تغییر جنسیت

مسجدی‌آرانی همچنین وضعیت اختلالات جنسی را اینگونه توصیف می‌کند: در حوزه اخلال جنسیتی در سال گذشته ۵۸۰ پرونده بوده که ۴۰۰ پرونده مربوط به خانم‌ها بوده است. در این زمینه تغییر جنسیت در خانم‌ها افزایش یافته و ۱۰۳ مورد آن تایید شده و ۱۸۰ پرونده مربوط به آقایان است که ۵۶ مورد آن تایید شده است.

کاهش سقط جنین

مسجدی‌آرانی افزود: ما در سراسر کشور ۱۰ آزمایشگاه ژنتیک داریم. در این باره ۹۲ هزار نمونه کشف و ۲۰ هزار پروفایل احصا و ۱۶ هزار داده بارگذاری شده است. ما در حوزه قصور پزشکی ۹۸۸۴ پرونده داشته‌ایم که تعداد ۴۰۰۱ محکومین و ۵۲۸۳ تبرئه شده‌اند. بیش از ۱۲ هزار پرونده برای سقط داشته‌ایم که ۶/۲ درصد کاهش داشته‌ایم. دادستان کل ماموریت یافته که جلسه‌ای با وزارت بهداشت و سازمان پزشکی و... بگذارد تا آمار رشد سقط‌های جنایی بررسی شود. سال گذشته ۲۸/۹ درصد افزایش پرونده شخصیت هم برای عفو و هم عدم تحمل کیفر داشته‌ایم که بسیار مهم بوده است. البته محدودیت‌هایی را در حوزه تخصصی و مالی داریم که نتوانسته‌ایم برای همه آنها پرونده تشکیل دهیم که ان‌شاءا... رفع خواهد شد.

افزایش ۱۴۲ درصدی مرگ با الکل

یکی دیگر موضوعات بحث‌برانگیر در چند وقت گذشته که این مسئول به آن اشاره می‌کند، آمار مرگ به دلیل مصرف الکل است. به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۸ متوفیان ناشی از الکل داشته‌ایم که ۶۲۷ مورد در سال گذشته بوده و نسبت به سال‌های گذشته ۱۴۲ درصد رشد را شاهد بودیم. او همچنین آمار تصادفات را با توجه به رشد منفی ۶/۵ درصدی، اما تکان‌دهنده می‌داند و معتقد است که باید به این موضوع توجه شود. وی افزود: ۱۶ هزار و ۹۴۶ مورد فوت ناشی از تصادفات داشته‌ایم که ۱۱ هزار و ۸۵ مورد فوتی برون‌شهری بوده است. همچنین ۱۸۵۴ مورد سوختگی و ۱۲۷۵ مورد فوتی ناشی از غرق شدگی داشته‌ایم. رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: تهران، فارس و البرز بیشترین تعداد پرونده قصور و پزشکی و ایلام، لرستان و هرمزگان کمترین میزان قصور پزشکی را داشته‌اند.

منبع: روزنامه آرمان

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: