کد خبر: ۲۰۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
غریب پور در آیین رونمایی از پروژه چرخ مسی اعلام کرد:
رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: تحقق جهش و رونق تولید، رشد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی، معطوف به این است که آفریننده نیازهای خود باشیم.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور امروز در آیین رونمایی از پروژه "چرخ مسی" در محل جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: سال ها واردکننده تجهیزات، ماشین آلات و دانش فنی بوده ایم اما امروزه اقداماتی که هر روز در زمینه بومی سازی انجام می شود، نوید دهنده این است که راه را به درستی شروع کرده ایم.
وی ادامه داد: البته راه دشواری است و ممکن است مقاومت هایی در برابر آن صورت گیرد یا موانع ذهنی و نبود خودباوری، روند کار را کاهش دهد.

اصلاح تدریجی روند وابستگی به سازندگان خارجی
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه توانایی ساخت ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و دانش فنی را در داخل کشور داریم، گفت: سال ها به جریان ثابت واردات تجهیزات عادت کرده بودیم به طوری که در بهره برداری، راه اندازی و حتی به روزرسانی کارخانه ها، از شرکت های سازنده خارجی کمک می گرفتیم اما خوشبختانه این روند در حال اصلاح شدن است.
وی افزود: کشور ما توانایی ساخت تجهیزات و ماشین آلات برای تولید محصولات پایین دستی معدن و صنایع معدنی را دارد و این گونه نیست که تولید این محصولات تنها در اختیار کشورهای خاص باشد و ما تنها تولید کننده محصولات بالادستی (کنسانتره، گندله، شمش و غیره) باشیم.

شکل گیری همدلی و هم زبانی بین صنعت و دانشگاه
غریب پور با اشاره به اینکه خوشبختانه صنعت و دانشگاه به همدلی و هم زبانی رسیده اند و این امر برای شروع، کافی است، بیان داشت: با اراده، پشتکار، مقاومت و البته صبر می توانیم به دانش فنی ساخت تکنولوژی و تجهیزات دست یابیم.
وی افزود: ما در ایمیدرو، به عنوان سازمان توسعه ای، با افتخار در کنار دانشگاه ها هستیم و حتی برای توسعه صنعت، تلاش می کنیم پیشتاز باشیم.

افتتاح مرکز نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی در تیر
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به برنامه افتتاح "مرکز نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی" در تیر امسال، گفت: در این مرکز، شرکت های دانش بنیان حضور پیدا می کنند و با بخش معدن و صنایع معدنی به تبادل نیازها و ارایه خدمات می پردازند.
وی یادآور شد: مرکز تحول دیجیتال در فولاد نیز با همکاری شرکت فولاد مبارکه اخیرا در دانشگاه تهران کلنگ زنی شد.
وی ادامه داد: ایمیدرو پارسال جشنواره اینوماین را برگزار کرد که در آن 330 شرکت دانش بنیان حضور یافتند و 123 ایده ارائه شد و از این تعداد، 14 ایده برای اجرا توسط شرکت های بزرگ انتخاب شدند.

نیازمحور شدن تحقیقات در ایمیدرو
غریب پور با بیان اینکه ایمیدرو تحقیقات را مساله محور و نیاز محور کرده است، گفت: برای هر تحقیق یک مساله و نیاز مطرح و برای رفع آن اقدام می شود.
وی افزود: ظرفیت و توان در مجموعه علمی و صنعتی کشور وجود دارد و نمونه های ساخته شده، حاکی از این است که متخصصان، فعالان دانشگاهی و محققان در کنار صنعت بوده و پیشتاز هستند و این اقدامات، کشور را سربلند می کند.

اجرای 6 پروژه با جهاد دانشگاهی و 30 پروژه با دانشگاه ها
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: اکنون با جهاد دانشگاهی 6 پروژه و با دانشگاه ها حدود 30 پروژه تحقیقاتی -که بیشتر ساخت محصول هستند- در حال اجرا داریم.
وی افزود: سال گذشته، بودجه بخش پژوهش را 50 درصد و بخش آموزش را 100 درصد افزایش دادیم.

رییس جهاد دانشگاهی: وجود اراده برای حمایت از توسعه توان ملی
حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم با اشاره به اینکه در آستانه چهل سالگی تاسیس جهاد دانشگاهی به عنوان مولود انقلاب هستیم، گفت: این نهاد با هدف توسعه فناوری، اقتصاد دانش پایه قابل رقابت در سطح ملی و بین المللی و ایجاد خودباوری در تولید دانش بنیان، ایجاد شده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه این نهاد در توسعه حوزه های فنی، مهندسی، پزشکی، کشاورزی، علوم انسانی و غیره موفق بوده است. طیبی تاکید کرد: هر جا هم که موفق بوده ایم، مدیران انقلابی، ملی و خودباور، ریسک را پذیرفتند و به ما اعتماد کردند و ما توانستیم به طور مطلوب پاسخ دهیم.
طیبی با بیان اینکه خوشحالیم در بخش کانی های فلزی و غیر فلزی نیز فعالیت می کنیم، گفت: دکتر غریب پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو اراده برای حمایت از توسعه توان ملی را دارد و طی مدت حضور در این سازمان، ارتباط منسجمی بین ایمیدرو و جهاد دانشگاهی برقرار شده است.
وی ادامه داد: همت و تلاش جنابعالی و همکاران برای توسعه فعالیت ها می تواند ما را در مسیر اهداف یاری کند.
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه تولید اغلب فناوری های مورد نیاز کشور را داریم، اذعان کرد: دوره ساخت و دستیابی به دانش فنی، زمان بر است که باید آغاز شود.
وی افزود: به شرطی که به موقع اولویت های توسعه صنعتی، فناورانه و تجهیزات را مشخص و اقدام کنیم، صاحب دانش فنی محصولات می شویم.
طیبی گفت: خوشحال هستیم که با حمایت های مقام معظم رهبری، مجری پروژه های بسیار بزرگ فناورانه در کشور هستیم و تا پایان امسال و سال آینده شاهد نتایج آن در جهش تولید خواهیم بود.

اجرای الگوی جدید برای طراحی و راه اندازی چرخه های صنعتی
سید محمد طباطبایی، رئیس مرکز تحقیقات و فناوری فرآوری مواد ویژه فلزی سازمان جهاد دانشگاهی تهران در این مراسم گفت: با توجه به بالا بودن تعداد نیازها و در عین حال محدودیت زمان و هزینه، نیاز به الگوی جدید برای طراحی و راه اندازی چرخه های صنعتی داریم.
وی ادامه داد: در این شرایط به سرمایه گذار و مشاور خارجی نمی توانیم اعتماد کنیم و باید خودمان در این زمینه گام برداریم.
طباطبایی به تجهیزات بومی سازی شده در این مرکز همچون تولید ورق و لوله با آلیاژی ها خاص، دستگاه سختی القایی، سختکاری انفجاری تکه مرکزی سوزن ریل و غیره اشاره کرد.
بنابر بر این گزارش، چرخ مسی که به عنوان قالب ریخته گری پیوسته استفاده می شود‌، توسط شرکت های داخلی بومی سازی شده است و برای تولید مفتول استفاده می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: