کد خبر: ۲۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: در جدیدترین تحقیقاتی که درخصوص ویروس کرونا در سطح بین‌المللی صورت گرفته ثابت‌شده خطر انتقال کرونا از سطوح بسیار کم است.

قلم‌نیوز: فرهاد عباسی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: خطر انتقال کرونا در فعالیت در فضای باز بسیار کم است، اما خطر انتقال آن در تجمع‌ها و فضا‌های محصور و سربسته مانند دفاتر، اماکن مذهبی، سالن‌های سینما یا تئاتر بسیار زیاد است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این متخصص افزود: در جدیدترین تحقیقاتی که درخصوص ویروس کرونا در سطح بین‌المللی صورت گرفته ثابت‌شده خطر انتقال کرونا از سطوح بسیار کم است. برای آلوده شدن به دوز کافی از ویروس نیاز است و این در حالی است که در تنفس ۲۰ vp در دقیقه و در صحبت کردن ۲۰۰ vp در دقیقه بوده و با ۵ دقیقه صحبت کردن در محیط بسته و بدون ماسک، هزار ذره ویروس به‌راحتی منتشر می‌شود.

خطر معلق ماندن ذرات ویروس در نبود تهویه مناسب

عباسی افزود: در سرفه و عطسه ۲۰۰ میلیون vp وجود دارد و مقدار زیادی از ذرات ویروسی منتشر شده با سرفه و عطسه ممکن است ساعت‌ها در یک محیط با تهویه نامناسب در فضا به‌صورت معلق باقی بماند. وی تاکید کرد: میزان احتمال آلودگی قطعی به مدت‌زمان قرار گرفتن در معرض ویروس و تعداد ذرات ویروس بستگی دارد. احتمال خطر سرایت در مجاورت شخصی با رعایت فاصله ۱۸۰ سانتی متر به بالا اگر زیر ۴۵ دقیقه و بدون صحبت، عطسه و سرفه باشد، کم است. عباسی ادامه داد: در صورتی‌که دو نفر ماسک بزنند و به‌صورت رودررو در مکان دربسته و محصور و در زمان کمتر از ۴ دقیقه با یکدیگر صحبت کنند، خطر انتقال کم است. اگرچه با ماسک هم، در مکان محصور و بدون تهویه مناسب با بیش از ۴ دقیقه صحبت کردن احتمال سرایت وجود دارد.

احتمال سرایت ویروس هنگام پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کم است

وی گفت: اگر شخصی که در حال پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه‌سواری و ورزش است از کنار شما عبور کند احتمال سرایت ویروس کم است. ولی نه این که شانه‌به‌شانه هم راه بروید، شانه‌به‌شانه هم ورزش کنید یا در یک خط دوچرخه‌سواری کنید که در این حالت احتمال سرایت افزایش خواهد یافت.

خطر انتقال ویروس در زمان خرید کردن متوسط است

هنگام خرید مواد غذایی خطر انتقال متوسط است که می‌توان با محدود و کوتاه کردن زمان خرید و استفاده از ماسک، خطر انتقال را از متوسط به کم تبدیل کرد. عباسی گفت: رستوران‌ها، محل کار، مدارس، محل تجمع‌ها مانند همایش ها، تالار‌های عروسی، مهمانی، حمام‌های عمومی، رختکن‌های مشترک و محل استراحت مشترک خطر بسیار بالایی دارند. وی تاکید کرد: قرار گرفتن در مکان‌های محصور بدون تهویه مناسب و با تراکم و تعداد افراد بالا و نیز حضور در تماس طولانی با افراد خطر سرایت ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: