کد خبر: ۲۰۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
معاون پارلمانی رییس‌جمهوری به حواشی و شائبه‌های مرتبط با دولت پاسخ داد.
قلم‌نیوز:  از ابتدای کار حسن روحانی در بدنه دولت حضور داشت. ابتدا به عنوان قائم‌مقام وزیر کشور و سخنگوی این وزارتخانه کار خود را آغاز کرد. در میانه راه دولت یازدهم پس از تغییراتی که در کابینه صورت گرفت به عنوان معاون پارلمانی مشغول به کار شد و این کرسی پس از آغاز به کار دولت دوازدهم تاکنون در اختیار اوست.

حسینعلی امیری، تحصیلکرده رشته حقوق و فارغ‌التحصیل مقطع دکترای رشته حقوق عمومی را به عنوان چهره‌ای اصولگرا و نزدیک به رحمانی‌فضلی و علی لاریجانی می‌شناسیم؛ اگرچه خودش در مصاحبه اخیر که با خبرگزاری تسنیم داشته، اصرار دارد که نه اصلاح‌طلب است، نه اصولگرا و نه اساسا تعلق جریانی و جناحی دارد؛ چراکه قاضی دیوان‌عالی کشور بوده و نمی‌توانسته خط و ربط جریانی و جناحی داشته ‌باشد. 

حسینعلی امیری شاید بهترین کسی است که از مناسبات پیچیده دولت و پارلمان در دولت یازدهم و دوازدهم که مقارن با مجلس نهم تا یازدهم است با خبر باشد اما آنقدر محافظه‌کار هست که حتی در پاسخ به پرسشی در مورد لابی‌های دولت و مجلس از استفاده از واژه «لابی» امتناع و به ‌جای آن از کلمه «مشورت» استفاده کرده است. این محافظه‌کاری باعث شده که پاسخ‌هایش به اغلب پرسش‌های صریح و روشنی که روبه‌رویش طرح شده عمدتا کلی به نظر بیاید. برای نمونه پاسخ او به یکی از ابهامات ۲، ۳ سال گذشته در مورد رابطه جهانگیری با روحانی و واعظی دلیل بر این مدعاست.

حسینعلی امیری در پاسخ به اینکه آیا اختلافی میان جهانگیری با اعضای اعتدالی دولت وجود دارد یا نه گفته است: «آقای دکتر جهانگیری معاون اول است و انسان شریف و انصافا خیلی باتجربه و دارای کمالات زیادی است و آقای دکتر واعظی هم رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری هم چنین است و هرکدام از این دو برادر عزیز در حدود وظایف خودشان به خدمت مشغول هستند و این موضوع یک بار دیگر هم مطرح شد که خود آقای دکتر واعظی به آن پاسخ دادند. واقعا در دولت چیزی که می‌بینیم دوستی، برادری و اخوت است و الحمدلله همه در فضای صمیمی با هم کار می‌کنند.»

امیری به برخی ابهامات و پرسش‌های که در افواه و افکار عمومی شنیده و دیده می‌شد و به ‌خصوص در فضای مجازی به‌ دفعات به آن پرداخته‌شد نیز پاسخ داده است. مثلا تاکید کرده اینکه برخی می‌گویند، رییس‌جمهوری ۱۰ صبح به دفترش می‌رود و خیلی زود به خانه برمی‌گردد، صحت ندارد یا اینکه برخی می‌گویند، دیدار با روحانی دشوار است این‌گونه نیست و دست‌کم او به عنوان معاون پارلمانی توانسته هر زمان خواسته، روحانی را ملاقات کند.

این میان ورود دولت به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ که همواره سال پایانی دولت‌ها گریبان‌گیرشان است نیز پرسشی است که امیری به آن پاسخ گفته و صراحتا این موضوع را رد و تاکید کرده: «الان یک جلسه هم دولت راجع به موضوع انتخابات سال آینده نداشته است.»

در میان تمام حواشی مربوط به دولت، برکناری رضا رحمانی وزیر سابق صمت نیز دیده می‌شود که معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در مورد آن توضیح داده و گفته است که تصمیم رییس‌جمهوری در این مورد عقبه‌ای چند ماهه داشته‌ و یک‌شبه و تحت تاثیر واعظی نبوده است.

منبع: اعتماد
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: