کد خبر: ۲۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
فعال اصولگرا:
دبیرکل حزب سبز گفت: من نگفتم حجت‌الاسلام خمینی کاندیدای نهایی اصلاح‎طلبان است، بلکه نظر من این است که اگر اصلاح‌طلبان قصد حضور در انتخابات دارند، نباید کاندیدای‌شان کمتر از آقای خاتمی باشد و آقای سید حسن خمینی را مثال زدم.

قلم‌نیوز: حسین کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبز و فعال سیاسی اصولگرا در خصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری و شاخصه‌هایی که داوطلبان باید واجد آن باشند، گفت: برای فردی که قصد کاندیداتوری در انتخابات و تصدی کرسی ریاست جمهوری را دارد، قانون اساسی شرایطی را معین کرده است، همچنین امام خمینی(ره) در وصیتنامه‌شان معیارهایی را ذکر نموده‌اند، از سوی دیگر مقام معظم رهبری هم شاخصه‌هایی را در این رابطه بیان می‌کنند که رعایت این موارد بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: در این رابطه قاعده این است که ما با توجه به اینکه در گام دوم انقلاب هستیم و نیازمند این هستیم که یک جهشی را در زمینه‌های مختلف خصوصا مسائل اقتصادی دنبال کنیم، فرد منتخب باید کسی باشد که اکثریت زیادی از مردم او را قبول داشته باشند و رای قابل توجهی به او داده شود. همچنین تجربه کاری او در کرسی‌های مختلف ارزیابی شود و در این حوزه عملکرد قابل دفاعی داشته باشد و اینگونه نباشد که تنها برای کسب قدرت و حضور در عرصه سیاسی داوطلب شده باشد.

کنعانی مقدم در ادامه اظهار داشت: نکته دیگر عقبه فکری و سیاسی فرد کاندیدا است که باید مورد توجه قرار گیرد، دقت به این موارد کمک می‌کند که جریان‌های سیاسی با فضاسازی و ایجاد فضای هیجانی کسی را تحمیل نکنند.

وی افزود: البته به نظر می‌آید که بعد از دوره‌های مختلف انتخابات ریاست جمهوری ملت ما به یک بلوغ سیاسی رسیدند که براساس اقدامات تبلیغاتی و هیجانی تصمیم نگرفته و قطعا همه جوانب کار را در نظر خواهند گرفت و کسی را انتخاب می‌کنند که بتواند مشکلات را حل کند نه اینکه خودش مشکلی را برای ملت ایجاد کند.

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص مطرح شدن احتمال کاندیدا شدن رؤسای قوا در انتخابات آینده، بیان داشت: من اگر جای نمایندگان مجلس دوره یازدهم بودم طرحی را به مجلس ارائه می‌کردم که در نتیجه آن کسانی که مسئولیت دارند، سران قوا هستند یا مسئولیت‌های رده بالای کشور را دارند، اجازه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را نداشته باشند. به این دلیل که این‌ها در یک قوه مسئولیتی را برعهده دارند و رییس قوه هستند، حال چه دلیل دارد که آن قوه را رها کرده و به دنبال رفتن به قوه دیگر باشند. مساله دوم اینکه فردی که می‌خواهد در معرض انتخاب مردم به عنوان رییس‌جمهور قرار گیرد، باید در رابطه با مسائل و مشکلات کشور شناخت و برای حل آن‌ها تجربه کافی داشته باشد از این جهت که با شعار، گفتار درمانی، هیاهو، سفرهای استانی و وعده و وعید نمی‌شود کشور را اداره کرد.

وی افزود: البته اگر این فرد منتخب بتواند یک اجماع در جریان‌های سیاسی ایجاد کند و یک دولت ائتلافی را شکل دهد که همه کشور درگیر مشکلات و مسائل کشور باشند و برای حل آن فعالیت کنند، قطعا نتیجه بسیار بهتر خواهد بود، تا اینکه رییس قوه قضاییه با قوه مجریه به رقابت بپردازد یا قوه مقننه با قوه دیگر به دنبال رقابت باشد که در اثر این مساله کشور درگیر رقابت‌های طولانی و بی پایان می‌شود.

کنعانی مقدم با بیان این که آزموده، را آزمودن خطاست، ابراز داشت: کسی که رئیس‌جمهور یا رییس مجلس بوده و آزموده شده است یا اکنون منصبی در این سطح را در اختیار دارد، رای دادن او برای حضور یا بازگشت وی به کرسی ریاست جمهوری اشتباه محض است. مساله دیگر اینکه درخصوص برخی افراد که در گذشته مسئولیت داشتند، سوال بزرگی در ذهن مردم پیرامون عملکرد این‌ها وجود دارد که اگر به آن سوال‌ها پاسخ مناسب داده نشود، نمی‌توانند رای مردم را کسب کنند و حتی به نظر می‌رسد که شورای نگهبان هم باید در این مساله ورود کند و نباید به کسی که سابقه اجرایی و مسئولیتی‌اش پر از چالش و ابهام است و اقدامات غیرقانونی یا خلاف شرع انجام داده فرصت ورود به عرصه رقابت داده شود.

وی افزود: بالاخره به شورای نگهبان اعتماد می‌کنند، اگر بنا باشد شورای نگهبان در این مساله کوتاه بیاید و انقلاب را به نااهلان بسپاریم، باید پاسخگو باشد. به نظرم هر کسی در قبال هر مسئولیتی که دارد باید پاسخگوی عملکرد خود باشد، لذا حتی اگر شورای نگهبان نظارت اشتباهی را انجام دهد یا انتخاب‌شان درست باشد اما بعد از مدت‌ها مشخص شود که آن فرد مسیری را برخلاف مسیر اولیه‌اش طی کرده است، نباید دیگر روی آن فرد برای ریاست جمهوری حساب کرد.

دبیرکل حزب سبز درخصوص نقل قولی که از وی مبنی بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با کاندیداتوری سیدحسن خمینی، گفت: عرض من این بود که اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند دیگر مانند سال ۹۲ قادر به حضور با یار قرضی نیستند، یعنی اگر می‌خواهند پاسخگوی بدنه اجتماعی‌شان باشند، نمی‌توانند بگویند با آقای لاریجانی می‌آییم. در نتیجه لازم است با چهره‌ای وارد عرصه شوند که کمتر از آقای خاتمی نباشد، مانند آقای سید حسن خمینی، من ایشان را مثال زدم البته که لیاقت و شأن ایشان بالاتر از این حرف ها است اما به گونه‌ای منتقل کردند که انگار من گفتم حتما با کاندیداتوری ایشان وارد عرصه می‌شوند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: