کد خبر: ۲۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
سدان خانوادگی و اندازه کوچک سایپا رهام، با نام سایپا شاهین تولید خواهد شد. این محصول، هم‌اکنون با پیش‌پرداخت ۸۰ میلیون‌تومان، با موعد تحویل دی‌ماه ۹۹ و متکی بر قرعه‌کشی، ثبت نام می‌شود.
قلم‌نیوز:  سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد. پروژه‌ی خودرو ملی، از ۲ دهه پیش در برنامه‌های ایران‌خودرو و سایپا مطرح بود. سابقه‌ی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را چشم‌انتظار تولید خودروی ملی نگه‌داشت و البته هرگز به واقعیت تبدیل نشد. هرچند که محصولاتی نظیر سمند، دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعا‌های بزرگی در زمینه‌ی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند، همچنان با تکیه بر قطعات و دانش خارجی، تولید می‌شوند.

زمان و هزینه‌ی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیش‌تولید شاهین و پلتفرم SP۱۰۰ شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته بسیاری از برند‌های مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرم‌های مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما به‌نظر می‌رسد با عرضه‌ی SP۱۰۰، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.

براساس اطلاعات غیررسمی، تاکنون ۱۵ دستگاه سایپا شاهین ساخته شده است تا مراحل نهایی پیش‌تولید را بگذراند. احتمال می‌رود، ثبت‌نام سایپا شاهین با موعد تحویل اواخر سال ۹۹، طی روز‌های آینده آغاز شود. این محصول، مجهز به پیشرانه‌ی توربوشارژ، جعبه‌دنده‌ی دستی و امکانات نیم‌فول خواهد بود. سایپا برنامه دارد تا دو نسخه‌ی دیگر با موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ نیز عرضه کند. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد در نهایت، شاهین دو مدل با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی و توربوشارژ داشته باشد؛ چراکه تولید هم‌زمان با سه نوع قوای محرک برای بازار ایران، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام شنیده شد؛ اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. به همین دلیل، ارزان‌ترین مدل شاهین در آینده، دارای پیشرانه‌ی بهینه‌سازی شده‌ی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ خواهد بود که با نام M۱۸ شناخته می‌شود و قدرتی در حدود ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسب‌بخار تولید می‌کند. نمونه‌ی توربوشارژ از همین موتور با نام M۱۸T نیز مراحل طراحی و ساخت را طی می‌کند تا قدرت ۱۴۷ اسب‌بخار برای شاهین فراهم کند.

بنابر اخبار تأیید نشده، اولین نسخه‌ی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانه‌ی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M۱۵T نام دارد. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت ۱۰۸ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. احتمالا، دیگر تفاوت مهم شاهین با ساینا و تیبا، نصب نوع جدیدی از جعبه‌دنده‌ی خودکار ۵ سرعته ساخت شرکت HPT کره جنوبی خواهد بود. درحال‌حاضر، موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی ساینا و تیبا، قدرت ۸۷ اسب‌بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد. با این اوصاف، احتمالا میانگین مصرف سوخت شاهین با موتور M۱۵T، حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

پیشرانه‌ی برلیانس H۳۰۰ که قبلا برای نصب روی رهام (شاهین) انتخاب شده بود؛ ۱۱۴ اسب‌بخار و ۱۵۴ نیوتن‌متر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حتی موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس H۳۳۰ هم، با قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر، می‌توانست گزینه‌ی مناسبی برای شاهین باشد.

تولید اولین نمونه‌های شاهین با جعبه‌دنده‌ی خودکار، قطعی به‌نظر می‌رسد؛ اما این خودرو مجهز به امکانات رفاهی بیشتری در مقایسه با ساینا و تیبا خواهد بود. سایپا شاهین قرار است با سانروف، استارت دکمه ای، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه خودکار، حسگر پارک و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، حسگر نور، ترمز‌های دیسکی جلو و عقب، دو کیسه هوا، آینه‌های تاشو برقی و کامپیوتر سفر تولید شود.

قیمت نهایی شاهین با تجهیزات یاد شده، هنوز نامشخص است. باتوجه‌به ثبت نام این خودرو با پیش‌پرداخت
۸۰ میلیون تومان، احتمالا شاهین با قیمتی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان به دست ثبت‌نام‌کنندگان خواهد رسید.
 
منبع: زومیت

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: