کد خبر: ۲۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
ارزش بازار بورس در پایان فروردین امسال به‌ حدود دو هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم رشدی ۳۸.۵درصدی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد، رشد ارزش بورس تهران نسبت به ابتدای سال ۹۸ و ۹۷ به ترتیب معادل ۲۷۹ درصد و ۵۷۸ درصد بوده است. به‌این ترتیب عملکرد بازار سهام پس از شوک ارزی اخیر، بسیار بیشتر از سایر دارایی‌های مالی بوده است.
قلم‌نیوز: همچنین باید توجه داشت که رشد فعلی بورس در مقایسه با عملکرد تاریخی بازار سهام نیز بسیار بیشتر بوده به شکلی که در تجربه شوک ارزی ابتدای دهه ۱۳۹۰، بازار سهام کمتر از ۳۰۰درصد رشد را تجربه کرد. این در حالی است که در آن زمان، قیمت نفت و کالاهای پایه در سطوح بسیار بالاتر از امروز قرار داشت.

فروردین شگفت‌انگیز بورس

رشد ۳۸.۵درصدی ارزش بورس در این ماه بیشترین میزان رشد ماهانه بورس در یک دهه اخیر بوده است. حتی بدون در نظر گرفتن اثرات عرضه سهام شستا بر رشد بازار، باز هم نرخ رشد بورس در فروردین ماه به رقم ۳۴.۶درصد می‌رسید که این رقم نیز در مقایسه با رکورد قبلی که با ۲۳.۱درصد در مرداد ۱۳۹۷ به‌ثبت رسیده، بسیار بالاتر است.

برای اینکه اعداد بالا را بهتر درک کنید باید بگوییم میانگین رشد ماهانه ارزش بازار در یک دهه اخیر معادل ۳.۲درصد بوده است. همچنین نمی‌توان به‌سادگی از کنار این مسئله گذشت که به‌ دلیل تعطیلات آغاز سال، فروردین هر سال نسبت به سایر ماه‌ها دارای کمترین روزهای کاری است و بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری تعطیل هستند. با این وجود فروردین ۱۳۹۹ اتفاقی تاریخی برای بورس به‌حساب می‌آید.

رازگشایی از دلایل استقبال گرم مردم

بازار سهام در کنار رشد قیمت، شاهد رونق محسوس معاملاتی است. بررسی میانگین ارزش روزانه معاملات سهام در بورس تهران نشان می‌دهد که این رقم در هفته پایانی فروردین به حدود هشت هزار میلیارد تومان در روز رسیده است. این در حالی است که میانگین روزانه ارزش معاملات در سال ۱۳۹۸ فقط حدود ۲.۱هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۷ این رقم کمتر از یک هزار میلیارد تومان بوده است.

این یعنی خریداران حاضر به خرید مقادیر بیشتر در قیمت‌های بالاتر هستند. در مورد دلایل رشد تقاضا در بازار سهام طی یک ماه اخیر، در کنار عوامل بنیادین نظیر رشد نرخ ارز و انتظارات تورمی به نظر می‌رسد که کاهش امکان معاملات در بسیاری از بازارها نظیر مسکن و خودرو به دلیل شیوع کرونا سبب شده تا ورود پول به بازار سهام افزایش پیدا کند.

نقش سهامداران حقیقی در تقویت بورس

میانگین ارزش روزانه معاملات سهام توسط افراد حقیقی در بورس تهران در هفته پایانی فروردین‌ سال جاری به بیش از شش هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که در نیمه اول سال گذشته، این رقم به زحمت به یک هزار میلیارد تومان در روز می‌رسید. روند رشد معاملات افراد حقیقی در بازار سهام، از اواخر آبان ‌ماه ۹۸ آغاز شده، در اوایل دی‌ماه ۹۸ تشدید شده و از ابتدای فروردین ۹۹ جهش پیدا کرده است.

در هفته پایانی فروردین‌ماه ۹۹، افراد حقیقی به‌صورت خالص (خرید منهای فروش) بیش از ۳۵۰۰میلیارد تومان سهام به دارایی‌های قبلی خود اضافه کرده‌اند و این رقم برای مجموع ۱۷روز کاری فروردین‌ماه بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان بوده است. برای داشتن تصور درست از این رقم باید بدانید در سال گذشته برای رسیدن دارایی جدید افراد حقیقی به این سطح، بیش از ۲۰۷روز یعنی از ابتدای سال تا نیمه بهمن‌ماه زمان نیاز بوده است. به عبارت روشن، افراد حقیقی در یک ماه ابتدای امسال بیش از ۱۰ماه ابتدای سال گذشته سهام جدید خریداری کرده‌اند.

عددهای شگفت‌انگیز دیگر

تعداد شرکت‌کنندگان در عرضه‌ اولیه شستا در تاریخ ۲۷فروردین‌ امسال از دو میلیون نفر فراتر رفته؛ این در حالی است که میانگین شرکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه سال ۱۳۹۸ حدود ۹۵۰هزار نفر و برای سال ۱۳۹۷ کمتر از ۲۵۰هزار نفر بوده است. در فروردین امسال سرعت معاملات سهام نیز به‌شدت افزایش پیدا کرده و رکوردهای جدیدی ثبت شده؛ نسبت ارزش معاملات روزانه به ارزش بازار در فروردین‌ماه به بیش از ۰.۲۱درصد می‌رسد. به منظور مقایسه شرایط فروردین‌ماه با سال‌های گذشته باید توجه داشته باشید که این رقم در سال ۱۳۹۸ برابر با ۰.۱۴درصد و در یک دهه اخیر معادل ۰.۰۷درصد بوده است.

منبع: روزنامه هفت صبح
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: