کد خبر: ۲۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد:
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از بررسی بهای تمام شده نهاده‌های دامی و محصولات نهایی این بخش در سازمان حمایت در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد که در نشست ستاد تنظیم بازار، بانک مرکزی اعلام آمادگی کرد تا نسبت به تامین ارز مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی برای تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه (حدود ۱.۲ میلیارد دلار) اقدام ویژه انجام بدهد تا تامین قطعات و مواد اولیه با اولویت انجام شود.
قلم‌نیوز:  محمدرضا کلامی در پایان جلسه ستاد تنظیم بازار، اظهار کرد: با توجه به دستور جلسه کارگروه تنظیم بازار کالا‌های اساسی و ضروری مردم در دو دسته کالایی تقسیم بندی می‌شود که یک دسته کالا‌هایی هستند که دولت برای آن‌ها نرخ تثبیتی تعیین می‌کند و به صورت مشخص بر اساس بهای تمام شده نرخ مصوب اعلام و در سراسر کشور نظارت می‌شود که گندم، نان، مرغ، نهاده‌های دامی از آن جمله هستند. کالا‌های دسته دوم کالا‌هایی هستند که در محدوده رقابتی قرار دارند و مقادیر عرضه و تولید در این کالا‌ها متعادل‌تر است، پس مداخله قیمتی به صورت دستوری شاید منجر به سرکوب قیمت و تضعیف حقوق تولید کننده و در نهایت مصرف کننده بشود که این کالا‌ها از جمله شوینده‌ها، لوازم خانگی و ... هستند.

به گفته سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت برای همه کالا‌ها در کشور، دستورالعملی تحت عنوان ضوابط قیمت گذاری کالا‌های وارداتی و ضوابط قیمت گذاری کالا‌های تولید داخل را داریم که این ضوابط برای گروه اول توسط دولت محاسبه می‌شود و در گروه دوم بر اساس اسناد مستند و در چارچوب این ضوابط، توسط بخش خصوصی محاسبه می‌شود، اما قبل از انتشار یا درج قیمت باید بر اساس مصوبه سران قوا اطلاع رسانی قیمت و ثبت در سامانه ۱۲۴ اطلاع رسانی قیمت شود.

وی با بیان اینکه در حوزه لوازم خانگی بیش از ۵۰۰ واحد تولیدی داریم که ۳۳ واحد آن در حوزه یخچال و فریزر، ۱۹ واحد در حوزه ماشین لباسشویی، ۳۶ واحد در تولید کولر آبی و ۸ واحد تولید تلویزیون و بیش از ۹۰ واحد تولید وسایل گازسوز و مابقی در سایر تولید کالا‌ها فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: در چند سال اخیر تلاش شده است تا ظرفیت‌های تولید داخلی لوازم خانگی کشور به گونه‌ای باشد که تقاضای داخلی را پوشش دهد و در حال حاضر از مجموع کالا‌های یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، کولر آبی و گازی، پکیج، لوازم گازسوز، لوازم خانگی کوچک و تلویزیون حدود ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه ظرفیت نصب شده در کشور است که این ظرفیت نصب شده در صورت فراهم شدن تأمین مواد اولیه مورد نیاز، نقدینگی و منابع مالی ظرفیت تبلور و محقق شدن در بازار داخلی و بین المللی را دارند.

سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه در شرایط فعلی در راستای مدیریت منابع ارزی کشور، جهش تولید، خوداتکایی بیشتر گام برمی‌داریم، گفت: بعد از محدویت‌های ارزی ۹۷ واردات لوازم خانگی کامل ممنوع شده است و در حال کار بر جایگزینی برند‌های داخلی هستیم. در سال ۱۳۹۹ برنامه تولید معاونت امور صنایع وزارت صمت حدود ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه تولید است که این تولید در سال گذشته حدود ۸ میلیون و ۶۹۳ هزار دستگاه بوده و نشانگر برنامه ریزی وزارت صمت برای افزایش تولید و پاسخ به تقاضای بازار است.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: