کد خبر: ۱۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
تعدد حوادث حریق در روزهای گذشته باعث بروز ابهاماتی درباره چرایی آن‌ها شده است.

قلم‌نیوز: آتش‌سوزی از حوادث پرشمار در ایران و جهان است. روزی نیست که تلفن آتش‌نشانی‌ها به صدا در نیاید و گزارش حادثه‌ای داده نشود. هرچند آتش‌نشانی تنها درمورد حوادث مرتبط با آتش وارد عمل نمی‌شود، اما باز هم تعداد زیادی از این حوادث را حریق تشکیل می‌دهند. در این میان، برخی آتش‌سوزی‌ها بیش از بقیه مورد توجه قرار می‌گیرند؛ به ویژه آتش‌سوزی‌های بزرگی که زندگی انسان‌های بیشتری را درگیری می‌کنند، محیط زیست از جمله جنگل‌ها، مراتع و فضاهای سبز را دربر می‌گیرند و آن‌هایی که خاموش کردنشان دشوار است. در روزهای گذشته، این نوع آتش‌سوزی‌ها به طور قابل توجهی زیاد بوده‌اند.

در دو هفته گذشته، 15 مورد آتش‌سوزی بزرگ مورد توجه قرار گرفته‌اند که حدود نیمی از آن‌ها در فضاهای سبز و جنگل‌ها و مراتع بوده‌اند.

روز چهارم خرداد ماه، در کنار آتش‌سوزی در مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی(ره)، مجتمع تجاری زیتون تهران و نیروگاه حرارتی تبریز، جنگل‌های زاگرس در سه استان کهگلیویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر دچار آتش‌سوزی شد؛ حریقی که چندین روز منطقه را درگیر کرد، هکتارها را طعمه خود ساخت و البته نبود امکانات کافی برای اطفای آن بسیار به چشم آمد. این آتش‌سوزی که در بوشهر اتفاقی و در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به صورت عمدی و با تقصیر عامل انسانی آغاز شده بود، بیش از هر چیز با کمک مردم منطقه و داوطلبان اطفا شد. مقصر حادثه نیز که یک دامدار محلی بود و در اختلاف با یک دامدار همسایه آغاز آتش را سبب شد، دستگیر و سپس تا رسیدگی به ماجرا آزاد شد.

در حالی که آتش‌سوزی در بوشهر خاموش شد، اما در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد ادامه داشت و یکی دو بار بعد از خاموشی هم مجدد شعله‌ور شد، روز 11 خرداد، بوستان ولایت تهران دچار آتش‌سوزی شد. سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‫نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران شامگاه یکشنبه، 11 خرداد در‫این‫باره گفت: حوالی ساعت ۲۱ یکشنبه شب حادثه آتش‌سوزی در بوستان ولایت به سامانه ۱۲۵ اعلام شد. وی افزود: با حضور آتش‫نشانان مشاهده شد در قطعه زمینی ۳ تا ۴ هزار متری در قسمت انتهای بوستان ولایت علف‌های خشک هرزه در یک فضای متروکه و بدون استفاده دچار آتش‌سوزی شد. وی با بیان اینکه بر اثر این آتش‌سوزی دود بسیار غلیظی مناطق اطراف را فرا گرفته بود گفت: آتش‌نشانان وارد عملیات شدند و پس از دقایقی موفق شدند این آتش‫سوزی را بدون مصدومیت مهار کنند. یک روز بعد سید ابوالفضل موسوی، رئیس اداره فضای سبز منطقه ١٩ تهران با اعلام اینکه دو جوان عامل آتش‌سوزی بوستان ولایت بودند، گفت: بر اساس اطلاعات رسیده، این دو جوان توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند. به گفته وی در این حادثه چیزی کمتر از پنج هکتار دچار آتش‌سوزی شده که حریق به هیچ یک از درختان یا فضای سبز آسیب نرسانده و حتی یک نهال هم آسیب ندیده است.

یک روز بعد اما پارک جنگلی چیتگر دچار حریق شد. در این آتش‌سوزی حدود دو هزار متر از جنگل و یک کانکس متروکه دچار آتش‌سوزی بود و آتش به سرعت توسط آتش‌نشانان مهار و اطفا شد. بنا بر برخی مشاهدات و گفته‌های مسئولان شهری، این آتش‌سوزی عمدی بوده است. با این حال سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، جانشین رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ در گفت‫وگو با ایسنا درباره ورود پلیس به موضوع حریق در بوستان ولایت و پارک جنگلی چیتگر که به فاصله یک روز از هم رخ داد، گفت: پلیس بر حسب وظیفه ذاتی خود و همچون دیگر حوادث و آتش‌سوزی‌ها علت و ابعاد این دو آتش‌سوزی را نیز بررسی کرده و درصورتی که در تحقیقات خود به موارد تخلف یا جرم برسد، حتما با عاملان و مقصران برخورد خواهد کرد. وی درباره اینکه آیا عمدی در وقوع این دو آتش‌سوزی در کار بوده یا خیر، اظهار کرد: این موضوع در حال بررسی است و تحقیقات ماموران آتش‌نشانی و پلیس در این زمینه ادامه دارد و به همین دلیل نمی‌توان در حال حاضر اظهار نظری قطعی در این خصوص مطرح کرد و باید تا پایان تحقیقات صبر کرد. سرهنگ موقوفه‌ای درباره اخباری مبنی بر دستگیری دو نفر در رابطه با آتش‌سوزی در بوستان ولایت تصریح کرد: در حال حاضر دو نفر در ارتباط با آتش‌سوزی در پارک ولایت دستگیر شده‌اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. جانشین رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ درباره اظهار نظر یکی از مسئولان شهرداری درمورد دستگیری عاملان آتش‌سوزی در بوستان ولایت نیز گفت: متاسفانه برخی اظهار نظرهای شتاب‌زده و غیرکارشناسی از سوی افراد و برخی مدیران میانی مطرح شده که به هیچ عنوان مورد تایید پلیس نیست. در همین راستا نیز درخواست ما این است که از هرگونه اظهار نظر غیرکارشناسی در این موارد خودداری شود. موقوفه‌ای ادامه داد: تحقیقات درمورد ابعاد دو آتش‌سوزی از سوی کارشناسان انتظامی و آتش‌نشانی در حال انجام است و همان‌طور که گفته شد اگر با مورد مشکوکی مواجه شویم حتما با هماهنگی مقام قضایی با آن برخورد خواهیم کرد.

روز 12 خرداد البته یک آتش‌سوزی هم در انبار روباز کارخانه بازیافت کاغذ بینالود در حاشیه جاده قدیم نیشابور-مشهد رخ داد. خاموش کردن این حریق بزرگ و گسترده، با کمک آتش‌نشانان شهرهای مشهد، نیشابور، ملک‌آباد و بینالود ساعت‌ها طول کشید.

روز 13 خرداد هم سه آتش‌سوزی مورد توجه قرار گرفت. واگن‌های اسقاطی ایستگاه آپرین اسلامشهر شامل 18 واگن در سه خط موازی طعمه حریق شدند و شدت آتش‌سوزی باعث شد حتی فرماندار اسلامشهر برای خاموش کردن آن یک دستگاه تانکر آب ۵۰۰۰ لیتری درخواست کند. در همین روز، محدوده‌ای به مساحت حدود ۲۰۰۰ مترمربع در پارک افرا تهران نیز دچار آتش‌سوزی شد که این آتش هم بعد یک ساعت خاموش شد. در همین روز فیلمی منتشر شد که برخی افراد به دلایل نامعلوم اقدام به آتش زدن درختان روبه‫روی دانشگاه آزاد پردیس کردند. فردای همین روز درختان روبه‫روی دانشگاه امام صادق(ع) تهران دچار حریق شدند. البته روز 14 خرداد، یک آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت تهران نیز رخ داد که در جریان آن یک تن نیز کشته شد و حریق گسترده‌ای نیز در انبارهای شرکت فولاد خوزستان اتفاق افتاد. روز 15 خرداد هم محوطه فضای سبز دریاچه چیتگر دچار آتش‌سوزی شد. حریق در یک قطعه زمین شخصی در خیابان جوزانی غربی بلوار طبیعت که اطراف آن دیوارکشی شده اما داخلش ساخت و سازی وجود نداشت رخ داده و درپی آن علف‌های هرز و یکسری گیاه خشک شده دچار آتش‌سوزی شده بود.

شاید همین آتش‌سوزی‌های متعدد که برخی از آن‌ها شائبه عمدی بودن هم دارند و به ویژه بخش‌های گسترده‌ای از محیط‌زیست و پوشش گیاهی را درگیر خود کرد، باعث شد که رئیس‌جمهوری در تماس‌های تلفنی به وزارتخانه‌های کشور و دفاع برای مقابله با آتش‌سوزی دستور ویژه صادر کند. حسن روحانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از آخرین اخبار و وضعیت آتش‌سوزی در مناطق جنگلی خاییز اطلاع یافت و با اشاره به اینکه در وضعیت جوی کشور در تابستان، احتمال وقوع حوادث مشابه وجود دارد، به وزیر کشور دستور داد، استانداران استان‌هایی را که از پوشش‌های جنگلی و مرتعی مشابه برخوردارند، موظف کند تا برآوردهای کارشناسی دقیقی برای جلوگیری از تکرار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان خود تهیه و ارائه کنند. وی همچنین به وزیر کشور ماموریت داد تا با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همه ظرفیت‌های موجود را برای پیشگیری از آتش‌سوزی مناطق جنگلی و مراتع کشور و نیز مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی آماده و مهیای اقدام به موقع کنند. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: استان‌های برخوردار از پوشش‌های جنگلی و مرتعی که با فرا رسیدن تابستان احتمال وقوع آتش‌سوزی در آنها وجود دارد، با هماهنگی ستاد بحران کشور، تمهیدات و آمادگی‌های لازم را برای پیشگیری از آتش‌سوزی و درصورت لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های مقابله‌ای و امدادی موجود و ممکن برای مقابله با رخداد احتمالی آتش‌سوزی فراهم کنند.

هرچند رعایت نکات ایمنی و پیشگیری از حریق در نقاط گوناگون لازم است، اما تامین تجهیزات و مجهز کردن آتش‌نشانی‌ها در کل کشور که به خصوص بعد از آتش‌سوزی مجتمع تجاری پلاسکو تهران مورد توجه قرار گرفت و به ویژه تامین هلیکوپترهای اطفای حریق که در آتش‌سوزی روزهای اخیر در کوه‌های زاگرس نیاز به آن بیش از هر زمان دیگری احساس شد هم ضروری است. در عین حال، باید درباره دلایل آتش‌سوزی‌ها به ویژه در محدوده‌های پوشش گیاهی بررسی ویژه‌ای انجام شود تا راز این آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای و ارتباط داشتن یا نداشتن آن‌ها به همدیگر مشخص شود.

منبع: ابتکار
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: