کد خبر: ۱۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دولت برنامه‌ای را برای اشتغال گسترده و مولد برای هر استان به صورت مجزا پیش بینی کرده که از نمایندگان می‌خواهیم روند اجرای آن را از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و ملی مطالبه کنند.

قلم‌نیوز: محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه شنبه ۱۳ خرداد) مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس منشأ خدمات ماندگار برای نظام و مردم است، گفت: مجلس شورای اسلامی در رأس امور است و مصوبات آن مبنای اجرای قوه مجریه و قضاوت در قوه قضائیه است، بنابراین شایسته است که مجلس از اطلاعات کافی برای تصمیم گیری و قانونگذاری برخوردار باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به گزارش خود درباره شاخص‌های کلان اقتصادی و متغیر‌های مالی طی سال‌های گذشته و در حال حاضر، اظهار کرد: من اعلام آمادگی می‌کنم که هفته‌ای یک روز به همراه تمام کارشناسان سازمان برنامه و بودجه در یک جلسه فوق العاده و غیررسمی در خدمت نمایندگان باشیم تا موضوع به موضوع این گزارش را تفسیر کرده و اگر مطلبی از سوی نمایندگان مطرح شد، آن را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: گزارش در ۳ بخش شاخص‌های کلان اقتصادی در یک دهه گذشته، فراز و فرود‌های کشور و وضعیت کنونی در بحث اقتصاد، گزارشی از عملکرد بودجه سال ۹۸ و آخرین وضعیت بودجه سال ۹۹ و همچنین درباره برنامه‌های اشتغالزایی، خدمت شما ارائه می‌شود.

نوبخت تصریح کرد: دولت برنامه‌ای را برای اشتغال گسترده و مولد پیش بینی کرده و برای هر استان یک برنامه ویژه در نظر گرفته است که شما نمایندگان باید روند اجرای آن را از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و ملی بخواهید، زیرا ۲۵ درصد اولیه بودجه به این موضوع اختصاص یافته است. همچنین برای روستا‌ها و عشایر هم برنامه‌ای مجزا در نظر گرفته ایم که نمایندگان بر روند اجرای آن نظارت داشته باشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه دولت برنامه‌هایی را برای مقابله با فقر مطلق یا کاهش آن و همچنین آمایش سرزمینی تدوین کرده است، بیان کرد: دولت با افتخار برنامه آمایش سرزمینی را به مجلس یازدهم ارائه می‌کند و ما به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد، تدوین آمایش ملی و سرزمینی خواست دیرینه نظام و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از دولت بود تا بتوانیم مشخص کنیم کدام یک از بخش‌ها در کشور آمادگی برای سرمایه گذاری را دارد.

دولت اصلاح ساختار بودجه بر مبنای حذف نفت از اقتصاد کشور را به مجلس یازدهم می‌دهد

نوبخت در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات نفت و میعانات گازی گفت: این موضوع همواره با نشیب و فراز‌هایی مواجه بوده است چنانچه از ۱۱۹ میلیارد دلار میزان صادرات در سال ۹۰، به ۸.۹ میلیارد دلار در سال گذشته رسیده ایم که این رقم در سال جاری را در جلسه غیرعلنی اعلام خواهم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه همت دولت و سازمان برنامه و بودجه کنار گذاشتن نفت از اقتصاد کشور است، اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه را به زودی به مجلس تقدیم می‌کنیم تا طراحی اقتصادی که براساس اقتصاد بدون نفت داریم را اجرایی کرده و منابع جایگزین برای آن ایجاد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی نیز با فراز و فرود‌هایی روبه رو بوده است، عنوان کرد: در طول سال گذشته نرخ رشد اقتصادی ۲ رقمی را داشته ایم که این به این معنا است که رشد اقتصادی با نفت کاهنده شده و رشد اقتصادی بدون نفت از ۱- به صفر و در سه ماهه سوم به ۰.۸+ رسیده است یعنی اگر نفت از اقتصاد خارج شود ۰.۸ درصد رشد اقتصادی مثبت خواهیم داشت که البته با برنامه ششم فاصله بسیاری دارد و دلیل آن تاثیر تحریم‌ها است.

کاهش ۳۶۱ هزار نفری جمعیت بیکاران در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷

نوبخت در ادامه با اشاره به آماری از حوزه اشتغال، بیان داشت: نرخ بیکاری به صورت کاهنده در سال ۹۸، ۱۰.۷ و درسال ۹۷، ۱۲.۱ بود به این معنا که در سال ۹۷، ۲۳ میلیون و ۷۳۱ هزار شاغل داشتیم که این میزان در سال ۹۸ به ۲۴ میلیون و ۳۷۳ هزار نفر رسید که به معنای افزایش ۵۴۲ هزار نفری است.

وی در ادامه با بیان اینکه کاهش جمعیت بیکار را داشته ایم، یادآور شد: تعداد جمعیت بیکاران در سال ۹۷، ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بوده است که در سال ۹۸ این میزان به ۲ میلیون و ۸۹۳ هزار نفر رسیده است یعنی با کاهش ۳۶۱ هزار نفری جمعیت بیکاران روبه رو بوده ایم که می‌توانیم این ارقام را از طریق مرکز آمار اثبات کنیم.

نرخ تورم به ۲۱ درصد کاهش یافته است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به نرخ تورم ماهانه عنوان کرد: این نرخ در مقطعی یک رقمی شد، اما در سال ۸۸ زیر ۲۰ درصد بود که در سال ۹۲ به ۴۲ درصد رسید و مجددا با افت رو به رو شد و به زیر ۱۰ درصد در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ رسید، اما متاسفانه با توجه به فشار ناشی از افزایش قیمت‌های ناشی از تحریم مجددا افزایش یافته و به ۵۱ درصد در سال ۹۸ رسید، اما مجددا روند کاهنده پیدا کرده و اکنون ۲۱ درصد شده است.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه تورم را به صورت نقطه‌ای و در بازه‌های زمانی ماهانه و سالانه محاسبه می‌کند و رشد اقتصادی و وضعیت بازار کار را نیز به صورت فصلی بررسی کرده و موظف است گزارش آن را در همین بازه‌های زمانی به مجلس ارائه کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به خلاصه عملکرد بودجه سال ۹۸ ادامه داد: طبق قانون در سال ۹۲ پس از آغاز به کار دولت یازدهم، قانون بودجه تصویب شده بود که بالغ بر ۲۱۰ هزار میلیارد تومان منابع عمومی بود که در سال ۹۸ به ۴۴۸.۵ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه افزایش پیدا کرد، اما اعتبارات عمرانی از ۲۲ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ چیزی نزدیک به ۳ برابر، از طرفی از تصویب ۴۴۸.۵ هزار میلیارد تومان منابع عمومی، ۴۴۱.۶ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافت.

وی با تاکید بر اینکه تمامی این آمار‌ها مستند بوده و اگر نمایندگان نیاز به اقناع بیشتری دارند، همکارانم موظف به ارائه توضیحات تکمیلی هستند، تصریح کرد: منابع دولت برای تحقق هزینه‌ها از مالیات، گمرک و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و اوراق مالی، تامین می‌شود، بر همین اساس فروش نفت به عنوان دارایی سرمایه‌ای در سال گذشته حدود ۱۲ درصد و فروش اوراق مالی ۳۸ درصد منابع درآمدی دولت را تشکیل داد، بنابراین هنوز هم عمده منابع درآمدی از محل گمرک و مالیات است.

نوبخت ادامه داد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند که سهم مالیات افزایش پیدا کرده و به تبع آن سهم نفت در بودجه کاهش یابد، بنابراین تلاش کردیم تا سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی را به نحو احسن اجرا کنیم، اما علی رغم کاهش درآمد‌های حاصل از فروش نفت، کماکان با سیاست‌های ایشان فاصله داریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه سیاست‌های تنظیم بودجه همواره در جهت جبران کاهش قدرت خرید کارکنان و شاغلان بوده است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم سقف هزینه‌های دولت را افزایش دهیم، اما می‌توانیم ترکیب آن را به نفع کارکنان و شاغلان تغییر دهیم و در سایر بخش‌ها صرفه جویی کنیم. بر همین اساس رشد پرداختی به کارکنان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در حدود ۳۵ درصد افزایش داشته و اعتبارات هزینه بازنشستگان سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ در حدود ۳۱ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به سیاست‌های اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای گفت: اولویت این سیاست‌ها بهره برداری از طرح‌های زیربنایی نیمه تمام بوده که بخش زیادی از آن‌ها به بهره برداری رسید. در این میان ۷۰ کیلومتر آزادراه، ۷۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۲۷۶ کیلومتر راه آهن احداث شده است، سیاست ما این است که مبالغی که برای طرح‌های عمرانی داریم در چارچوب اقتصاد مقاومتی هزینه کنیم تا با مبلغی ناچیز، طرح‌های کلان نیمه تمام را به بهره برداری برسانیم، از اعلام مابقی اقدامات انجام شده به دلیل ضیق وقت خودداری می‌کنم و آن را به صورت مکتوب در اختیارتان می‌گذارم.

نوبخت درخصوص سیاست‌های تملک دارایی‌های مالی افزود: هر سال بخشی از بودجه معطوف می‌شود به خرید یا بازخرید اوراقی که در سال‌های گذشته منتشر شده است، در سال ۹۸ مبلغ ۳۸.۲ هزار میلیارد تومان از اوراق مالی سررسید شده خریداری و تملک شده است که نسبت به رقم ۲۹.۳ هزار میلیارد در قانون بودجه سال ۹۸ به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور با بیان اینکه حقوق‌ها و یارانه‌ها به موقع پرداخت می‌شود، گفت: چند روز گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولت با نرخ ۱۵ درصد به فروش رسید اگر این اوراق به موقع پرداخت نشود کسی تمایلی به خرید اوراق دولتی ندارد.

نوبخت با اشاره به سهم درآمد نفتی در کل منابع کشور، گفت: این سهم در سال ۸۹، ۳۷ درصد، سال گذشته بین ۱۱ تا ۱۲ درصد بود و در سال جاری ۱۰ درصد بودجه کشور، به درآمد نفتی وابستگی دارد که باید این میزان نیز کاهش پیدا کند. سیاست زانو بر گلو گذاشتن آمریکا بر جهانیان ثابت شده است و باید مانند مردم آمریکا در برابر این فشار مقاومت کنیم، آمریکا تلاش دارد مانع تنفس سایر ملت‌ها شود.

وی با بیان اینکه تحریم و کرونا بر رشد اقتصادی کشور و دنیا تاثیرگذار بوده است، بیان داشت: در شرایط کرونایی تقاضا برای خرید نفت نیز کاهش پیدا کرد و آمریکایی که ما را تحریم کرده بود در زمینه فروش نفت دچار دشواری شد و محصول خود را با قیمت منفی به فروش رساند.

نوبخت با تاکید بر اینکه مجلس باید در کنار دولت قرار گیرد تا وابستگی بودجه از نفت کاهش پیدا کند، گفت: آمادگی آن را داریم که اصلاح ساختار بودجه را در مجلس ارائه کنیم و آن را به شکل قانون به تصویب برسانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باید در سال جاری ۵۷۱ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرد، بیان داشت: در شرایط تحریمی و کرونایی امکان تحقق این مبلغ غیرممکن است و باید حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومان صرفه جویی کنیم، از مجلس می‌خواهیم به دولت در این صرفه جویی کمک کند چرا که باید اعتبار در ردیف‌های بودجه‌ای دستگاه‌ها را کاهش دهیم تا بتوانیم حقوق و مزایا را بدون تاخیر و با نظم بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۲۴ هزارمیلیارد تومان درآمد نفتی، مالیاتی و اوراقی در بودجه ۹۹ برآورد شده است، اظهار داشت: با توجه به رکود حاکم بر جهان شرایط دریافت مالیات فراهم نیست بنابراین باید با مدیریت منابع بتوانیم کشور را اداره کنیم.

رئیس سازمان برنامه، بودجه و محاسبات کشور در پایان تاکید کرد: بالغ بر ۱۶۷ هزار میلیارد تومان ناترازی منابع داریم که باید با صرفه جویی یا شناسایی منابع جدید نسبت به حل این ناترازی اقدام کنیم.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: