کد خبر: ۱۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
خبرگزاری ایرنا، در ساعت‌های پایانی دیشب، گفت‌وگوی‌اش با حبیب‌الله سیاری، دریادار ارتشی، معاون هماهنگ‌کننده کنونی و فرمانده پیشین نیروی‌دریایی ارتش، را تنها چند ساعت پس‌از انتشار بی‌هیچ‌گونه توضیحی حذف کرد.

قلم‌نیوز: روز چهارم خرداد خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) ویدیوی کوتاهی را منتشر کرد که بخش‌هایی از مصاحبه تصویری خبرنگاران این رسانه با دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش ایران بود.

ویدیوی کامل این مصاحبه روز یک‌شنبه ۱۱ خرداد بر روی وبسایتایرنا منتشر شد اما تنها ساعتی پس از انتشار، این ویدیو از خروجی ایرنا حذف شد.

سیاری از دست های پشت پرده می‌گوید که می‌خواهند ارتش را ضعیف نشان دهند و نقش ارتش را در جنگ کم‌کنند و گفته دراین‌باره حتی از مقام‌های صداوسیما شکایت کرده.

دخالت نیروهای مسلح در اقتصاد و سیاست

درباره فعالیت اقتصادی نیروهای مسلح، سیاری به خبرنگاران ایرنا گفته است: «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی شوند چون از اصل قضیه شان دور می‌شوند، طبیعی است. ارتش تلاش کرده و سعی کرده منطبق با تدابیری که به او ابلاغ شده وارد فعالیت‌های اقتصادی نشود

او در ادامه به موضوع "دخالت نیروهای مسلح در سیاست" نیز اشاره کرده و گفته است: «ما در سیاست هم دخالت نمی‌کنیم آیا این معنیش این است که ما سیاست نمی‌فهمیم؟ این نیست، ما سیاست را خوب می‌فهمیم، خوب تحلیل می‌کنیم، خوب متوجه هستیم اما وارد سیاست نمی‌شویم چون سیاست زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است

در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران ایرنا که درباره "مشکل‌زا بودن دو نیروی موازی مسلح در یک کشور" پرسید، دریادار سیاری گفت: «ما احساس نمی‌کنیم موازی است، ما می‌گوییم هرکسی در چارچوب شرح وظایف خودش کار می‌کند. اگر جایی موازی کاری است ما باید تلاش کنیم از موازی کاری‌ها جلوگیری کنیم

این فرمانده بلندپایه ارتش ایران سپس تاکید می‌کند که جلوگیری از بروز دوگانگی یک مهارت مدیریتی است و اگر هر کسی به وظایف خودش بپردازد، دوگانگی به وجود نمی‌آید.

"ارتش کارخانه تولید یخچال نیست"

در بخش دیگری از این مصاحبه، سیاری درباره این موضوع که ارتش کار تبلیغاتی نمی‌کند به مرتضی آوینی و سری فیلم‌های او از جنگ ایران و عراق اشاره می‌کند. او می‌گوید که "برادران سپاه و بسیج" هرجا می‌رفتند یک گروه فیلمبرداری با آنها بود و تاکید می‌کند هنوز هم همینطور است.

او می‌گوید ولی فیلمبرداری در ارتش ممنوع است و این جزو آموزه‌های ارتش است که البته سیاری هم با این ممنوعیت موافق است: «مگر ارتش شرکت تولید یخچال و ساختمان و دوربین است که هر حرکتی انجام میدهد رسانه‌ای شود؟ این توان امنیت کشور است

سیاری یکی از علت‌های "کمرنگ بودن نقش ارتش در میان مردم" و اینکه "کمتر به فعالیت‌های این نهاد نظامی اهمیت داده می‌شود" را همین موضوع می‌داند که "ارتش هیچوقت نخواسته برای خودش تبلیغ کند."

"چیزی پشت پرده صدا و سیما هست"

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این مصاحبه درباره "بی‌مهری به ارتش" به شخصی اشاره کرد که نامش را فراموش کرده بود. به گفته سیاری این شخص چندی پیش در صدا و سیما گفته که "تا همین چند سال پیش نیروهای خارجی و فراملیتی حاضر در خلیج فارس تا داخل آب‌های ایران هم می‌آمدند."

سیاری می‌گوید که پس از پخش این مصاحبه رسما طی نامه‌ای به صدا و سیما از این موضوع شکایت کرده و سازمان عقیدتی-سیاسی ارتش نیز پیگیر این شکایت شده، اما "هیچکس تا به امروز جوابی به این شکایت نداده است."

سیاری می‌گوید: «معلوم است که یک چیزی پشت پرده است، در داخل خود صدا و سیما این را به آقای عسگری (رییس صدا و سیما) هم بگویید. به این دلیل که روز دوم جنگ ما اعلامیه بین‌المللی صادر کردیم و در عرصه دریا برای کشتی‌هایی که عبور و مرور دارند، آبهای داخلی که هیچ آب‌های سرزمین و فلات قاره خودمان را منطقه ممنوعه اعلام کردیم و گفتیم اگر کسی بدون اجازه ما وارد این منطقه ممنوعه بشود با او برخورد می‌کنیم و تا امروز دشمن اجازه پیدا نکرده وارد آب‌های سرزمینی ما شود. این حرفی که در تلویزیون زدند یعنی ما همه بی‌غیرتیم، منافع ملی نداریم، مرز را نمی‌شناسیم...»

به نظر می رسد حذف با فشار از خارج از ایرنا صورت گرفته؛ ایرنا هیچ توضیحی درباره حذف نداده است، اما این حذف باعث شد فیلم مصاحبه معروف شود و بسیاری آن را در شبکه های اجتماعی و رسانه های دیگر ببینند.

حذف باعث چند برابر شدن مخاطبان این مصاحبه شده است.

منبع:اسکان‌نیوز


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: