کد خبر: ۱۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
ابراهیم رئيسی، رئيس قوه‌قضاییه، درباره قتل رومینا، دخترک ۱۴ساله تالشی، به‌دست پدرش گفته است: «جنایتی انجام شد که بدون تردید برخورد عبرت‌آموزی با آن خواهد شد.

قلم‌نیوز: آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه با گرامیداشت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، صیانت از خط امام و مکتب سیاسی آن حضرت را وظیفهای همگانی دانست و تأکید کرد: امروز ابعاد فکری امام(ره) در اندیشه و سیره عملی مقام معظم رهبری بروز و ظهور دارد و زندگی و مواضع ایشان تفسیر و تبیین بارز خط امام(ره) است.

رئیس قوه قضائیه، خداباوری، خودباوری و مردم باوری را اساس و مبنای خط امام عنوان کرد و افزود: امام(ره)، مردم را با همه وجود باور داشتند و اعتماد به نفس را در میان آحاد ملت افزایش دادند و از این ظرفیت عظیم انسانی در گسترش معروفات و نهی از منکرات، زشتیها و پلشتیها بهره میبردند.

تلاش امام برای شکل‌گیری جامعه عدالتمحور و اخلاقی

آیتالله رئیسی تصریح کرد: خط و مکتب سیاسی امام (ره) دنبال ایجاد جامعه مبتنی بر عقلانیت، معنویت، عدالت و اخلاق بود و آن حضرت در همه برنامههایشان به ویژه در تدوین قانون اساسی و طراحی ساختارهای برآمده از آن تلاش داشتند که جامعهای عدالتمحور، معنویتگرا و اخلاقی شکل گیرد.

قانونگریزی ارزش نیست؛ احدی حق ندارد قانون را دور بزند

رئیس قوه قضائیه اجرای قانون را شاخص عدالت در جامعه عنوان کرد و با تأکید بر تلاش مؤثر برای رسیدن به جامعه عادل اظهار داشت: قانونگریزی ضد ارزش است و هیچکس در هیچ جایگاهی نباید به خود اجازه دهد قانون را دور بزند یا از آن تخطی کند.

آفات نادیده گرفتن اولویتها در اجرای قانون

آیتالله رئیسی با بیان اینکه اجرای قانون باید عادلانه، به دور از تبعیض و مبتنی بر اولویتها باشد، افزود: اگر در اجرای عدالت اولویتها در نظر گرفته نشود، بهجای برخورد با قاچاق سازمانیافته با کولبران برخورد میشود و بهجای تخریب ساختمانهای مجلل و شبهکاخهایی که بهصورت غیرمجاز و غیرقانونی ساخته میشوند، با آلونک‎‎ها برخورد میشود که این رویه اصلاً درست نیست.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: شهرداریها و دستگاههایی چون جهاد کشاورزی باید در اجرای قانون و برخورد با تخلفات با کسانی که با پول و ثروت هنگفت، در مناطق خوش آب و هوا به صورت غیرمجاز ساخت و ساز میکنند، برخورد کنند؛ در برخورد با قاچاق نیز اگر با دانهدرشتها و قاچاق سازمانیافته برخورد قاطع شود، موارد کوچک و جزئی هم تمام میشود.

آمادگی دستگاه قضا در تعامل با مجلس جدید برای تحقق مطالبات رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد و فرهنگ

آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم و منشور مقام معظم رهبری برای ترسیم نقشه راه نمایندگان جدید ملت، توجه به اقتصاد و فرهنگ را از مهم ترین محورهای این منشور دانست و بر تعامل دستگاه قضایی با قوه مقننه در پیشبرد اهداف و برنامههای نهاد قانونگذاری در این دو حوزه تأکید کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم برخورد قاطع با متجاسران به قانون و تهدیدکنندگان نظم و امنیت، خاطر نشان کرد که همکاری قوای سه گانه در کشور میتواند در گسترش عدالت و احساس امنیت از سوی مردم نقش اساسی داشته باشد.

آیتالله رئیسی افزود: ضابطان قضایی و همکاران ما در دستگاه قضا به هیچ عنوان نباید با کسانی که با سرقتهای حرفهای و اقداماتی چون کیفقاپی زندگی مردم و امنیت روانی آنها را به خطر میاندازند، کوچکترین مسامحه و مماشات کنند و با این افراد باید قاطعانه برخورد کرد.

بیتردید با عامل جنایت گیلان برخورد عبرت‎‎آموز خواهد شد

رئیس قوه قضائیه همچنین به موضوع قتل دختر 13ساله گیلانی اشاره کرد و با تأکید بر اینکه برخورد دستگاه قضا با عامل این جنایت عبرت‎‎آموز خواهد بود، در عین حال از مراکز علمی و دانشگاهی خواست که به آسیبشناسی مسائل اجتماعی بپردازند تا ریشه و علل و عوامل چنین جنایات هولناکی که احساسات عمومی را جریحهدار میکند، مورد بررسی قرار گیرد.

آیتالله رئیسی یکی از علل و عوامل اصلی حوادث و جنایاتی نابخشودنی همچون حادثه گیلان را دوری از خلاق و معنویت دانست و متذکر شد: عدالت در توزیع ظرفیتها، تأمین معیشت مردم و توجه به اخلاق و معنویت در جامعه از مهم ترین اصول کاهش ناهنجاریهای اجتماعی و اقتصادی است که باید بیش از همه مورد توجه مسؤولان اجرایی قرار گیرد.

قتل جوان سیاهپوست توسط پلیس جلوهای از آمریکای بینقاب بود

رئیس قوه قضائیه در بخش پایانی سخنانش به اعتراضات مردمی در 27 شهر آمریکا پس از قتل ناجوانمردانه یک شهروند رنگین پوست به دست پلیس این کشور اشاره کرد و آن را فریاد بلند مردمی دانست که سالهاست حقوقشان زیر سایه نژادپرستی نظام استکباری آمریکا و دیگر کشورهای غربی نادیده گرفته شده است.

آیتالله رئیسی گفت: امروز با هویدا شدن چهره بی نقاب آمریکا بر همگان ثابت شده این کشور بزرگترین ناقض حقوق بشر و قطعنامههای سازمان ملل و میثاقهای بین المللی است و معترضان آمریکایی با شعار «بگذارید نفس بکشیم»، مدیریت این نظام استکباری و مدعیان حقوق بشر در غرب و ایادی آنها در منطقه را به چالش کشیدهاند که امید است آتش این خشم دامنگیر رهبران نظام سلطه شده و آنها را به زیر کشد.

منبع: فارس

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: