کد خبر: ۱۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
محمدباقر قالیباف هم حالا چنانکه برخی ناظران و البته منابع رسانه‌ای اصلاح‌طلب و اصولگرا مدعی شده‌اند، این روزها سخت مشغول مسافرگیری برای اتوبوس قوه‌ای است که پنجشنبه گذشته، فرمانش به او سپرده شد.

قلم‌نیوز: «مدیران اتوبوسی» فارغ از بحث «الیگارشی مدیریتی»، شاید بیشتر تعبیری ژورنالیستی بود، اما این سال‌های گذشته، این گروه از مدیران آنقدر در لاین سرعت اتوبان‌ حوزه‌های مختلف حاکمیتی کشور ویراژ داده‌اند که این تعبیر مطبوعاتی به‌نحوی در ادبیات دانشگاهی علم مدیریت هم جایی برای خود باز کرده و مقالاتی متعدد درباره‌اش به رشته تحریر درآمده‌ است. مقالاتی که با مطالعه چکیده‌شان این‌طور دستگیرمان می‌شود که «مدیران اتوبوسی»، مدیرانی هستند که هر جا سمتی می‌گیرند، یک اتوبوس از همکاران‌شان در سمت قبلی را با خود به ایستگاه جدید آورده و پشت میزهای‌شان پیاده می‌کنند.

محمدباقر قالیباف هم حالا چنانکه برخی ناظران و البته منابع رسانه‌ای اصلاح‌طلب و اصولگرا مدعی شده‌اند، این روزها سخت مشغول مسافرگیری برای اتوبوس قوه‌ای است که پنجشنبه گذشته، فرمانش به او سپرده شد. همین دیروز پایگاه خبری دیدبان ایران، از شنیده‌هایی گزارش داد که از انتصاب احتمالی محسن اسماعیلی، به عنوان مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی حکایت داشت. حقوقدانی که هم‌اکنون از جمله اعضای مجلس خبرگان رهبری است و پیش از این هم سابقه عضویت در شورای نگهبان را در کارنامه دارد. سیاستمداری که شاید مهم‌ترین ویژگی او، نزدیکی‌اش با طیف‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی است؛ چنانکه وقتی در نخستین روز دهه فجر 94، مراسم رونمایی از یکی از تالیفاتش در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، از علی‌اکبر ناطق‌نوری، علی لاریجانی و ابوترابی‌فرد تا مصطفی پورمحمدی و محمد نهاوندیان و همچنین آیات محقق‌داماد و رشاد و البته محمدباقر قالیباف زیر یک سقف گرد هم آمدند؛ هر چند اسماعیلی در دوران شهرداری قالیباف هم از جمله مشاوران امین او به حساب می‌آمد.

فارغ از این انتصاب احتمالی اما اعتمادآنلاین هم در گزارشی تلاش کرده برخی دیگر از صندلی‌های خالی اتوبوس مدیران قالیباف را پر کند. این پایگاه خبری با استناد به اظهارات یک منبع آگاه، از انتصاب احسان عسکری، عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی به عنوان مدیرکل دفتر رییس مجلس خبر داده و همزمان نوشته که علی‌محمد قلی‌ها، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در دوره قالیباف از جمله افرادی است که نام‌شان در پرونده «املاک نجومی» دیده می‌شود، احتمالا سمت معاون اجرایی را برعهده خواهد گرفت. مدیری که نامش علاوه بر پرونده «املاک نجومی» در مرکز غائله استخدام حدود 5 هزار نفر در شرکت مترو در دوران شهرداری قالیباف گره خورده است.

اما شاید یکی از بحث‌انگیزترین انتصاب‌های احتمالی قالیباف در قوه مقننه، در دفتر مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس رقم بخورد. کرسی حساسی که زمان ریاست علی لاریجانی، سال‌ها در اختیار مهدی کیایی بود و این یکی، دو سال اخیر ناگهان و البته بی‌سروصدا به پدرام پاک‌آیین رسید. حالا اما با آغاز دوران ریاست قالیباف در مجلس، شنیده‌ها از این حکایت دارد که فردی جایگزین مدیر مورد اعتماد علی لاریجانی خواهد شد که نه به شخص قالیباف، رییس فعلی مجلس، بلکه به غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس هفتم و سلف لاریجانی نزدیک است، چراکه بنا بر این گزارش، امیر ابراهیم رسولی، مدیرمسوول سایت و ماهنامه «نماینده» قرار است در آینده نزدیک مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس باشد.

با این حال اما شاید همچنان یکی از مهم‌ترین کرسی‌هایی که با نظر ریاست قوه مقننه تعیین‌تکلیف می‌شود، کرسی ریاست مرکز پژوهش‌ها باشد. نهادی که به عنوان بازوی پژوهشی پارلمان از ماه‌های پایانی مجلس چهارم آغاز به کار کرد و بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس، مدیریت آن الزاما باید زیرنظر یکی از نمایندگان مجلس باشد. نهادی که محمدجواد لاریجانی، فرزند ارشد خاندان لاریجانی را در مقام نخستین رییس خود دید و پس از او، جز بازه زمانی 4 ساله دوره ششم مجلس، همواره در اختیار چهره‌هایی اصولگرا بوده که هر یک به ‌نحوی به علی لاریجانی نزدیک بوده‌اند، چراکه در دوره‌های هفتم و هشتم زیر نظر احمد توکلی، پسرخاله لاریجانی‌ها اداره شد و پس از آن از ابتدای مجلس نهم تا همین اواخر دوره دهم هم تحت مدیریت کاظم جلالی، از چهره‌های سیاسی نزدیک به لاریجانی فعالیت کرد.

حالا اما مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری که شاید از جمله سرسخت‌ترین منتقدان لاریجانی است، خود را به عنوان گزینه اصلی این نهاد پژوهشی معرفی کرده است. آقاتهرانی که در جریان انتخابات هیات رییسه مجلس، از جمله حامیان قالیباف بود، دیروز در این رابطه به خبرگزاری برنا گفته است: «اینها دست من نیست. بنده آمادگی ریاست مرکز پژوهش‌ها را دارم اما قاعدتا باید رییس رای بدهد. نمی‌دانم آقای رییس تا چه اندازه به موضوع فکر کردند

ابراز تمایل دبیرکل جبهه پایداری برای تصدی کرسی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس اما در حالی صورت گرفته که پیش از این برخی منابع رسانه‌ای از احتمال ریاست علیرضا زاکانی به این مقام خبر داده بودند؛ خبری که البته «اعتماد» در صحت آن تردید کرده و نوشته بود که احتمالا زاکانی ترجیح می‌دهد در راس فراکسیون اکثریت پارلمان و به عنوان «رییس‌الروسا» ایفای نقش کند، نه بیرون مجلس و در مقامی علمی-پژوهشی.

این میان البته الیاس نادران، دیگر منتخب اصولگرای پایتخت هم از جمله چهره‌هایی است که برخی منابع رسانه‌ای از احتمال حضورش در راس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته‌اند. با این همه اما برای اظهارنظر دقیق‌تر درباره این کرسی و البته دیگر صندلی‌های اتوبوس مدیران قالیباف در ایستگاه بهارستان هنوز باید کمی حوصله کنیم.

منبع: اعتماد


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: