کد خبر: ۱۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس
خائیز از عصر پنج‌شنبه هشتم خردادماه در حال سوختن است و اگرچه کمی مهار شده، ولی ترس از شعله‌ور شدن دوباره گدازه‌های خائیز تا پایان فصل گرما ادامه دارد.

قلم‌نیوز: خائیز را شاید تا همین چند روز پیش کمتر کسی در ایران می‌شناخت. همان منطقه حفاظت‌شده‌ای که در بخشی از زاگرس، سرمایه این کشور محسوب می‌شد. حالا اما و بعد از آتش‌سوزی‌های گسترده، خیلی‌ها خائیز را می‌شناسند. خائیز از عصر پنج‌شنبه هشتم خردادماه در حال سوختن است و اگرچه کمی مهار شده، ولی ترس از شعله‌ور شدن دوباره گدازه‌های خائیز تا پایان فصل گرما ادامه دارد.

عصر پنجشنبه هشتم خرداد ماه زبانه‌های آتش به رسم هر سال خود به جان یک نقطه جدید از جنگل‌های ایران افتاد. از جمعه تا به امروز هم تصاویر این منطقه حفاظت‌شده در حال بازنشر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. آتشی که هر سال در انتظار بالگرد و لوازم استاندارد اطفا حریق می‌ماند و مهار آتشی که آنقدر زمان می‌برد تا هر سال هکتارها از جنگل‌ها یا به عبارتی سرمایه ایران بسوزد.

شرمت الله حسینی پرور، بخشدار مرکزی کهگیلویه همان روز نخست اعلام کرد که آتش‌سوزی گسترده است و نیاز به کمک فوری وجود دارد. به گفته حسینی‌پرور، حدود ساعت 19 عصر پنجشنبه هشتم خرداد دهیار روستای" پادوک" طی تماس تلفنی اطلاع داد که در منطقه حفاظت شده خائیز آتش‌سوزی رخ داده است. این آتش‌سوزی از سمت روستای پادوک آغاز شده بود و به محض این رخداد، نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان و همچنین فعالان زیست‌محیطی به منطقه اعزام شدند.

اگرچه معاون اول رئیس‌جمهوری بر لزوم تلاش بی‌وقفه و به‌کارگیری تمام امکانات استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها تاکید کرد اما فعالین منطقه و مدیران بومی از نبود امکانات برای کنترل آتش خبر دادند.

اسحاق جهانگیری در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویر احمد خواست تا از طریق هماهنگی مستمر با امیرحاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و نیز اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، امکانات و تجهیزات اطفای حریق از جمله بالگرد‌های آب‌پاش را به منطقه اعزام کنند تا هرچه سریع‌تر شاهد مهار آتش سوزی و جلوگیری از گسترش حریق در جنگل‌های مرز استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

به دنبال این آتش‌سوزی گسترده، حیوانات بومی منطقه هم مجبور به فرار شدند. این ویدئو، صحنه‌ای اندوهناک از فرار این حیوانات وحشی را از منطقه حفاظت‌شده خائیز دهدشت به طرف جاده بهبهان دهدشت نشان می‌دهد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حساب شخصی خود در اینستاگرام ضمن اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد نوشت: «امروز برای بررسی آخرین اقدامات انجام شده برای مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده در خائیز با استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رئیس ستاد بحران کشور تلفنی صحبت و به استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌ها در مهار حریق تأکید کردم.

وی در ادامه عنوان کرد: همچنین عرض کردم لازم است با توجه به پیش‌بینی گرم‌تر شدن هوا در روزهای آینده و احتمال بروز حوادثی از این دست در دیگر نقاط، تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی اندیشیده شود.

راه دشوار مهار آتش در خائیز

اما با گذشت 2 روز این حادثه بود که برخی از مسئولین از اعزام بالگردهای اطفا حریق خبر دادند. محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت در خائیز عنوان کرد: 6 فروند بالگرد برای مهار آتش به منطقه اعزام شده‌اند که دو فروند از این بالگردها آب‌پاش هستند و چهار فروند نیز کار جابه‌جایی نیروی انسانی را انجام می‌دهند. نیروهای انسانی با تجهیزات اطفای حریق شخصی در منطقه حضور دارند و در حال انجام عملیات هستند اما با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه و پراکندگی آتش‌سوزی، هنوز حریق مهار نشده و وزش باد نیز به گسترش آتش کمک می‌کند.

اشرفی گفت: با توجه به پراکندگی آتش، فعلا امکان بررسی یا اعلام وسعت حریق وجود ندارد. علت این آتش‌سوزی نیز به احتمال زیاد عامل انسانی است اما عمدی یا غیرعمدی بودن آن هنوز مشخص نیست.

او در خصوص وضعیت آتش‌سوزی در منطقه خسرج شوش نیز بیان کرد: روز گذشته آتش در این منطقه کنترل شد. آتش‌سوزی در جنگل‌های خسرج، خسارت قابل توجهی بر جای گذاشته است. بالغ بر 200 هکتار از این منطقه در آتش سوخته و به پوشش درختی نیز آسیب وارد شده است. در این منطقه نیز قطعا علت حریق، عامل انسانی بوده است. آتش‌سوزی در جنگل‌های اندیکا نیز صبح امروز مهار شد اما هنوز میزان خسارت وارد شده مشخص نیست.

گرما و شروع دوباره آتش‌سوزی در جنگل‌ها

اگرچه روز گذشته اظهارات مسئولان از مهار آتش در خائیز خبر داد، اما آتش بازهم شعله کشید.

روح الله عزیزی رییس محیط زیست شهرستان کهگیلویه از شعله‌ور شدن مجدد آتش در منطقه حفاظت شده خائیز خبر داد و گفت: آتش سوزی از سمت جغرافیای بهبهان دو ساعت پیش آغاز شده است. ملتمسانه از مردم تقاضا داریم برای جلوگیری از تخریب زیستگاه حیات وحش کمک کنند و برای مهار آتش پای کار بیایند.

همچنین علی خوانپایه فرماندار شهرستان گچساران با اشاره به ادامه آتش‌سوزی‌ها در گچساران توضیح داد: میزان آتش سوزی جنگل ها و مراتع منطقه "دیل" این شهرستان نسبت به دیروز کمتر شده اما همچنان ادامه دارد. در حال اعزام و انتقال نیروهای بیشتر با بالگردهای هوانیروز به منطقه دچار آتش سوزی هستیم تا بتوانیم آتش سوزی را کنترل و مهار کنیم. نیروهای مردمی و دستگاهها مختلف با امکانات و بالگردهای هوانیروز در حال تلاش برای مهار آتش سوزی هستند تا سریعتر آتش را مهار و خاموش کنیم.

نکته قابل توجه اما اینکه آتش‌سوزی مراتع و جنگل ها در این فصل از سال اتفاق تازه‌ای نیست. هر سال فضای سبز کشور، میزبان این شعله‌ها می‌شود. سال گذشته، ارسباران سوخت، سال 97 خط سبز حاشیه استان‌های شمالی خاکستر شدند و همین روال در سال‌های قبل هم وجود داشت.

فعالین محیط‌زیستی سال‌هاست که وجود بالگرد‌های مخصوص در سازمان‌های حفاظت محیط‌زست استان را ضروری می‌دانند اما نبود بودجه سبب شده تا این اتفاق رخ ندهد. اگرچه کارشناسان محیط‌زیستی معتقدند فقدان این امکانات بیش از اینکه به نبود بودجه مرتبط باشد، با نبود عزم و اراده مسئولان برای مقابله با این سرمایه‌سوزی گسترده برمی گردد.

منبع: اعتماد آنلاین


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: