کد خبر: ۱۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
چند ابهام مهم در پرونده قتل دختر تالشی
با قتل دردناک رومینا اشرفی، دوباره جای خالی لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت و همچنین لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گرفت. لایحه‌ای که سالهاست در حال رفت و آمد بین مجلس، قوه قضائیه و دولت است و این سه قوه درباره آن به توافق نمی‌رسند.

قلم‌نیوز: ماجرای قتل هولناک رومینا اشرفی دختر ۱۳ تالشی به دست پدرش هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. این "دخترکشی" به عنوان یک قتل ناموسی مطرح می‌شود و قلب افکار عمومی را به درد آورده و واکنش‌های فراوانی را در پی داشته است. این اتفاق جدا از ابعاد پیچیده و فنی آن و واکنش و احساسات جریحه‌دار شده، پس لرزه‌های سیاسی و حقوقی هم داشته است.

بیش از هفت روز از بریدن سر رومینا توسط پدرش می‌گذرد و در این روزها روایت‌های مختلفی از ماجرا مطرح شده است. مادر رومینا، خاله و شوهر خاله‌اش یک روایت از ماجرا دارند، عموی رومینا روایت دیگری و بهمن خاوری خواستگار و پسری که او را فراری داد نیز حرف دیگری می‌زند.

آنچه که از ماجرا می‌دانیم

ماجرا به طور خلاصه این است که رومینا در خانواده‌ای سنتی و در روستایی کوچک زندگی می‌کرده است. پدرش بنا به گفته‌های مادرش مردی سخت‌گیر بوده و همیشه محدودیت‌هایی برای دخترش وضع می‌کرده است. در سفید سنگان جایی میان تالش و آستارا، روستای محل زندگی رومینا نیز وضعیت به گونه‌ای بوده که دختران در سن‌های پایین ازدواج می‌کردند و این موضوع امری عادی بوده است. از طرف دیگر اهالی روستا از لحاظ مذهبی ترکیبی از سنی و شیعه بوده‌اند. پدر رومینا شیعه بوده است.

رومینا خواستگاری پیدا می‌کند. فردی به نام بهمن خاوری که بیش از ۱۵ سال از رومینا بزرگتر بوده و اهل تسنن است. جوانی که ظاهرا ۲۸ سال دارد و می‌گوید عاشق رومینا بوده است. بهمن خاوری بنا به گفته عموی رومینا از طرق مختلف با او ارتباط می‌گیرد و با وجود اینکه رومینا گوشی نداشته است، اما با استفاده از گوشی مادر و گاهی پدرش با بهمن صحبت می‌کرده است.

بعد از مدتی بهمن و خانواده‌اش از طریق یکی از نزدیکان خانواده اشرفی خواستار حضور برای خواستگاری می‌شوند. پدر رومینا مخالفت می‌کند و می‌گوید دخترش را به بهمن نمی‌دهد و البته به سن کم دخترش هم تاکید می‌کند. پس از آن ماجرا وارد فاز دیگری می‌شود، حساسیت‌های پدر رومینا بر روی فرزندش افزایش پیدا می‌کند. ظاهرا از ارتباط رومینا با بهمن هم خبردار می‌شود روابطه‌اش با دخترش و تیره و تار می‌گردد. به طوری که مادر رومینا می‌گوید، پدرش مرگ موش به خانه آورده و از رومینا خواسته خودش را بکشد!

در این بین خانواده بهمن باز هم پیغام خواستگاری می‌دهند که این بار رابط آن‌ها پیغام را کلا به خانواده اشرفی نمی‌دهد. بهمن خاوری همچنین تهدید به فراری دادن رومینا می‌کند. اتفاقی که نهایتا رخ می‌دهد و رومینا شبانه خانه را ترک می‌کند. فرار برای ازدواج با بهمن، اتفاقی که در خانواده اشرفی سابقه‌دار بوده و عمه رومینا سال‌ها پیش برای ازدواج با پسر مورد علاقه‌اش فرار می‌کند، اما قتلی رخ نمی‌دهد و سال‌ها بعد آشتی بین خانواده‌ها برقرار می‌شود. رومینا مدتی را ظاهرا در منزل خواهر بهمن بوده و پدر رومینا نیز پس از اطلاع از ماجرا شکایت می‌کند. رد رومینا را در خانه خواهر بهمن در آستارا می‌گیرند، با این ترفند که با ازدواج آن دو موافقند به آستار می‌روند. رومینا و بهمن آماده مراسم عقد می‌شوند، اما ناگهان سروکله پلیس پیدا می‌شود. نهایتا با پادرمیانی مقامات قضایی و انتظامی رومینا به خانه باز می‌گردد البته خانواده بهمن می‌گویند که او در دادگاه مخالف بازگشت به خانه بوده است. خانواده بهمن می‌گویند پدر رومینا حتی در حضور پلیس نیز دخترش را تهدید کرده است. دستگاه قضایی نیز بهمن را تبرئه می‌کند، چرا که معتقد بوده رومینا به خواست خودش فرار کرده است.

به هر صورت رومینا به خانه باز می‌گردد. ظاهرا پدرش او را بخشیده است اما، اتفاقی که رخ می‌دهد انتشار تصاویر رومینا از سوی بهمن در اینستاگرام است. تصاویری که عموی رومینا معتقد است در تحریک برادرش موثر بوده است. در این شرایط است که رگ غیرت پدر رومینا بلند می‌شود و در حالی که او خواب بوده و مادرش هم در حمام بوده است، با داس سر از تن دخترش جدا می‌کند و دست به این قتل فجیع می‌زند. می‌گویند رضا اشرفی پس از قتل از خانه بیرون می‌آید و از غیرت سخن می‌گوید.

پدر رومینا بازداشت می‌شود، و یک هفته پس از قتل نیز بهمن خاوری بازداشت شده است. شایعاتی پیرامون وضعیت رضا اشرفی مطرح است از جمله گفته شده او معتاد بوده است اما این شایعه از سوی خانواده او و مردم روستا قویا رد شده است.

از طرفی دیگر می‌گویند رضا اشرفی نقشه قتل دخترش را پیش طراحی کرده است و از بابت مجازات احتمالی خودش اطلاعاتی به دست آورده است. او داس را از پدربزرگ رومینا گرفته است ...

منبع: فرارو

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: