کد خبر: ۱۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
همراهی پایداری، موتلفه و وزرای احمدی‌نژاد برای صندلی ریاست مجلس جدی‌تر شد
داستان ادامه‌دار ریاست مجلس یازدهم؛ ۷ خردادماه سال جاری مجلس یازدهم شورای اسلامی فعالیت خود را آغاز می‌کند. مجلسی با اکثریت اصولگرایی. اما این جریان سیاسی که حالا در غیاب اصلاح‌طلبان توانسته است تمام نیروهای خود را وارد بهارستان کند تقریبا از همان زمان برگزاری انتخابات درگیر رئیس آینده مجلس یازدهم است. یعنی درست زمانی که بحث سرلیستی قالیباف در جریان اصولگرایی مطرح شد درگیری‌ها بین طیف‌ها و جناح‌های این جریان بر سر جانشینی علی لاریجانی شروع شد. حالا که دیگر دو هفته دیگر به آغاز فعالیت مجلس یازدهم باقی نمانده رقابت‌ها شدیدتر و رقبا کم‌تر شده است.
  قلم نیوز از ابتدا گمانه‌زنی‌ها برای ریاست محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران بیشتر از دیگر رقبا بود و شاید کسی فکرش را نمی‌کرد به جز پایداری‌ها او رقیبی در مجلس پیش رو داشته باشد. اما حالا وزرای احمدی‌نژاد که خیلی چراغ خاموش تواستند به مجلس راه یابند به رقیب سرسخت سردار تبدیل شده‌اند به گونه‌ای که این روزها گفته می‌شود وزرای احمدی‌نژاد موفق شده‌اند با میرسلیم و پایداری‌ها برای کسب صندلی ریاست به توافق برسند و حالا سردار در میان طیف‌های جریان اصولگرایی به کل تنها شده است.

محمدباقر قالیباف که همیشه سودای ریاست‌جمهوری را در سر داشته اما هر بار به دلایلی نتوانسته به پاستور راه یابد این‌بار شانس خود را برای رسیدن به پاستور از راه بهارستان امتحان می‌کند. او که پیش از این گفته بود اگر رئیس مجلس نشوم راهی بهارستان نمی‌شوم شاید هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد در میان جریان متبوع خود اینگونه تنها بماند. هرچند قالیباف حمایت اصولگرایان سنتی را پشت سر دارد اما حالا نه شورای ائتلاف و نه چهره‌های اصولگرایی توان مقابله با طیف‌های جدید از جمله وزرای احمدی‌نژاد و پایداری‌ها را دارند. بنابراین برای رسیدن به مقصود حالا تک و تنهاست و باید این رقبای سرسخت را هر طور شده قانع کند. پیش ائتلاف وزرای دولت‌های نهم و دهم با جبهه پایداری
محمود عباس‌زاده مشکینی، استاندار دولت محمود احمدی‌نژاد و منتخب مجلس یازدهم درباره معاملات پشت پرده برای کرسی‌های هیئت رئیسه مجلس، به «خبرآنلاین» گفت: هیچ‌کدام از بلوک‌های اصولگرایی در مجلس یازدهم دست بالا را ندارند و هرکدام اگر می‌خواهند حرفشان به کرسی بنشیند چاره‌ای جز ائتلاف ندارند.
عباس‌زاده مشکینی گفته: احتمال ائتلاف پایداری با وزرای دولت نهم و دهم دور از انتظار نیست. همچنین رهپویان هم احتمالا به این ائتلاف بپیوندند.

استاندار دولت احمدی‌نژاد در رابطه با احتمال نامزدی یکی از وزرای دولت نهم و دهم برای کرسی ریاست، گفت: وزرای دولت نهم و دهم تلاش می‌کنند تا از بین خودشان کسی را معرفی کنند اما احتمال ائتلاف هم وجود دارد چون این دوستانی که در دولت نهم و دهم مسئولیت کلان داشتند (من هم استاندار بودم در آن دولت) اگر ما اینطور حساب کنیم که ۲۰۰ تا ۲۳۰ نماینده از جریان اصولگرا در مجلس حضور دارند، یک اکثریت قاطعی است، اما این جریان در داخل خود یک بلوک‌بندی درون گفتمانی هم دارد و یکی از این بلوک‌ها، بلوک دوستان دولت نهم و دهم است، به نظر من این بلوک هم از منظر کیفی و هم از منظر کمی سنگین‌ترین بلوک است.

او افزوده: از نظر کمی؛ اگر آن ۲۰۰ تا ۲۳۰ نفر را در ۴ بلوک حساب کنیم، بلوک زیر مجموعه اصولگرایی در مجلس، دوستانی که سابقه مدیریت در دولت نهم و دهم داشتند (وزیر، استاندار، فرماندار، معاون استاندار، معاون وزیر، مدیر کل و… بودند) تعداد این‌ها به نظر من بیشتر است ولی هیچ کدام از این بلوک‌ها به تنهایی اکثریت نیستند و اگر بخواهند اکثریت باشند به ناچار باید ائتلاف کنند و در این شرایط ائتلاف یک بحث منطقی است و در همه پارلمان‌های دنیا، اقلیت‌ها معمولا ائتلاف می‌کنند و یک اکثریتی را تشکیل می‌دهند. من دور از انتظار نمی‌بینم که این بلوک‌ها با هم ائتلاف کنند و من شخصا سعی می‌کنم این ائتلاف صورت بگیرد و دوست دارم کسی که رئیس مجلس می‌شود با یک رای قاطعی رئیس شود.
عباس‌زاده مشکینی، در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد وزرای احمدی‌نژاد در این ائتلاف به نفع قالیباف کنار بکشند، گفته: خیر اصلا بحث فرد مطرح نیست چرا که در این صورت ائتلاف می‌شکند.

توافق میرسلیم با وزرای احمدی‌نژاد

اما این همه ماجرا نیست و روز گذشته یکی از منتخبان تهران در مجلس یازدهم از توافق میرسلیم، حاجی‌بابایی، نیکزاد و حسینی برای تعیین رئیس مجلس یازدهم خبر داد.

روز سه‌شنبه هفته جاری اولین نشست نمایندگان منتخب دانشگاهی مجلس یازدهم با میزبانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و با حضور جمعی از وزرای دولت‌های محمود احمدی‌نژاد و همچنین مصطفی میرسلیم از کاندیداهای ریاست مجلس برگزار شد. در همین رابطه علی خضریان، منتخب مجلس یازدهم، در توئیترش نوشت: «به برکت ‎ماه رمضان در ‎جلسه وفاق که با حضور جمعی از منتخبان ‎مجلس یازدهم برگزار شد، با توافق میان آقایان سیدمصطفی میرسلیم، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی نیکزاد و سیدشمس‌الدین حسینی کمیته‌ای ۷ نفره با سازوکار مشخص جهت کمک به ‎وحدت جریان انقلاب برای ریاست مجلس آینده تشکیل شد.» 

او همچنین در توئیت دیگری نوشت: «‎از جناب قالیباف نیز جهت حضور در این پروسه دعوت شده بود تا براساس سنجش شاخص‌ها و ارائه برنامه و نقد و بررسی آن و درنهایت توافق بر روی نحوه کمک به وحدت جریان انقلاب حضور یابند و ایشان خودشان نپذیرفتند. این موضوع به معنای عدم نامزدی ایشان نیست.» 

پیش از این بارها مصطفی میرسلیم و حزب موتلفه به قالیباف نقدهای تند و جدی داشته‌اند. میرسلیم که از روند اتفاقاتی که در اردوگاه اصولگرایان درباره انتخاب رئیس مجلس یازدهم ناراضی بود در این نشست با کنایه به قالیباف گفته بود: نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلاً بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است بین برخی نمایندگان که مجلس را سکو قرار می‌دهند تا به جایگاه دیگر برسند.

محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران و مدعی کسب صندلی ریاست حالا که دو هفته دیگر به آغاز فعالیت مجلس یازدهم باقی نمانده به نظر می‌رسد تقریبا به فینال کسب صندلی ریاست بهارستان نزدیک شده است. سردار که پیش از این رقبای زیادی را در مقابل خود از طیف‌های مختلف داشت، حالا با رقیبی سرسخت مواجه است که تا به حال توانسته دیگر رقبا را با خود همرها سازد و شرایط برای قالیباف سخت‌تر شده است. او که خیلی پیش از این سفرهای استادی خودش را برای جانشینی علی لاریجانی شروع کرده بود حالا ائتلافی از هم حزبی‌ها را در مقابل دارد که خبر از روزهای سخت برای او می‌دهد. با این حال باید دید استراتژی سردار و نواصولگرایی برای شکستن این ائتلاف چیست.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: