کد خبر: ۱۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
فلز گرانبهای داخلی بیش از ۳ درصد رشد کرد
گروهی از فعالان هم باور دارند، هر چقدر به انتهای ماه رمضان نزدیک‌تر شویم، تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار بیشتر می‌شود. در کنار این دسته دیگری باور دارند اگر چه در دوران کرونا قرار داریم، آغاز به کار طلافروشی‌ها و سکه‌فروشی‌ها موجب شده است که برخی افراد برای تامین تقاضای موردنیاز خود به بازار مراجعه کنند.

  قلم نیوز  در هفته‌ای که سکه تمام بهار آزادی بیش از ۳ درصد رشد کرد، دلار به افزایش ۲. ۱ درصدی اکتفا کرد. حتی در آخرین روز هفته هم سرعت افزایش سکه تندتر از دلار بود.

روز پنج‌شنبه فلز گرانبهای داخلی ۵۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۶ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان رسید. این در حالی بود که دلار با رشد محدود ۳۰ تومانی به قیمت ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

در واقع در روزی که دلار حدود ۲. ۰درصد افزایش یافت، سکه ۷. ۰ درصد بالا رفت. این در حالی بود که حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر روز پنج‌شنبه سیگنال افزایشی در بازار جهانی طلا وجود نداشت و قیمت در حوالی مرز هزار و ۷۰۰ دلاری نوسان می‌کرد.

در واقع دلیل سبقت سکه از دلار، تحریک از سوی بازار‌های جهانی نبود، هر چند ممکن است در صورتی که اونس روز جمعه افزایشی شود، بتواند به شروع افزایشی سکه در روز شنبه کمک کند. با این حال، روز پنج‌شنبه خبری از تحریک سکه با اونس نبود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، تقاضای جدیدی وارد معاملات سکه شده است و همین عامل زمینه پیشروی آن از دلار را فراهم کرد.

به باور او، در روز‌های آخر هفته میزان تقاضا در بازار ارز و سکه بالا رفته بود، ولی از آنجا که محدودیت‌هایی زیادی برای خرید دلار وجود دارد، افراد ترجیح می‌دهند که به جای آن، اقدام به خرید سکه کنند. چنین تلقی‌ای در میان برخی فعالان وجود دارد که برای خرید سکه محدودیت قانونی وجود ندارد، ولی در صورتی که از میزان خاصی بیشتر دلار خریداری کنند، ممکن است دچار مشکلات قضایی شوند.

البته برخی از صرافی‌ها هم عنوان می‌کنند که به هر فرد بیشتر از سالی ۲ هزار و ۲۰۰ دلار نمی‌توانند ارز بفروشند. البته این مساله نمی‌تواند تنها دلیلی باشد که پیشی گرفتن سکه از دلار را توضیح دهد. برخی فعالان عنوان می‌کنند، بالا رفتن انتظارات افزایشی نقش عمده‌ای در شدت گرفتن خرید‌ها در روز‌های انتهایی هفته داشت، اما چرا انتظارات چنین تغییری کرد.

اولین موضوع شکسته شدن مرز ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در بازار سکه بود؛ به گفته یکی از فعالان، این مرز در طول تاریخ این فلز گرانبها شکسته نشده بود و عبور پرقدرت از آن، موجب شد انتظارات افزایشی دسته‌ای از معامله‌گران تقویت شود. روز سه‌شنبه، سکه با ۳۰ هزار تومان رشد از مرز یاد شده عبور کرد و به بهای ۶ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان رسید. یک روز پس از شکستن این مرز، سکه این بار ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۶ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان رسید. در این میان، درست است که طلای جهانی تا روز پنج‌شنبه افزایش خاصی نداشت، ولی چنین انتظاری در بازار داخلی وجود دارد که در بازار‌های جهانی رشدی در راه خواهد بود. آن‌ها اعتقاد داشتند تا زمانی که طلا در مرز هزار و ۷۰۰ دلاری قرار دارد، یعنی همچنان شانس صعود فلز زرد به سطوح جدید زنده است.

گروهی از فعالان هم باور دارند، هر چقدر به انتهای ماه رمضان نزدیک‌تر شویم، تقاضا برای خرید سکه و طلا در بازار بیشتر می‌شود. در کنار این دسته دیگری باور دارند اگر چه در دوران کرونا قرار داریم، آغاز به کار طلافروشی‌ها و سکه‌فروشی‌ها موجب شده است که برخی افراد برای تامین تقاضای موردنیاز خود به بازار مراجعه کنند.

در واقع از نگاه این عده، به‌دلیل تعطیلی‌های ابتدای سال، تاخیری در تامین تقاضا به وجود آمد و اکنون که تقاضای عقب افتاده به بازار ورود کرده است، قیمت تحت فشار قرار گرفته است. با این حال، عده‌ای هم باور داشتند، افزایش قیمت سکه رفاه در بازار بورس کالا، انتظارات معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار داده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: