کد خبر: ۱۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
از توقف تولید ب‌ام‌و آی8 و بنتلی مولسان تا ادعای گون مبنی بر ورشکست شدن نیسان از جمله خبرهایی بود که سروصدای زیادی در دنیای خودرو به پا کردند. با هم نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.

به احترام آخرین مولسان
تا چند ماه دیگر بنتلی مولسان برای همیشه بازنشسته می‌شود و برند انگلیسی هم تصمیم گرفته به‌پاس 11سال تولیدش با نسخه‌ای ویژه به استقبال خداحافظی این خودرو برود. نسخه 6.75 مولسان همان‌طور که از اسمش پیداست، از یک پیشرانه 6.75 لیتری هشت سیلندر خورجینی بهره می‌برد و تنها به تعداد 30دستگاه تولید خواهد شد. نسخه 6.75 بر مبنای نسخه اسپید مولسان ساخته شده و در طراحی خارجی چراغ‌های جلو و عقب با نوارهای کرومی همراه هستند. نشان «فلایینگ بی» به صورت استاندارد روی درپوش موتور قرار گرفته و همانند جلو پنجره و خروجی اگزوز به رنگ مشکی درآمده است. مولسان 6.75 از رینگ‌های 21 اینچی پنج پره براق بهره می‌برد و محفظه موتور آن برخلاف بیشتر خودروهای بنتلی که نقره‌ای است، رنگ مشکی به خود گرفته.

زمانی که در را باز می‌کنید، چراغ خوشامدگویی نشان «نسخه 6.75» را روی زمین می‌اندازد. در داخل کابین، این لوگو بخصوص روی صندلی‌ها و کنسول وسط به‌وضوح دیده می‌شود. برای روشن کردن خودرو، باید دکمه‌ای را فشار داد که مشابه میله اندازه‌گیری روغن است. همچنین روی داشبورد سه نشانگر آنالوگ دمای موتور، آمپر بنزین و ساعت دیده می‌شود. با خروج مولسان از سبد محصولات بنتلی، شرکت انگلیسی قصد دارد «فلایینگ اسپر» را عرضه کند و تا سال 2023 قوای محرکه هایبرید را به فهرست پیشرانه‌های قابل سفارش آن اضافه خواهد کرد. بنتلی در بین سال‌های 1980 تا 1992 و در دورانی که زیرمجموعه رولز-رویس بود، نخستین بار از نام مولسان برای رولز-رویس سیلور اسپیریت با نشان خود استفاده کرد. این شرکت در سال 2010 این نام را احیا نمود و برای بزرگ‌ترین سدان خود به کار برد.
https://www.motor1.com/news/392776/bentley-mulsanne-retirement-special-edition/

سریع‌تر و پاک‌تر با نسخه‌های جدید لامبورگینی اوروس
نخستین‌بار در سال 2018 بود که کانسپت اوروس اس‌تی-ایکس با تمرکز بر ویژگی‌های مسابقه‌ای رونمایی شد. حالا طبق گزارش جدید اتوبلاگ و گفته‌های مائوریتزیو ریجانی، رئیس دپارتمان تحقیق و توسعه لامبورگینی، نسخه قدرتمندتر اوروس در فینال مسابقه لامبورگینی سوپر تروفئو برای انجام رقابتی نمایشی حاضر خواهد شد. اوروس اس‌تی-ایکس از همان پیشرانه چهار لیتری  هشت سیلندر خورجینی دوقلو توربو بهره می‌برد که روی نسخه معمولی قرار دارد. این پیشرانه قادر است 650 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته اس‌تی-ایکس حدود 550 کیلوگرم وزن کم کرده تا به گفته لامبورگینی «اولین سوپراسپرت شاسی‌بلند دنیای اتومبیلرانی» لقب گیرد. بنا بر گزارش اتوبلاگ، خودروساز ایتالیایی برنامه‌هایی برای تولید نسخه هایبرید اوروس دارد و پلتفرم این خودرو برای چنین کاری کاملا مناسب است. همان‌طور که می‌دانید، لامبورگینی زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن است، پورشه و بنتلی نیز از همین پلتفرم برای تولید مدل‌های کاین و بنتایگا استفاده کرده‌اند. بنابراین لامبورگینی باید تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا اوروس هایبرید با خواهران خود کاملا متفاوت باشد.
https://www.motor1.com/news/392249/lamborghini-urus-stx-2020-hybrid/

فورد سوپر دیوتی، آماده برای برف و بوران
یکی از مهم‌ترین مشکلات ساکنان مناطق کوهستانی، عملکرد ضعیف راهداری و ارگان‌های مربوطه در برف‌روبی جاده‌هاست. بخصوص که در مواقع اضطراری این مسئله نمود بیشتری پیدا می‌کند و حتی ممکن است به قیمت از دست رفتن جان و مال یک نفر تمام شود. بنابراین ساکنان این مناطق نیاز به خودرویی دارند که جاده را باز کند اما هزینه و نگهداری کامیون برف‌روبی به‌صرفه نیست. حالا فورد با معرفی پکیج مخصوصی برای مدل سوپر دیوتی، سعی دارد این مشکل را حل کند. پکیج فورد شامل گرم‌کن فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، برف‌پاک‌کن جدید و یک تیغه برف‌روبی با نرخ 635 کیلوگرم در ثانیه برای نسخه بنزینی و 585 کیلوگرم در ثانیه برای نسخه دیزلی است که به بدنه خودرو متصل می‌شود. باید گفت که این ارقام آن‌هم برای وانت میان سایزی مثل سوپر دیوتی، اعداد قابل‌توجهی است. فورد سوپر دیوتی با پیشرانه‌های مختلفی به فروش می‌رسد که برای نمونه موتور هشت سیلندر خورجینی آن 540 اسب بخار قدرت و هزار و516 نیوتن متر گشتاور دارد. به لطف چنین گشتاور عظیمی، سوپر دیوتی می‌تواند به‌راحتی 17تن را بکشد!
https://www.motor1.com/news/392130/ford-super-duty-snow-plow/

سونی برنامه‌ای برای حضور در صنعت خودروسازی ندارد
چندی پیش سونی از نخستین کانسپت خود با نام «ویژن-اس» در نمایشگاه CES پرده برداشت. خودرویی الکتریکی که با همکاری شرکت‌های نام آشنایی چون انویدیا، کانتیننتال، بوش، زداف و کوالکام تولید شده است. سونی با این رونمایی غیرمنتظره هم توان بالای خود را در حوزه فناوری‌های پیشرو به نمایش گذاشت و هم نشان داد که می‌تواند صنایع جدیدی را تجربه کند و حتی در آن‌ها به موفقیت برسد. با‌وجود این ایزومی کاوانیشی، مدیر پروژه ویژن-اس و بخش رباتیک سونی، در مصاحبه‌ای با ایمپرس واچ ژاپن گفته است که این شرکت قصد ندارد خودروساز شود اما «در تکامل خودروها نقش خواهد داشت.» او همچنین گفت که ویژن- اس به لطف 33 حسگری که بر اتفاق‌های بیرون خودرو نظارت دارد، قادر است به صورت خودران حرکت کند. سونی عزمی جدی برای آزمایش این فناوری روی جاده دارد تا سرنشینان در کمال آسایش و ایمنی مسافرت کنند. در داخل کابین ویژن-اس، نمایشگرهای پانوراما روی داشبورد وجود دارند که به‌نوعی پشت آمپر دیجیتالی هستند و می‌توانند برای تماشای فیلم‌های سینمایی هم به کار گرفته شوند. سیستم صوتی 360 درجه با بلندگوهایی که روی هر صندلی قرار دارد، قادر است صدایی سه‌بعدی ایجاد کند. این خودرو با تیمی حرفه‌ای در «مگنا استیر» محل تولید تویوتا سوپرا، ب‌ام‌و زد 4 و مرسدس جی-کلاس ساخته شده است و احتمالا در بازی گرن توریسمو اسپرت حضور خواهد داشت.
https://www.motor1.com/news/391401/sony-vision-s-concept-car/
https://www.motor1.com/news/391775/sony-car-officially-not-happening/

گون: نیسان دو تا سه سال آینده ورشکست می‌شود!
کارلوس گون، مدیر سابق گروه رنو نیسان میتسوبیشی، سال گذشته به دلیل تخلف در ارائه صورت‌های مالی به بورس توکیو و همچنین گزارش ندادن درآمدش بازداشت شد. او در دسامبر همان سال از ژاپن فرار کرد و حالا در کشورش یعنی لبنان سکونت دارد. به‌تازگی نوبیو گوهارا، دادستان سابق و منتقد دستگاه قضایی ژاپن، در یک نشست خبری که در توکیو برگزار شد از رابطه صمیمانه‌اش با کارلوس گون حرف زد. «او به من گفت که نیسان احتمالا دو تا سه سال آینده ورشکست می‌شود.» گوهارا اضافه کرد که گون وارد جزئیات نشد که چرا نیسان با مشکلات مالی روبه‌رو می‌شود. در واکنش به همین مسئله که از طرف خبرنگار رویترز مطرح شد، آزوسا موموسه سخنگوی خودروساز ژاپنی، از پاسخ به سوال امتناع کرد. این رفتار از سوی سخنگوی نیسان، آینده سومین اتحاد بزرگ خودروسازی جهان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. براساس گزارشی که حدود یک ماه پیش به رسانه‌ها درز کرد، دستگیری گون می‌تواند منجر به فروپاشی رنو نیسان و جدایی کارخانه‌های این دو شرکت از یکدیگر شود.
https://www.motor1.com/news/394386/carlos-ghosn-says-nissan-go-bankrupt/

لذت سفر آفرودی با کانسپت لکسس
به‌تازگی بخش کانادایی لکسس از کانسپتی با نام اُوِرلَند در نمایشگاه خودرو مونترال رونمایی کرده است که درواقع بر مبنای مدل جی‌ایکس 460 اگزکتیو ساخته شده. این خودرو از تجهیزات متعددی مثل چادر سقفی بهره می‌برد تا سرنشینان بتوانند پس از انجام سفر آفرودی خود، هنگام شب در آن استراحت کنند. دوش گرفتن در طبیعت بکر شاید آرزو خیلی‌ها در سفر به مناطق صعب‌العبور باشد. حالا کانسپت اورلند این آرزو را برآورده کرده است. لکسس در این خودرو از تایرهای آفرودی تویو و رینگ‌های مخصوص بهره جسته و برای حرکت در مناطق سنگلاخی، ارتفاع سیستم تعلیق را افزایش داده. البته برای محافظت بیشتر از بخش زیرین خودرو، صفحات پوششی نیز قرار دارند. رنگ کانسپت لکسس آبی روشن است و تصویری از مکان‌نگاری یا توپوگرافی روی بدنه آن دیده می‌شود. همچنین در عقب یک لاستیک زاپاس با رینگ اصلی به خودرو متصل شده است. شاسی‌بلند ژاپنی از پیشرانه 4.6 لیتری هشت سیلندر خورجینی به قدرت 301 اسب بخار و گشتاور 446 نیوتن متر بهره می‌برد. انتقال قدرت نیز از طریق جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انجام می‌پذیرد. لکسس برنامه‌ای برای تولید این خودرو ندارد اما بخش زیادی از تجهیزات به‌کاررفته در کانسپت اورلند را می‌توان از بازار خریداری کرد تا خودرویی شبیه به آن را ساخت.
https://www.motor1.com/news/394100/lexus-gx-overland-concept-debuts-with-rooftop-tent/

اسپیدتیل، سریع‌ترین مک‌لارن تاریخ!
یکی از نسخه‌های اولیه یا پروتوتایپ اسپیدتیل که با نام ایکس‌پی2 شناخته می‌شود، به‌تازگی توانسته از مرز سرعت 250 مایل بر ساعت یا 403 کیلومتر بر ساعت گذر کند و به سریع‌ترین خودرو تاریخ مک‌لارن بدل شود. این سوپراسپرت جدید در مرکز فضایی کندی واقع در فلوریدا آمریکا با رانندگی کنی براک، راننده تست ارشد مک‌لارن، رکورد مدل اف1 را به میزان 10 مایل بر ساعت ارتقا داد. او برای رسیدن به حداکثر سرعت خودرو حدود 30 دفعه مسیر پنج کیلومتری مرکز فضایی را طی کرده. این تست تکمیل‌کننده آزمایش‌هایی است که مک‌لارن در ماه‌های اخیر برای اسپیدتیل در کشورهای مختلفی چون آلمان و اسپانیا تدارک دیده بود. محصول جدید خودروساز انگلیسی از قوای محرکه هایبرید شامل پیشرانه چهار لیتری هشت سیلندر خورجینی با توربو دوقلو و موتور الکتریکی بهره می‌برد. این سامانه قادر است قدرتی به میزان هزار و55 اسب بخار و گشتاوری در حدود هزار و150 نیوتن متر را تولید کند. اسپیدتیل می‌تواند از حالت سکون در کمتر از 2.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. این عدد برای سرعت 300 کیلومتر بر ساعت کمتر از 13 ثانیه است. تحویل مک‌لارن اسپیدتیل با قیمت 2.3 میلیون دلار از ماه گذشته آغاز شده و تمامی 106 نمونه آن از قبل به فروش رفته است.
https://www.motor1.com/news/389464/mclaren-speedtail-top-speed-run/

ب‌ام‌و آی8 به آخر خط رسید
سپتامبر سال قبل بود که ب‌ام‌و نسخه‌های خاصی از آی8 و آی8 رودستر را رونمایی کرد و سیگنال مبهمی از توقف تولید این خودرو داد. به گزارش اتوکار، ب‌ام‌و تا آوریل امسال تولید سوپراسپرت هایبرید خود را پس از شش سال از اولین حضورش در بازار متوقف خواهد کرد. هنوز زمان دقیق این موضوع اعلام نشده اما سخنگوی بخش انگلیسی ب‌ام‌و به نشریات خودرویی گفته است «مشتریان انگلیسی که در طرح‌های فروش شرکت کرده بودند باید تا انتهای فوریه سفارش خود را در نمایندگی نزدیک به محل سکونت خود تغییر دهند.» سوال مهم این است که خودروساز باواریایی چه برنامه‌ای برای جایگزینی آی8 دارد؟ به نظر می‌رسد که ب‌ام‌و قصد دارد تا کمتر از پنج سال آینده خودرویی کوپه بر مبنای کانسپت «ویژن ام نکست» و با تکیه بر دانش مهندسی فرمول ای تولید کند. البته کلاوس فرولیخ، رئیس دپارتمان توسعه ب‌ام‌و، جولای سال گذشته در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استرالیایی گفته بود که ویژن ام نکست جایگزین مدل آی8 نخواهد شد اما اشاره کرد که ممکن است تا کمتر از سه سال آینده جایگزین این سوپراسپرت هایبرید معرفی شود.
https://www.motor1.com/news/393129/bmw-i8-production-end-april/

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: