کد خبر: ۱۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آزمون تصادف چگونه انجام می‌شود؟
در سال 2018، شرکت خودروسازی فورد از مرکز آزمایش خود در کلن آلمان با هزینه تقریبی 17میلیون دلار پرده برداشت.
در این مرکز روزانه تا چهار آزمون تصادف قابل انجام است و سامانه جدید تست سورتمه‌ای یکی از بهترین فناوری‌هایی است که فورد برای سنجش ایمنی سرنشینان از آن بهره می‌برد. برای این تست بخشی از خودرو به یک ریل متصل می‌شود و سامانه هیدرولیکی پیشران آن را با سرعت به عقب می‌راند. بنابراین تست سورتمه‌ای می‌تواند آزمایشی مطمئن با ایجاد برخورد در سرعت بالا و محیطی کنترل شده باشد. سامانه به‌کاررفته در مرکز آزمایش فورد قادر است نیرویی به میزان 250 تن تولید کند که حدود 80 بار بزرگ‌تر از نیروی گرانشی است که در برخوردهای جاده‌ای به یک سرنشین وارد می‌شود.
در کنار این، عروسک‌های پیشرفته «دامی» با حدود 70حسگر مختلف وظیفه دارند اطلاعات مهمی را جمع‌آوری کنند؛ برای مثال شتاب‌سنج‌ها داده‌های برخورد را محاسبه و به مهندسان می‌دهند تا آن‌ها بتوانند از این داده‌ها در تحلیل‌های خود بهره بگیرند. شتاب‌سنج‌ها همچنین سرعت و جهت جابه‌جایی عروسک در هنگام تصادف را ردیابی می‌کنند. وجود این داده‌ها به خودروسازان کمک می‌کند تا طراحی داخلی خودرو و جانمایی کیسه‌های هوا و کمربندها را برای رسیدن به بالاترین حد ایمنی تغییر دهند. پیش از آن‌که عروسک‌های دامی به سمت محل تصادف بروند، بخش‌هایی از صورت آن‌ها با استفاده از نوارهای رنگی پوشانده می‌شود تا در هنگام برخورد صورت‌شان به کیسه هوا، نقاط ضربه خورده به‌خوبی مشخص شود.
استفان ناک، مدیر مرکز آزمون تصادف فورد، درباره شیوه انجام تست‌ها می‌گوید: «انجام آزمون تصادف آن‌هم در مقیاس اصلی، اطلاعات ارزشمندی به ما می‌دهد اما در مقابل زمان بیشتری برای انجامش نیاز است. آزمون‌های تصادف مجازی گرچه سریع‌ترند اما هیچ‌گاه نمی‌توان روی نتیجه آن‌ها حساب باز کرد. تست سورتمه‌ای جدید ما پلی است میان دنیاهای مجازی و حقیقی، بنابراین می‌توانیم سریع‌تر از قبل روی بهبود خودروهایمان کار کنیم که درنتیجه شاهد محصولاتی ایمن‌تر خواهیم بود.»
زیر عکس بالای صفحه 30 عروسک‌های دامی، شکل و اندازه‌های مختلفی دارند تا بدن انسان‌های متفاوت را به نسبت سن و وزن‌شان شبیه‌سازی کنند
باکس پایین صفحه 30 واكنش‌هاي خودران
همان‌طور که گفته شد، تست سورتمه‌ای و آزمون‌های تصادف برای ضمانت ایمنی کامل سرنشینان در هنگام تصادف‌های واقعی انجام می‌شود. حالا فناوری به کمک خودروها آمده و سامانه‌های پیشگیری از برخورد می‌توانند در بالا بردن ایمنی کمک شایانی داشته باشند. فورد با فناوری‌ها و تجهیزاتی که در مدل فوکوس ارائه داد توانسته قدمی روبه‌جلو در ایمنی بیشتر جاده‌ها بردارد. وجود سامانه‌های ایمنی خودران مانند کروز کنترل تطبیقی در این خودرو می‌تواند میزان سرعت را در هنگام وضعیت اضطراری کنترل کند تا مبادا سانحه‌ای دل‌خراش شکل بگیرد. سه رادار، دو دوربین و 12حسگر التراسونیک که در گرداگرد فوکوس جدید قرار گرفته‌اند، وظیفه دیده‌بانی وضعیت خودرو را روی جاده برعهده دارند. هنگامی‌که حسگرها متوجه کاهش سرعت ناگهانی شوند، کروز کنترل تطبیقی با تغییر سرعت از بروز حادثه جلوگیری می‌کند. همچنین هنگامی‌که یک عابر پیاده به‌طور ناگهانی جلوی خودرو قرار گیرد، بدون آن‌که نیاز به واكنشي از جانب راننده باشد، حسگرها متوجه حضور این عابر پیاده می‌شوند و ترمز اضطراری خودکار را فعال می‌کنند.
زیر عکس باکس صفحه 30 آخرین نسخه فورد فوکوس می‌تواند به عبور خودروها و عابران پیاده با سامانه «توقف و حرکت» به‌درستی پاسخ دهد
بالای صفحه 31 آیا می‌دانستید؟ در اولین سال‌های انجام آزمون تصادف و درزمانی که خبری از عروسک‌های دامی نبود، از خوک‌ها و شامپانزه‌ها (و بعضی حیوانات دیگر) استفاده می‌شد!
باکس سمت راست صفحه 31 و همچنان برتری آزمون برخورد مستقیم!
باوجود تمام مزیت‌هایی که تست سورتمه‌ای دارد، این نوع آزمایش قادر نیست تاثیر برخورد یک خودرو واقعی را در تصادف به ما نشان دهد. این‌جاست که آزمون تصادف برخورد مستقیم می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار ما بگذارد. گرچه تست‌های دیگر به مطالعه حرکت سرنشینان در هنگام تصادف می‌پردازد اما در آزمون برخورد مستقیم این خود اتومبیل است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این آزمایش با یک طناب خودرو به سمت دیوار کشیده می‌شود. به‌طوری‌که در لحظه برخورد سرعت خودرو به حدود 50 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در عکس‌های زیر می‌بینید که تمام بخش جلوی فورد فوکوس جدید در اثر برخورد با دیوار مستحکم روبه‌رویش تکه‌تکه شده است. برای تصویربرداری در این آزمون تصادف، از دوربین‌هایی با توان عکسبرداری هزار فریم در ثانیه استفاده می‌شود.
اطلاعات روی عکس دو صفحه 30 و 31 عروسک‌هایی که جانمان را نجات می‌دهند!
تست‌های سورتمه‌ای به‌منظور تاثیر تصادفات سرعت بالا روی بدن سرنشینان انجام می‌گیرد و به همین منظور از عروسک‌های پیشرفته دامی برای ثبت اطلاعات استفاده می‌شود.
Big Impact  ضربه شدید
تجربه شتاب‌گیری تا مرز 80 برابر نیروی گرانش و ضربه آن، عروسک‌های دامی می‌توانند با استفاده از حسگرها و شتاب‌سنج‌های خود این حرکات را در طول تست ثبت کنند.
Lights, camera  چراغ‌ها و دوربین‌ها
استفاده از چراغ‌های پرنور و قدرتمند که در اطراف مسیر تست سورتمه‌ای قرار گرفته‌اند، این اطمینان را می‌دهند که تصاویر ثبت شده از دوربین‌های سرعت بالا واضح خواهند بود.
Catching the crash  ثبت برخورد
دوربین‌های سرعت بالا در طول مدت انجام تست سورتمه‌ای تصاویری با نرخ هزار فریم بر ثانیه ضبط می‌کنند. این فناوری به مهندسان امکان می‌دهد تا سرعت باز شدن کیسه‌های هوا و قفل شدن کمربند صندلی‌ها را اندازه‌گیری کنند.
Primed to crash  آماده برای تصادف
یک کپی دقیق از کابین خودرو به سامانه هیدرولیکی پیشران متصل است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: