کد خبر: ۱۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
رئیس شورای هماهنگی طرح احیای معادن کوچک در جلسه کارگروه خراسان جنوبی :
رئیس شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: از ایده های نو در زمینه احیای معادن کوچک مقیاس حمایت می کنیم.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، وجیه اله جعفری در نخستین جلسه کارگروه استانی طرح احیای معادن کوچک مقیاس در سال ۹۹ با موضوع "رفع موانع بهره برداری و تولید در معادن مس استان خراسان جنوبی” به صورت و یدیو کنفرانسی گفت: در سال گذشته، ۲۷ تفاهم نامه با هلدینگ های بزرگ معدنی منعقد شد.
وی ادامه داد: همچنین، بیش از ۱۰۰ سرمایه گذار متقاضی برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند که این اقدام، از دستاوردهای مهم طرح در جذب مشارکت بخش خصوصی است.

رئیس شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تصریح کرد: امیدواریم در سال جدید، سرمایه اولیه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی افزایش یابد تا شاهد حمایت بیشتر از فعالان سرمایه گذار در اکتشافات تکمیلی معادن کوچک مقیاس باشیم.

وی افزود: امسال نیز همچون سال گذشته، طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در استان ها اجرایی می شود. هدف گذاری انجام شده در استان خراسان جنوبی، شامل احداث ۴ واحد فرآوری، احیا و توسعه ۷ معدن و پایش ۱۸ معدن احیا شده در سال ۹۸ به منظور فعال سازی نهایی است.

تحقق 97 درصد اهداف طرح احیای معادن کوچک

سید رضا عظیمی، مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در این جلسه، طی گزارشی با اشاره به وضعیت معادن استان خراسان جنوبی در ۴ حوزه فلزی، غیرفلزی، سنگ های تزیینی و مصالح ساختمانی، گفت: عمده مواد معدنی این استان آهن، مس، کرومیت، منگنز، سرب و روی، طلا، بنتونیت و تنگستن است.

وی افزود: از سال ۷۹ تا اواخر سال گذشته، ۷۹ محدوده معدنی در سامانه کاداستر استان خراسان جنوبی گواهی کشف دریافت کرده اند که در این میان، ۲۴ محدوده فلزی، ۳۵ محدوده غیر فلزی، ۱۱ محدوده سنگ تزیینی و ۹ محدوده مصالح ساختمانی است.

عظیمی با اشاره به تعداد محدوده های دارای پروانه اکتشاف در سامانه کاداستر استان خراسان جنوبی، تصریح کرد: در این محدود زمانی (سال های 79 تا 98)، ۲۵۳ محدوده شامل ۱۶۲ محدوده فلزی، ۴۷ محدوده غیر فلزی، ۳۸ محدوده سنگ تزیینی و ۶ محدوده مصالح ساختمانی پروانه اکتشاف در سامانه مذکور ثبت شده است.

وی ادامه داد: پایش استانی ۷۶ معدن فعال و غیرفعال در قالب ۷ بلوک و ثبت ۲۷ پرسشنامه سرمایه گذار در سامانه سطام (سامانه طرح احیای معادن)، از اقدامات انجام شده در استان خراسان جنوبی است.

مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بیان داشت: طبق بررسی های کلینیکی صورت گرفته توسط طرح در استان خراسان جنوبی، ۲۳ معدن با مشکل سرمایه گذاری، ۱۳ معدن با مشکل تجهیزات و ۹ معدن با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند.

وی ادامه داد: همچنین، ۴ معدن مشکل فرآوری ماده معدنی، ۲ معدن کمبود زیرساخت، ۵ معدن مشکل اکتشافات تکمیلی، ۶ معدن مشکلات بازار و ۸ معدن مشکل اداری و معارض دارند.

عظیمی درباره عملکرد طرح احیای معادن کوچک مقیاس در سال ۹۸ گفت: این اقدامات شامل پایش محدوده های معدنی استانی، ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان دستگاه های اجرایی، همکاری با بخش خصوصی و انجمن ها در تصمیم سازی ها و عملیات اجرایی و نیز همکاری با ۸ استارتاپ بود.

وی افزود: شناخت و ایجاد فرصت متناسب برای همه بنگاه های تولیدی، حمایت از فعالیت شرکت های دانش بنیان، از دیگر اقدامات سال 98 است که بیش از ۹۷ درصد اهداف پیش بینی شده طرح محقق شد.

قدردانی از عملکرد طرح در استان خراسان جنوبی

داوود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان جنوبی ضمن تاکید بر همراهی و همسویی سازمان با اهداف طرح، از عملکرد طرح احیای معادن کوچک مقیاس در استان به ویژه تامین زیرساخت های مورد نیاز معادن سرب و روی غنی آباد قدردانی کرد.

تکمیل اطلاعات 100 سرمایه گذار در سایت سطام

محمدرضا کریمی، مسئول سرمایه گذاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سرپرست سرمایه گذاری طرح در این جلسه با اشاره به تکمیل فرم های سرمایه گذاری در سایت طرح احیای معادن کوچک مقیاس گفت: تاکنون ۱۰۰ سرمایه گذار اطلاعات خود را در قالب فرم های ثبت نام در سایت تکمیل کرده اند و سال گذشته با استفاده از این اطلاعات، بیش از ۴۰ معدن کوچک مقیاس به متقاضیان سرمایه گذاری معرفی شده است.

آمادگی همه جانبه برای تامین مالی معادن
افزون بر این، نماینده صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی نیز آمادگی همه جانبه آن صندوق را برای تامین مالی معادنی که با مجموعه های سازنده کارخانه های فرآوری همراهی کنند، اعلام کرد.
وی افزود: استفاده از تسهیلات از طریق معرفی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در شرایطی که معدن دار تمایل به مشارکت با سرمایه گذار نداشته باشد، محقق خواهد شد.
در این جلسه، نماینده خانه معدن در استان خراسان جنوبی، نماینده صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، نماینده شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در استان، معدن داران، سرمایه گذاران و صاحبان تکنولوژی در فرآوری مس برگزار شد و شرکت های سرمایه گذار، دانش بنیان و فعال در حوزه فراوری مواد معدنی فلزی به ویژه مس هر یک به معرفی توانمندی های خود پرداختند.

همچنین، در این جلسه، تعدادی از معدن داران و بهره برداران معادن مس استان خراسان جنوبی اعم از معادن فعال، غیرفعال و صاحبان گواهی کشف به بیان مشکلات خود از قبیل تامین زیر ساخت و مشکلات اداری نظیر محیط زیست پرداختند و معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مسئول پیگیری این مشکلات شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: