کد خبر: ۱۹۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
احتمال بروز یک جنگ تجاری جدید میان چین و آمریکا وجود دارد؟
آمریکا و چین در حالی چهارماه قبل فاز نخست توافق اقتصادی به منظور پایان دادن به جنگ تجاری را به اجرا گذاشتند که اکنون به واسطه چالش‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، تمامی توافق‌های گذشته در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. ترامپ در تازه‌ترین مصاحبه خود با شبکه فاکس‌نیوز روز یکشنبه تصریح کرد که چین اشتباهی هولناک در شیوع کروناویروس جدید مرتکب شده و تلاش کرده است که بر روی آن سرپوش بگذارد؛ در حالی که می‌توانست شیوع این بیماری را در مراحل اولیه آن در داخل کشور متوقف کند.
  قلم نیوز -رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این مصاحبه، افزایش تعرفه‌ها را به عنوان یکی از گزینه‌های تنبیه چین عنوان و احتمال خروج از توافق تجاری جدید را محتمل دانست. این در حالی است که آمریکا اکنون در حدود ۶۸ هزار فوتی مبتلا به کرونا را ثبت کرده و از یک ماه گذشته تا کنون ۳۰ میلیون نفر نیز در این کشور کسب‌وکار خود را از دست داده‌اند. در این رابطه اسکات کندی کارشناس مسائل چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی به خبرگزاری بلومبرگ گفته که جنگ تجاری در زمان شکوفایی اقتصادی آمریکا آغاز شد، اما در شرایط کنونی می‌تواند به میزان بیکاران آمریکایی ۲۰ درصد اضافه کند؛ امری که پیامدهای سیاسی و اقتصادی قابل توجهی برای دولت ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد داشت. 

در چنین شرایطی که مخالفان ترامپ به خصوص رقیب انتخاباتی او جو بایدن، معتقدند رئیس‌جمهوری آمریکا چهارماه قبل می‌توانست به جای فخرفروشی در توافق تجاری با چین، تمهدیداتی برای جلوگیری از فاجعه کنونی بیندیشد، ترامپ مدعی است که هیچ رئیس‌جمهوری به مانند وی در آمریکا، این چنین با چینی‌ها به سختی برخورد نکرده و نتوانسته آنها را وادار به یک توافق تجاری و جلوگیری از نفوذ اقتصادی به منظور شکاف در آمریکا کند. 

در همین‌جاست که برخی از ناظران و نزدیکان به رئیس‌جمهوری آمریکا معتقدند که وی به واسطه حفظ وجهه سیاسی خود نیز که شده به خصوص چندماه مانده به انتخابات، یک نزاع سیاسی و اقتصادی را با چین کلید خواهد زد. این ناظران دلیل اتخاذ چنین سیاستی را جوّ موجود در جامعه آمریکا مبنی بر مقصربودن چین در شیوع بیماری کرونا و نیز تندتر شدن همه‌روزه لحن ترامپ در مورد چین می‌دانند. 

پکن بیکار نمی‌نشیند

اما در این میان چینی‌ها نیز بیکار نخواهند نشست. آنها ضمن آنکه پاسخی متقابل به جنگ تجاری ۳۵۰میلیارد دلاری ترامپ دادند، با متوقف کردن نیمی از صادرات خود، به بخش‌هایی از اقتصاد آمریکا نیز ضربه زدند. تنها در یک مورد و در شرایطی که غرب درگیر بحران‌های ایجادشده ناشی از ویروس کروناست، نشریه چاینا دیلی هفته قبل گزارش داد که پکن قصد دارد به منظور تقویت اقتصاد خود، ارزهای دیجیتال را جایگزین دلار آمریکا در بازار سهامش کند. طبق تحلیلی که این روزنامه منتشر کرده، اتکاء به دلار، دست آمریکا را برای اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه شرکت‌های چینی به عنوان یکی از بازوهای سیاست خارجی این کشور بازمی‌گذارد. 

چینی‌ها همچنین معتقدند در حالی که دلار آمریکا به واسطه بحران کرونا ممکن است هر لحظه از ارزشش کاسته شود، همزمان ثبات یوان، جذابیت ارزهای دیجیتال چینی را نیز بیشتر خواهد کرد. در این رابطه کارشناسان معتقدند از آنجا که تحقیق و توسعه در ارزهای دیجیتالی در سال ۲۰۱۴ توسط بانک مرکزی چین کلید خورده و در سال ۲۰۱۷ به تایید شورای دولتی رسیده است، احتمالاً به‌زودی نهادهای دولتی چین استفاده از ارزهای دیجیتال را در بخش یارانه‌ها به کار خواهند گرفت و ممکن است در مقیاس وسیع‌تر در سطح بین‌المللی، المپیک زمستانی پکن در سال ۲۰۲۰ از طریق این ارزها تامین مالی شود. به علاوه اینکه به واسطه فاصله‌گذاری اجتماعی ناشی از کرونا و دورکار شدن بسیاری از فعالیت‌ها، روزبه‌روز استقبال بیشتری در جهت استفاده از ارزهای دیجیتالی در چین به عمل می‌آید. 

در همین راستا، بیلی بامبر چندی قبل در مطلبی برای نشریه «فوربس» با عنوان کابوس چینی ترامپ برای دلار آمریکا واقعی است، می‌نویسد: رویارویی ترامپ با چین شاید تا پیش از شیوع کرونا یکی از ویژگی‌های مشخص وی در سیاست داخلی و خارجی بود، اما همه‌گیری این بیماری و تعطیلی‌های متعاقب آن علاوه بر برهم‌زدن بازارهای جهانی، نفس‌های دلار را به عنوان ارز مسلط جهان به شمارش انداخته است. همزمان با اینکه بانک مرکزی چین برنامه‌هایی مهم برای تقویت و گسترش استفاده از ارزهای دیجیتالی در دستورکار دارد، حالا برخی از قانون‌گذاران آمریکایی بر خلاف عقیده ترامپ که معتقد است آمریکا تنها یک پول دارد و آن هم دلار است، ایجاد ارزهای دیجیتال به عنوان بخشی از محرک اقتصادی و جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از کرونا را به دولت پیشنهاد کرده‌اند. 

نبرد بزرگ برای برتری مالی جهان

گلنگودمناز کارشناسان باسابقه مالی و اقتصادی در این رابطه می‌گوید: نبرد بزرگ برای برتری مالی جهان احتمالاً میان یوان دیجیتال و دلار فیس‌بوک شکل خواهد گرفت. هر دوی این ارزها ممکن است به‌زودی به منظور انجام سریع‌تر و ارزان‌تر معاملات مالی راه‌اندازی شوند. در این میان چینی‌ها مدت‌هاست که در حال متقاعد کردن شرکای بین‌المللی خود در جهت استفاده از ارزهای دیجیتال هستند که اگر موفق شوند مشتریان کافی در این خصوص را برای خود جذب کنند، موجبات چالش‌های اساسی برای دلار را رقم خواهند زد. 

به همین دلیل است که خطوط نبرد از هم اکنون ترسیم شده و چینی‌ها احتمالاً در ماه جاری میلادی استفاده آزمایشی از یوان دیجیتالی را با چهار بانک بزرگ خود کلید بزنند؛ امری که البته به‌تدریج رشد خواهد کرد. در این رابطه است که برخی از تحلیل‌گران معتقدند هرچند وجه مشخص دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ جنگ تجاری با چین بوده، اما در صورت پیروزی احتمالی در دوره دوم، ممکن است وی رئیس‌جمهوری باشد که علناً سقوط تاریخی دلار به عنوان یک ارز مسلط جهانی را با چشم خود نظاره‌گر باشد.

منبع: ابتکار
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: