کد خبر: ۱۹۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
قالیباف اصل با چه چالش هایی روبه‌رو است؟
"حرکت شاخص تا حدود ۵۰۰ هزار منطقی بود، اما پس از آن بازار شتاب زیادی به خود گرفت و در روز‌های اخیر کل بازار سبز پوش است، این غیرمنطقی است. باید با سیاست‌های تازه‌ای از سوی سازمان بورس این حرکت غیرمنطقی را کنترل و اصلاح کرد. از طرف دیگر باید به تازه وارد‌ها فرهنگ معامله گری و اصول بورس را آموزش داد. رسانه‌های مختلف باید وارد گود شده و آموزش‌های لازم را ارائه کنند."
 ۶۰۴ کلمه



 قلم نیوز - در حالیکه کارشناسان اقتصادی درباره روند بازار بورس هشدار می‌دهند و نگران ریزش احتمالی شاخصند، دولت در حال ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار است. از طرف دیگر مدیران نهاد کلیدی بورس درگیر چالش‌ها و مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری زیادی هستند، هسته معاملات مهمترین چالش سخت افزاری است که کشش این حجم ورود به بورس را ندارد. از سوی دیگر احتمال ریزش سهمگین شاخص در آینده مهمترین چالش مدیران این نهاد است، انتظار این است که با سیاستگذاری‌های درست ریزش شاخص مدیریت شود.

به گزارش فرارو، بازار سرمایه صبح دیروز متفاوت از چند روز اخیر آغاز به کار کرد و برخلاف روز‌های گذشته رشد کندی را در ابتدا تجربه کرد. در حالی که شاخص فاصله چندانی با رسیدن به مرز طلایی یک میلیون واحد ندارد، اما ترس سهامداران از این نقطه مقاومت باعث فشار بر صف عرضه شد. البته نقص فنی هسته بازار هم در این وضعیت بی تاثیر نبود و عده‌ای اصلاح اول صبح را ناشی از این موضع دانستند. اما در میانه روز ورق برگشت و سرعت رشد بازار بیشتر، بسیاری از سهم‌هایی که منفی شده بودند، مثبت شدند.

بیشتر بخوانید: جنجال های بورس بر سر حباب

در نهایت شاخص کل با رشد ۲۲ هزار و ۹۰۲ واحدی در معاملات دیروز به ۹۷۹ هزار و ۱۰۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن نیز با رشد ۲۰۵۸ واحدی به ۳۱۲ هزار و ۷۵ واحد رسید.

در سوی دیگر مدیران سازمان بورس به شدت درگیر فراهم آوردن شرایط ورود مردم به بازار هستند. رییس جدید سازمان در حال ایجاد مقدمات برای اجرای طرح ضربتی دولت یعنی واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله و ایجادشرایط آزاد سازی سهام عدالت است.

این ماموریتی بسیار دشوار برای حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس به حساب می‌آید. امروز شورای عالی بورس جلسه‌ای تشکیل می‌دهد در این جلسه قرار است جزئیات تکمیلی از نحوه معاملات و آزادسازی سهام عدالت بررسی شود.

همچنین تلاش‌ها برای ایجاد شرایط صدور سریع کد بورسی ادامه دارد. سازمان بورس باید شرایط حضور حدود ده‌ها میلیون ایرانی را در این بازار فراهم کند. قالیباف اصل دراین باره گفته است "به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دستور داده‌ایم، ظرف یکی دو روز آینده به صورت آنلاین و غیرحضوری فرآیند احراز هویت مشتریان در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام را انجام دهد."

در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون کد بورسی صادر شده است

یکی دیگر از نگرانی‌ها در بازار سرمایه وضعیت نامناسب هسته معاملات است. اتفاقات روز گذشته نگرانی درباره هسته معاملات را افزایش داده است. هسته معاملات ظرفیت چنین هجومی به بازار را ندارد و هر روز دچار نقص فنی می‌شود. وزیر اقتصاد چند روز پیش وعده داد که این مشکل به زودی حل می‌شود.

هسته معاملات چند سالی است که بروز رسانی نشده و با افزایش جذابیت بازار دیگر خسته و ناتوان است. تحریم‌های ایران نیز مانع از خرید سامانه معاملاتی خارجی است. در همین راستا سازمان بورس دست به دامن فعالان داخلی شده و ظاهرا متخصصین فناوری اطلاعات دانشگاه تهران به دنبال حل مشکلند.

این در حالی است که شایعاتی مبنی بر احتمال دستکاری در هسته معاملات نیز مطرح شده که به نظر نمی‌رسد خیلی منطقی باشد.

چالش دیگری که این‌روز‌ها مدیران سازمان با آن درگیر هستند بحث تنظیم سیاست‌های مناسب برای جلوگیری ریزش احتمالی بازار است. کارشناسان مدام هشدار می‌دهند که بازار بورس ظرفیت چنین نقدینگی را ندارد و رشد بازار "حبابی" است و ممکن است با تلنگری بترکد. این البته تحلیل‌ی بدبینانه است، تحلیلگران میانه‌رو هشدار می‌دهند اما معتقدند که با اتخاذ سیاست‌های مناسب در سازمان بورس می‌توان این وضعیت را کنترل کرد.

شاید همین ترس است که باعث شده رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به تازه وارد‌ها توصیه کند: "از شرکت‌های مشاوره، سبدگردان سهام و ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خرید و فروش استفاده کنند."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: