کد خبر: ۱۹۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
از لنزهای تماسی واقعیت افزوده تا روبات‌های المپیک، فناوری در سال ۲۰۲۰ چه دستاوردهایی برای ما دارد؟
آینده نامشخص است، ما نمی‌دانیم آیا درمانی برای سرطان پیدا می‌شود، آیا می‌توان روابط عاطفی با ربات‌ها داشت یا سفر به فضا آسان می‌شود؛ بااین‌حال آینده‌نگرها می‌توانند دیدگاه‌های ترسناک یا هیجان‌انگیزی برای آینده فناوری و علم داشته باشند که از به واقعیت پیوستن هیچ‌کدام مطمئن نیستیم.
اگر بخواهیم فقط اندکی آینده‌نگر باشیم، می‌توانیم حال‌وروز دنیای فناوری را در سالی که چیزی تا آغاز آن نمانده، تصور کنیم. فناوری در سال ۱۳۹۹، فرصت‌هایی را در اختیار بشر قرار می‌دهد که می‌تواند آینده دور ما را نیز تغییر دهد.

لنزهای تماسی واقعیت افزوده
تلفن همراهی که چشمان‌تان به آن چسبیده، به‌زودی بخشی از شما خواهد شد
لنزهای تماسی برای تقویت دید عالی هستند اما تصور کنید آن‌ها فقط باعث وضوح دید نشوند، بلکه به آنچه شما می‌بینید هم بیفزایند. سامسونگ، لنز تماسی هوشمند واقعیت افزوده (AR) همراه با دوربین‌های مخفی داخلی اختراع کرده است که وقتی از آن استفاده می‌کنید، اطلاعاتی که به شما می‌رسد، گسترده‌تر می‌شود. با لنزهای سامسونگ، استفاده از تلفن هوشمند به‌زودی تغییر خواهد کرد. این لنزها به کاربر خود امکان این را می‌دهند که فیلم را از دید خود ضبط کند، عکس بگیرد و با چشمانش و بهره‌گیری از حسگرهای حرکتی، دستگاه‌های خود را کنترل کند. جالب این‌که دستورها را می‌توان با استفاده از حرکت‌های چشم کنترل کرد؛ مثلا با چشمک زدن می‌توان عکس گرفت. علاوه بر این، عکس‌ها می‌تواند از دیگر دستگاه‌های هوشمند روی چشمی که لنز روی آن قرار دارد، منعکس شود.
برخلاف طراحی عینک‌های مشابه، این لنزهای تماسی، این حس را در کاربر بیدار می‌کنند که این توانایی‌های دیجیتال را با ذهن خود کنترل می‌کند، از طرف دیگر دستگاه نیز زاویه دید بیشتری به آن‌ها می‌دهد.

بخش نمایش
در این قسمت، اطلاعات از لنزهای تماسی دریافت می‌شود و تصاویر روی چشم نقش می‌بندد. با حرکت مردمک چشم، بخش نمایش نیز برای دسترسی نامحدود AR به همه جهات حرکت می‌کند.

لایه کپسوله‌سازی
این لایه بیرونی، محتویات را در خود جای می‌دهد و به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌راحتی با چشم‌ها جفت‌وجور می‌شود. لایه کپسوله‌سازی از مواد استانداردی مانند هیدروژل تشکیل شده که در لنزهای تماسی معمولی استفاده می‌شود.

لایه غیرفعال
این لایه بین دستگاه و لنز قرار گرفته تا به‌عنوان پوشش محافظ عمل کند. این محافظ هم لنز را از آسیب حفظ می‌کند و هم عایقی الکتریکی برای محتویات دستگاه است.

لایه دستگاه
اینجاست که فناوری‌های مهم AR ازجمله دوربین‌های ریز، آنتن‌ها برای اتصال به دستگاه‌های خارجی و حسگرهای حرکتی جا داده می‌شوند.

بخش اتصالات
سیم‌کشی‌های برقی در اطراف بخش نمایش، تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده را در برابر دید شما قرار می‌دهند.

لایه شفاف
این لایه با مجموعه‌ای از ریزعدسی‌های بسته‌بندی‌شده و محکم پوشیده شده که از صفحه‌نمایش مرکزی متراکم‌ترند و تصاویر با وضوح بالا ایجاد می‌کنند.

***
آواتارهای واقعیت افزوده از راه دور 
چگونه ارتباط با آواتارهای عزیزان‌مان در هر نقطه از جهان می‌تواند ما را بهتر به هم وصل کند؟

پر کردن اتاق
آواتارچت (Avatar Chat) شرکت مجیک‌لیپ (Magic Leap) یکی از اولین نمونه‌هاست. وقتی به سیستم‌عامل وصل باشید، می‌توانید دوستان خود را دعوت کنید و به نظر می‌رسد که آن‌ها (آواتارشان) در اتاق هستند. به‌زودی می‌توانید به‌طور واقعی خانه‌های دوستان خود را ببینید و آن‌ها نیز خانه شما را ببینند. این فناوری می‌تواند راه‌حلی برای تنهایی افراد دور از عزیزان‌شان باشد.

آموزش
این سیستم‌عامل‌ها می‌توانند به‌عنوان جایگزینی برای روش‌های تدریس استفاده شوند. دانش‌آموزان می‌توانند با مربیان در تعامل باشند و کارکنان آموزش می‌توانند جلسات آموزشی را با گروه‌هایی از سراسر جهان برگزار کنند. فناوری فعلی در آواتارچت، موقعیت سر، حرکت‌های چشم و زبان بدن را تقلید می‌کند و بهترین روش را برای بیان آنچه از طریق ارتباط از راه دور آموزش داده می‌شود، مهیا می‌کند.

کمک‌های اضطراری
هنگامی‌که دانش تخصصی لازم است، به کمک‌ها نیاز سریع داریم. با فناوری اتصال سریع، در لحظه می‌توان از نظر متخصص استفاده کرد. با فناوری عینک یا لنز AR و فناوری آواتار، متخصصان می‌توانند با دیدن صحنه و استفاده از حرکات آواتار به دیگران نشان دهند که چه‌کاری باید انجام دهند. این می‌تواند شامل مشاوره پزشکی یا مهندسی لوازم‌خانگی باشد.

***
درون‌های پستچی
در تلاش برای ساخت وسایل نقلیه سریع‌تر جهت حمل بسته‌های سبک، درون‌ها به‌زودی می‌توانند سفارش‌های شما را در خانه تحویل دهند. یکی از شرکت‌هایی که قصد دارد در سال ۲۰۲۰ این فناوری را در سراسر جهان فراهم کند، آمازون است که سرویس Amazon Air را راه‌اندازی کرده است. هرقدر به امکان تحویل فوری نزدیک شویم، درون‌ها، بسته شما را در نیم ساعت یا کمتر به شما می‌رسانند.
شرح عکس: درون‌های تحویل بسته آمازون محدودیت وزن (حدود دو کیلوگرم) دارند

***
اینترنت بالنی در سراسر جهان
اینترنت، ارتباطات و تماس ما را با امور جهانی تقویت کرده است اما مناطق دورافتاده‌ای که حتی در قرن21 نیز مردمان آن هنوز به اینترنت دسترسی ندارند، چه؟
شبکه‌ای از بالن‌ها به‌عنوان بخشی از پروژه Google-run در آسمان قرار می‌گیرند تا اتصال در همه‌جا بهبود یابد. این پروژه شامل مناطقی روستایی می‌شود که افراد در آن منزوی شده‌اند و همچنین مکان‌هایی که در اثر حوادث طبیعی، اتصال‌شان به اینترنت قطع شده است.
آن‌ها چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟ این بالن‌ها با هلیوم پر می‌شوند و بهره‌گیری از توان خورشیدی به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌آرامی در لایه استراتوسفر شناور باشند. هر بالن به آنتن مجهز است و دسترسی به اینترنت را برای پنج هزار و 180 کیلومترمربع از زمین زیر خود فراهم می‌کند. تجهیزات جانبی نیز به انتهای بالن وصل شده‌اند: آنتن که داده‌ها را دریافت می‌کند، پنل‌های خورشیدی که انرژی تجهیزات را تأمین می‌کند، یک کپسول حاوی تجهیزات الکترونیک بالن و یک چتر نجات برای استقرار بالن در پایان روز. بالن‌ها پس از قرارگیری در جای خود ثابت نمی‌شوند، بلکه تکنسین‌ها آن‌ها را کنترل می‌کنند و مکان آن‌ها با استفاده از GPS به وسيله کنترل ترافیک هوایی ردیابی می‌شود. پس از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی هشت ریشتر در سال ۲۰۱۹ (۱۳۸۸) در پرو، ۲۰ هزار نفر در ۴۸ ساعت از این سرویس استفاده کردند.
شرح عکس: بالن‌ها قبل از فرود آرام و کنترل‌شده به زمین، بیش از ۱۰۰ روز در آسمان می‌مانند
****
ترندهای فناوري در حوزه پزشکی
فناوری‌های برتر چقدر می‌توانند به سلامتی بیشتر منجر شوند؟

فناوری‌های پوشیدنی
این روزها می‌توانید بدون این‌که به پزشک مراجعه کنید، چیزهای زیادی در مورد تناسب‌اندام خود بگویید. بسیاری از ما مشتاق هستیم در زندگی روزانه، مانیتورها و حسگرهایی -در قالب ساعت‌ها و دستبندهای هوشمند- به بدن‌مان ببندیم اما این فناوری‌های پوشیدنی قرار است در سال پیش رو به عنوان ردیاب‌های بدن‌سازی تا مانیتورهای بالینی تکامل یابند. درباره موارد تهدیدکننده زندگی مانند بیماری‌های قلبی، پزشکان می‌توانند به‌طور خودکار درباره هر تغییر نگران‌کننده هشدار دهند.

دوقلوهای دیجیتال
با اختراع فناوری دوقلوهای دیجیتال، دنیای پزشکی قادر است با استفاده از آن، دقت و سرعت تحقیقات را در خدمات درمانی بهبود بخشد. این فناوری برای ایجاد ماکت‌های دیجیتالی و شبیه‌سازی اجزای بدن و حتی انسان به کار می‌رود تا روش‌های مختلف بدون آسیب رساندن به افراد آزموده شوند.
به‌زودی می‌توان از دوقلوهای دیجیتالی برای تکثیر تمام بیمارستان‌ها و همچنین موارد انفرادی استفاده کرد تا ببینند تغییرات داخل بیمارستان چه تأثیری روی بیماران می‌گذارد و هر مسئله جدی‌ای را قبل از بروز در زندگی واقعی شناسایی کنند.

چاپ سه‌بعدی
امروزه رد پای تولید جسمی فیزیکی را از فایل‌های دیجیتال می‌توان در صنعت پزشکی دید. از پیوند اندام‌های چاپی گرفته تا بهبود کیفیت زندگی فرد از طریق پروتز، استفاده از پرینتر سه‌بعدی در پزشکی به‌سرعت در حال گسترش است. ابزارهای جراحی نیز برای کمک به متخصصان پزشکی در مراحل دقیق و پیچیده، شخصی‌تر می‌شوند.

یادگیری ماشینی
هوش‌مصنوعی (AI) در حال پیشرفت است اما اگر این امر موجب شود ماشین‌ها کاملا جایگزین پزشکان و پرستاران شوند، چه؟ پرستاری مجازی یکی از دستاوردهایی است که هوش‌مصنوعی در دنیای پزشکی به همراه آورده است. در بعضی موارد، چت‌بات‌های یادگیری ماشینی بیشتر از پرستاران واقعی با بیماران درگیر می‌شوند.

***
دوربین‌های هوشمند مجهز به شناسایی
در سال ۲۰۲۰، دوربین‌های بیشتری باید بتوانند آنچه را می‌بینند شناسایی کنند، نه این‌که فقط به‌عنوان صفحه‌نمایش عمل کنند. این فناوری، دید رايانه‌اي (computer vision) نامیده می‌شود و هوش‌مصنوعی کمک می‌کند که از آن در سیستم‌های ایمنی استفاده شود. رايانه‌ها با جمع‌آوری تصاویر مانند یک پازل کار می‌کنند. با شناسایی لبه‌ها، شکل و مکان اجسام، تصاویر دوربین‌ها فیلتر می‌شوند. از کاربردهای آینده این فناوري می‌توان به استفاده در خودروهای خودران برای کار کردن به‌جای چشمان راننده واقعی، تفسیر اشیا و هرگونه خطر احتمالی اشاره کرد. دید رايانه‌اي می‌تواند پیشرفتی اساسی در فناوری برای کسانی که بینایی‌شان مشکل دارد، باشد. اگر رايانه‌ها بتوانند با استفاده از پردازش زبان، آنچه را می‌بینند، درک کنند، می‌توانند این تصاویر را به کلمات تبدیل کنند. در چنین شرایطی این فناوری تقریبا به‌عنوان چشم برای نابینایان به کار می‌رود.

***
خودروهای هوشمندتر
اتومبیل‌ها می‌توانند یک همراه متصل‌کننده واقعی باشند

ماشین‌های همراه
فناوری خودروی هوشمند شرکت تویوتا به نام Toyota Concept-i که قرار است در سال جاری میلادی راه‌اندازی شود، می‌تواند سطح هوشمندی خودروها را بسیار بالاتر از آنچه فکر می‌کنیم، ارتقا دهد. هوش مصنوعی، تجربه رانندگی را با پشتیبانی از احساسات ما تغییر می‌دهد. طرح مفهومی تویوتا، وضعیت بدن، لحن گفتار و استفاده از زبان راننده را تحلیل می‌کند. خودرو پس از آشنایی با ترجیحات شخصی راننده می‌تواند روش‌های بهتری را انتخاب کند. در نمایشگاه خودروي توکیو، این خودرو نشان داد چگونه می‌تواند دمای خودرو را خنک یا گرم کند، بوی خوش و دلپذیر آزاد کند، فضای خودرو را با روشنایی داخلی تغییر دهد و حتی مکالمه را آغاز کند.
شرح عکس: Toyota Concept-i در سال جدید برای آزمایش‌های عمومی راه‌اندازی می‌شود

خودروهای بدون سوئیچ
اگر شما هم هنگام خروج از خانه عادت دارید دنبال سوئیچ خودروی خود بگردید، فناوری جدید باز کردن قفل خودرو شما را از سوئیچ بی‌نیاز می‌کند. در روش‌های جدید امن برای باز کردن قفل وسیله نقلیه از فناوری اثرانگشت و تشخیص چهره استفاده می‌شود. گرچه خودروهایی با این ویژگی‌ها وجود دارند اما در سال پیش‌رو این ویژگی‌ها بسیار متداول‌تر خواهند شد. خودروی کانسپت جدیدی به نام Karma SC2 برای ویژگی‌های بیومتریک جدید خود بودجه کلانی دریافت کرده است؛ این مسئله نشان می‌دهد آینده دسترسی به خودروها تغییر خواهد کرد.
شرح عکس: امنیت اثرانگشت با تبدیل اسکن‌ها به کد دیجیتالی کار می‌کند. این کدها برای دسترسی باید دوباره تطبیق داده شوند

***
پیشگویی‌هایی که اشتباه از آب درآمدند

«در خانه‌های پرنده زندگی خواهیم کرد»
این پیش‌بینی را مخترع و نویسنده علمی، «آرتور سی کلارک» مطرح کرده بود. در سال ۱۹۶۶ (۱۳۴۵) او حدس زد که خانه‌ها در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) بسیار کسالت‌آور خواهند بود. خانه‌های پرنده (پروازکننده) قادر به حمل‌ونقل شما بدون نیاز به ترک خانه هستند و همه شهرها می‌توانند در فصل‌های سرد به جاهایی گرم‌تر مهاجرت کنند. متأسفانه، خانه‌های امروزی هنوز روی زمین سفت ساخته می‌شوند و به‌احتمال‌زیاد، سال‌های متمادی همین‌جا خواهند ماند.

«بسته‌های پستی با راکت ارسال می‌شوند»
ممکن است بیشتر ما هنوز از دفاتر استاندارد پست استفاده کنیم اما ارسال موفقیت‌آمیز بسته پستی با موشک در سال ۱۹۵۹ (۱۳۳۸) انجام شد. در آن سال، سه‌هزار نامه از طریق راکت به چهره‌های سیاسی ارسال شد. این موفقیت کافی بود تا رئیس پست ایالات‌متحده، «آرتور ای سامرفیلد» پیش‌بینی کند که این موفقیت به امر متداولی تبدیل شود.

«لوله‌های انتقال‌دهنده جایگزین جاده‌ها می‌شوند»
در سال ۱۹۵۷ (۱۳۳۶)، مقاله‌ای در مجله «پاپیولار مکانیکز» منتشر شد که پیش‌بینی می‌کرد جاده‌های آمریکا با سیستم لوله‌ای جایگزین خواهند شد. کافی است شما از خانه خود به داخل این لوله‌های انتقال‌دهنده برانید تا این سیستم کارآمد شما را به مقصد برساند.

«از خانه رأی می‌دهیم»
«پیتر شوارتز» آینده‌نگر، مخترع و نویسنده آمریکایی و «پیتر لیدن» سخنران درزمینه فناوری و ترندهای آینده در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) به‌عنوان پیش‌بینی سال ۲۰۲۰ گفتند که رأی‌گیری الکترونیکی به واقعیت خواهد پیوست، البته نه به آن صورت که امروزه انجام می‌شود. طبق پیش‌بینی آن‌ها بدون نیاز به رفتن به نزدیک‌ترین محل رأی‌گیری، می‌توان در خانه رأی داد. این روش هنوز هم بسیار ریسک‌پذیر و غیرقابل‌اعتماد تلقی می‌شود.

***
هوش‌مصنوعی در مغز
کاشت ایمپلنت می‌تواند باعث کاهش مسائل عصبی و حتی اتصال هوش‌مصنوعی به مغز شود
اکنون ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از ما به تلفن همراه خود چسبیده‌ایم اما اگر به معنی واقعی کلمه به خودتان متصل بودید، چه می‌شد؟
یکی از مطرح‌ترین روش‌ها، ایمپلنت مغز به‌نام Neuralink است که با هدف اتصال مغز انسان به هوش مصنوعی از طریق اپلیکیشن تلفن همراه انجام می‌شود.
این تراشه نه‌تنها راهی برای تقویت توانایی انسان از طریق قابلیت‌های رايانه‌اي است، بلکه فعالیت‌های الکترونیکی عمقی مغز (deep-brain) را نیز به‌منظور درک و بهبود بسیاری از مسائل شناختی ثبت می‌کند. ادعا می‌شود که این دستگاه قادر است به قربانیان سکته مغزی از طریق ویژگی تقویت حافظه و همچنین به کسانی كمك كند که انواع مختلف فلج را تجربه می‌کنند.
این کار نیازمند عمل جراحی برای حفر ایمن سوراخ‌هایی کوچک است که روباتی برای قرار دادن تراشه در داخل جمجمه انجام می‌دهد. آزمایش‌های انسانی برای این دستگاه قرار است از سال 1399 شمسی آغاز شود.

مناطق تحریک‌شده
اگر Neuralink بتواند مشخص کند که کدام مناطق از مغز نسبت به حواس مانند لامسه واکنش نشان می‌دهند، الکترودها می‌توانند از این اطلاعات برای شبیه‌سازی احساس برای اهدافی مانند پروتز روباتیک (اضافه کردن عضو روباتیک به بدن انسان به‌جای عضو ازدست‌رفته) استفاده کنند.

پروب‌ها (کاوشگرها)
پروب‌های حاوی رشته‌های نازک باید داخل بافت مغز قرار بگیرند. ماشینی شبیه به چرخ‌خیاطی کار می‌کند تا رشته‌ها را در عمق یک میلی‌متری سطح بیرونی مغز جاسازی کند.

کنترل‌های هوشمند
در آینده Neuralink ممکن است از بلوتوث برای کنترل سیستم ایمپلنت از طریق تلفن‌های هوشمند استفاده کند.

تراشه تفسیر
نقش تراشه‌ای که پشت گوش قرار می‌گیرد، تفسیر سیگنال‌هایی است که الکترودها برداشت می‌کنند.

حامل‌ها
نقش سیم‌ها، حمل سیگنال‌ها بین تراشه و الکترود است. این‌ها می‌توانند فعالیت مغز را تشخیص دهند و همچنین آن را تحریک کنند.

سیم‌های نازک
سیم‌های انعطاف‌پذیری با قطر نازک‌تر از موی انسان تا در صورت لزوم جابه‌جا شوند و مغز را محدود نکنند. این سیم‌ها امن هستند و می‌توانند مدت طولانی در مغز بمانند.

***
نمایشگرهای هوشمندتر
OLED ها می‌توانند انعطاف‌پذیر باشند
درحالی‌که فناوری بیشتر از قبل به دنیای دیجیتال رسوخ می‌کند، تعداد نمایشگرهایی نیز که در زندگی تماشا می‌کنیم، افزایش می‌یابد. امکان استریم روی صفحه‌نمایش در حال پیشرفت است. در حال حاضر بیشتر خانه‌ها دارای نمایشگر LCD هستند اما پیش‌بینی‌های سال جدید می‌گوید ورق به نفع OLED بر خواهد گشت ولی OLED چیست و چقدر تفاوت دارد؟
OLED مخفف «دیود نورتاب از جنس مواد آلی» (Organic Light Emitting Diode) است و نحوه عملکرد آن به این شکل است که مواد تشکیل‌دهنده آن با اتصال به جریان الکتریسیته، روشن شده و درواقع الکتریسیته را به نور تبدیل می‌کنند.
سیستم فعلی به این شکل است که الکتریسیته را به‌صورت کنترل‌شده به بخش‌های مختلف صفحه ارسال کرده و میزان نور ساطع‌شده را تعیین می‌کند. این سیستم به نمایشگر امکان می‌دهد تا بخش‌هایی از صفحه نمایشگر، جریان زیاد دریافت کنند و بخش‌های دیگر بدون جریان باشند. این تفاوت جریان به تاریکی یا روشنایی کامل منجر می‌شود. تفاوت جریان صفر و صدی باعث می‌شود صفحه نمایش کنتراست بهتر و بالایی داشته باشد؛ ویژگی‌ای که در بسیاری از تلویزیون‌های مدرن امروزی امکان‌پذیر نیست.
صفحه‌های OLED قابلیت انعطاف‌پذیری و تا شدن هم دارند که گزینه‌های تازه‌ای را برای طراحی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌ها به ارمغان می‌آورد. به‌زودی می‌توانیم با استفاده از این صفحات نمایش نوآورانه، گوشی‌های هوشمند تاشوی بیشتر و خلاقانه‌تری داشته باشیم.
شرح عکس: با فناوری OLED می‌توانید صفحه نمایش تلفن خود را مانند کتاب باز کنید

الکترود منفی (کاتد)
وقتی جریان الکتریکی از دستگاه عبور می‌کند، این لایه، الکترون‌ها را به لایه بعدی تزریق می‌کند.

لایه رسانا
این لایه از مولکول‌های پلاستیکی ساخته‌شده از موادآلی تشکیل شده است. این مولکول‌ها، مولکول‌های مثبت را به بیرون از آند منتقل می‌کنند. این مولکول‌های پلاستیکی، حفره (صافی) نامیده می‌شوند.

لایه رهاکننده
این لایه از مولکول‌های پلاستیک آلی مانند پلی‌فلورن (polyfluorene) ساخته شده است و از لایه منتشرکننده، الکترون‌های کاتد را می‌گیرد. نور در اینجا ساطع می‌شود.

زیر لایه
این لایه می‌تواند از پلاستیک شفاف، شیشه یا فویل ساخته شود و برای پشتیبانی ساختاری استفاده می‌شود.

الکترود مثبت (آند)
وقتی الکتریسیته از طریق دستگاه جریان می‌یابد، این لایه، الکترون‌های دارای بار منفی را از بین می‌برد و سوراخ‌هایی را در جای آن‌ها ایجاد می‌کند.

***
لیبل‌های هوشمند مواد غذایی
وقتی برای خرید مواد غذایی به سوپرمارکت می‌روید، ممکن است زمان زیادی را صرف جست‌وجوی تاریخ انقضا کنید. سال جدید می‌تواند با ویژگی‌های کاربردی‌تری مانند برچسب‌های تغییر رنگ (colour-changing tags) که مراحل فاسدشدن مواد غذایی را نشان می‌دهند یا لیبل‌هایی که می‌توانند هنگام اسکن، اطلاعاتی بیش از قیمت را در اختیار ما قرار دهند، تغییر کند.
شاخص‌های دمای نگهداری، برچسب‌هایی هستند که درجه حرارت ایده‌آل را برای نگهداری محصولی در طول زمان استفاده به مصرف‌کننده نشان می‌دهند تا از فاسدشدن احتمالی آن مطلع شوند. این برچسب‌ها با قابلیت ارائه اطلاعات اختصاصی از هر ماده غذایی در زمان مصرف با استفاده از کد رنگی، بسیار دقیق‌تر از تاریخ مصرف چاپی کار می‌کنند. تصور می‌شود این برچسب‌های علمی، میزان مواد غذایی غیرضروری را که قبل از فاسدشدن دور ریخته می‌شود، کاهش می‌دهد. نوع دیگری از برچسب‌گذاری هوشمند شامل برچسب‌های RFID می‌شود. برای این کار، آنتن ریزی در برچسب‌ها جاسازی می‌شود و در صورت فعال شدن با امواج رادیویی در اسکنر، برچسب پاسخ می‌دهد و طیف وسیعی از جزئیات را درباره محصول ارسال می‌کند.
شرح عکس: برچسب‌های RFID می‌توانند تاریخ انقضا، وزن و قیمت را در یک اسکن نشان دهند

***
شروع سفرهای تجاری فضایی
بیش از ۵۰ شرکت در حال تحقیق در مورد تجاری‌سازی سفرهای فضایی هستند و ناسا (NASA) با ۱۰ شرکت برای ایجاد ۱۴ مجموعه همراه با تسهیلات در ایستگاه فضایی بین‌المللی همکاری کرده است. این اقدامات در حال آماده‌سازی برای ارسال گردشگران به فضا در سال آینده است. شرکت‌های خصوصی SpaceX و Boeing هر دو، کپسول‌های سرنشین‌داری را ساخته‌اند که قرار است به‌عنوان تاکسی‌هایی که از سیاره ما خارج می‌شوند، استفاده شوند.
تصور می‌شود این سفر حدود ۳۶ هزار دلار در هر شب هزینه داشته باشد، این تعطیلات ارزان نخواهد بود، زیرا سفر ۳۰ روزه می‌تواند هزینه‌ای حدود ۶۲ میلیون دلار خرج روی دست مسافران بگذارد! «رابین گاتنس» معاون مدیر ایستگاه فضایی بین‌المللی اعلام کرده هدف آن‌ها این است که در سال، دو ماموریت کوتاه تجاری فضایی را انجام دهند؛ فرصتی که نقطه عطف بزرگی برای آینده سفرهای فضایی خواهد بود.
شرح عکس: بوئینگ در حال کار روی یک کشتی فضایی به نام CST-100 Starliner است

***
ملاقات با روبات‌های المپیک ۲۰۲۰
مسابقات توکیو با کمک این یاران برگزار خواهد شد

شبیه انسان
این روبات برای کسانی که قادر به حضور در بازی‌ها نیستند، امکان تعامل با ورزشکاران را ایجاد می‌کند. این روبات‌ها با تکیه‌بر صدا، تصاویر و بازخورد نیرو به مردم اجازه می‌دهند با ورزشکاران توکیو ارتباط برقرار کنند و اگر اوضاع خوب پیش برود، حتی به «بزن قدش» مهمان‌شان می‌کند!

پشتیبانی انسانی
این روبات‌های موبایلی، حضار را به سمت صندلی‌های خالی راهنمایی می‌کنند. آن‌ها همچنین با استفاده از بازوهای خود می‌توانند وعده‌های غذایی تماشاگران و دیگر موارد را حمل کنند. انتظار می‌رود آن‌ها در بازی‌های المپیک و پاراالمپیک به بیش از هزار نفر خدمت کنند.

ارتباط مکانی از راه دور
روبات دیگری برای کسانی ساخته شده است که در بازی‌ها حضور ندارند، تصویر را به اندازه واقعی روی نمایشگر نشان می‌دهد. برای این‌که مردم احساس حضور بیشتری کنند، روبات‌ها امکان ارسال و دریافت پیام را نیز به آن‌ها می‌دهند.

پشتیبانی در زمین
به کارکنان کمتری برای جمع‌آوری تجهیزات از وسط زمین ازجمله در ورزشی مانند پرتاب نیزه نیاز است. این یکی از کارهایی است که «روبات پشتیبانی در زمین» انجام می‌دهد و باعث افزایش سرعت و امنیت می‌شود.

خوش‌یمن کوچک
توکیو در تلاش است تا این المپیک را از لحاظ فنی به پیشرفته‌ترین المپیک زمانه تبدیل کند. آن‌ها از کودکانی که با ربات‌های بخت‌آور خود شرکت می‌کنند، پذیرایی خواهند کرد. شانس‌بیار یا بخت‌آور (Mascot)، جسم یا عروسکی است که به‌عنوان خوش‌یمنی و نظرقربانی در بعضی از فرهنگ‌ها برای دور کردن بدشانسی به کار می‌رود. این روبات‌ها با مردم تعامل خواهند کرد، افراد را از طریق دوربین‌های داخلی روی سرشان شناسایی می‌کنند و با عبارات مناسب پاسخ می‌دهند.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: