کد خبر: ۱۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از بیمارستان‌های مشهد پر شده و بیمارستان دومی هم برای مبارزه با بیماری کرونا قرنطینه شده است که فکر می‌کنم با این مدل رشد در نیمه فروردین حتی به لحاظ تخت بیمارستانی مشکل داشته باشیم.

رضا شیران خراسانی ، درباره وضعیت کرونا در شهر مشهد و اقدامات صورت گرفته در استان خراسان،‌ گفت:روز جمعه صبح و شنبه بعدازظهر دو جلسه در دانشگاه علوم پزشکی و استانداری خراسان در ارتباط با بیماری کرونا داشتیم که در این دو جلسه دوستان گزارشاتی را ارائه کردند؛ آن‌چیزی که گزارشات نشان می‌دهد این است که اگرچه آمار مبتلایان زیاد نیست اما نرخ رشد ابتلا بسیار بالاست که این امر خودش یک هشدار است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر ما بخواهیم مدل رشد را از ۲۰ روز گذشته؛ یعنی از ۳۰ بهمن که گفته شد بیماری در کشور وجود دارد تا امروز بررسی کنیم؛ در ۲۰ روز آینده با همین نرخ رشد به دلیل آنکه مبتلایان کلی زیاد شده‌اند حتما آمار ما هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در ۳۰ بهمن اولین مورد فوتی که در قم مطرح شد یک یا دو نفر بودند اما دیروز دستگاه اطلاع‌رسانی با فرض بر اینکه آمار و اطلاعاتی که داده می‌شود دقیق است تعداد فوت شدگان را در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹ نفر اعلام کرده است، بنابراین اگر پایه را ۴۹  نفر بگیریم؛ ۲۰ روز آینده چند نفر فوتی خواهیم داشت؟ اگر پایه امروز ابتلا را حدود ۷  هزار نفر بگیریم ۲۰ روز آینده چند نفر مبتلا خواهیم داشت؟ این یک محاسبه بسیار ساده است و پاسخش به راحتی پیدا می‌شود. 

این عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم با بیان این‌که اشتباه‌مان این بود که مبارزه با کرونا را تازه زمانی که به بیمارستان رسید آغاز کردیم، اظهار کرد: مشکل متاسفانه از جایی آغاز شد که ما مبارزه با ویروس را در بیمارستان‌هایمان شروع کردیم در صورتی که باید با این ویروس در کوچه، خیابان، منزل و محل کار مبارزه کرد و نگذاریم شیوع پیدا کند.

وی با اشاره به نقش دولت در اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا، گفت: دولت اشتباه می‌کند واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید چرا که اگر مردم واقعیت‌ها را بدانند خودشان بالاترین عنصر برای حفظ سلامتی می‌شوند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: اول ادارات را تعطیل کردند، بعد ساعت کارشان را تغییر دادند اما دوباره به حالت عادی بازگردانده شد درصورتی که ما برای مبارزه باید ارتباطات اجتماعی را به حداقل برسانیم و امکاناتی در بیرون از بیمارستان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: فقط به فکر تهیه آمبولانس افتادیم و برای سایر امور اقداماتی نکردیم در حالی که حتی برای مینی‌بوسی که کارگران را به کارخانه می‌برد هم باید فکر می‌کردیم زیرا خطر شیوع هم در آن مینی‌بوس است هم در آمبولانس.

شیران خراسانی درباره وضعیت بیمارستان‌های مشهد عنوان کرد: یکی از بیمارستان‌های مشهد پر شده و  بیمارستان دومی هم برای مبارزه با بیماری کرونا قرنطینه شده است که فکر می‌کنم با این مدل رشد در نیمه فروردین حتی به لحاظ تخت بیمارستانی مشکل داشته باشیم.

وی ادامه داد: در جلسه استانداری پیشنهاد دادم فراخوانی داده شود پرستاران بازنشسته، دانشجویان پرستاری و آموزش دید‌ه‌گان هلال احمر سازمان‌دهی و به کادر درمانی اضافه شوند زیرا کادر پزشکی به شدت خسته و نیرویش تحلیل رفته است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم عنوان کرد: به مردم می‌گویم اگر نمی‌خواهید در سالن‌های بحران و سوله‌ها بستری شوید، پیشگیری کنید. چراکه با این نرخ رشد راهی جز این کار نداریم زیرا تعداد بیمارستان‌ها، تخت‌ها، کادر پزشکی و تعداد مبتلایان مشخص است و اگر این اتفاق بیفتد امکاناتی وجود ندارد؛ نه دستگاهی برای دادن تنفس وجود دارد نه امکانات دیگری. بنابراین افرادی که هنوز سالم هستند، رعایت کنند.

وی ادامه داد: در صف نانوایی مشاهده می‌کنیم مردم به هم چسبیده‌اند بدون آن که فاصله یک متر را رعایت کنند. کارگران در کارگاه‌ها مشغول کارند و کارمندها در اداره‌ها هستند در صورتی که کارفرمایان اگر می‌خواهند تولیدشان به راه باشد باید کارگر سالم در کارخانه داشته باشند.

نماینده مردم مشهد با تاکید بر این‌که باید شیوه انتقال قطع شود چراکه اگر به این شکل ادامه پیدا کند مبتلایان ما بیشتر خواهد شد، گفت: امروز پایه مبتلای ما ۷ هزار نفر  و فوتی‌ها ۴۹ نفر است حتی اگر نگویم نرخ بیشتر می‌شود، کسانی که  حداقل ریاضی را بلدند بگویند ۲۰ روز بعد کجا هستیم.

وی افزود: دولت باید اجازه می‌داد کارمندان به مرخصی می‌رفتند و واحدهای تولیدی که تولیدشان ضروری نبود با حداقل کار می‌کردند امروز چه لزومی دارد برخی از کالاها که اساسی نیستند در این شرایط تولید داشته باشند؟ ویروس که کارمند دولت جمهوری اسلامی نیست که بگوییم از امروز ساعت ۸ نیا سر کار، ویروس است شیوع پیدا می‌کند و اگر مردم مراقبت خودشان نباشند قطعا در آینده نمی‌شود کاری برای‌شان انجام داد. مثلا اصلا اگر من مبتلا شوم چه کاری برای من می‌توان انجام داد؟ کجا می‌توانند را بستری‌ام کنند وقتی یک بیمارستان پر شده است و بیمارستان دیگر در حال پر شدن است.

نماینده مردم مشهد درباره تعداد آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در خراسان، بیان کرد: بحث آمار فوتی‌ها متاسفانه مانند نرخ تورم در کشور شده است هنگامی که می‌خواستیم تورم را مشخص کنیم کالاهایی که تورم‌شان بالا بود را حذف می‌کردیم امروز هم کسانی هستند که قاطعانه نمی‌توانیم بگویم بر اثر کرونا فوت شده‌اند و این افراد را از این دایره بیرون می‌کنند. 

وی ادامه داد: فوتی‌های کرونا آن‌هایی هستند که جواب تست‌شان مثبت شود در غیر اینصورت جواب تست بعد مرگ نیاید جزء مرگ بر اثر آنفولانزا حساب می‌شوند.

شیران خراسانی درباره اهمیت آموزش گفت :مردم برای زندگی کردن باید بدانند و بترسند اگر آمار واقعی بدانند تصمیم می‌گیرند در رفتار و کردارشان تغییر دهند. امروز مشاهده می‌شود مردم رفت و آمد عادی دارند، این عادی‌سازی بعدها برای ما خطرزا خواهد شد چراکه فردا همین افراد ناقل بیماری خواهند شد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: