کد خبر: ۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
منوچهر ستوده جغرافیدان، پژوهشگر ادبی و از مفاخر ملی ایران، پس از یک دوره بیماری ناشی از عفونت ریه، در سن ۱۰۳ سالگی و در بیمارستان طالقانی چالوس، دار فانی را وداع گفت.
منوچهر ستوده از مفاخر ملی ایران در ۱۰۳ سالگی دار فانی را وداع گفت

علی دهباشی روزنامه‌نگار باسابقه و از دوستان نزدیک زنده‌یاد منوچهر ستوده با تائید خبر درگذشت این استاد دانشگاه و پژوهشگر برجسته ادبی گفت: استاد منوچهر ستوده ساعت ۱۱ دیشب (جمعه ۲۰ فروردین) در بیمارستان طالقانی شهرستان چالوس دار فانی را وداع گفت.

به گفته دهباشی، پیکر استاد ستوده صبح یکشنبه ۲۲ فروردین از محل این بیمارستان به طرف قبرستان تازه آباد سلمان‌شهر تشییع می‌شود تا به وصیت خودش در کنار دوستش زنده‌یاد دکتر صادق کیا رئیس اسبق فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به خاک سپرده شود.

مدیرمسئول نشریه بخارا که پیشتر یکی از شماره‌های این نشریه (شماره ۹۳- خرداد و تیر ۹۲) را به مناسبت نکوداشت استاد منوچهر ستوده و همزمان با ۱۰۰ سالگی او منتشر کرده بود، درگذشت ستوده را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای فرهنگ این مرز و بوم خواند و همچنین از برگزاری مراسم یادبود وی در روز چهارشنبه هفته جاری (۲۵ فروردین) از ساعت ۴ تا ۷ عصر در محل کانون زبان فارسی واقع در خیابان ولیعصر، سه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ۱۲ خبر داد.

دکتر منوچهر ستوده از مفاخر بنام ایران بود که در ۲۸ تیر ۱۲۹۲ در عودلاجان از محله‌های قدیم تهران به دنیا آمد با این حال همواره به سرزمین پدری و مادری خود یعنی مازندران، عشق زاید الوصفی نشان می‌داد. ستوده تا سن چهارسالگی در محله سرچشمه زندگی کرد. در سن هفت‌سالگی به مدرسه ابتدایی آمریکایی رفت و دوره شش‌ساله ابتدایی را در این مدرسه گذراند.

فهرست کتاب‌های دکتر ستوده ۵۲ جلد است. تعداد مقالات دکتر ستوده تا به امروز به ۲۸۶ رسید. کتاب‌ها و مقالات استاد ستوده نشانهٔ دل‌بستگی ژرف و عمیق ایشان به تاریخ و دامنه و پیشینهٔ فرهنگ ایرانی است. برخی از کتاب‌های ستوده: فرهنگ گیلکی، با مقدمهٔ ابراهیم پورداود- فرهنگ کرمانی- فرهنگ بهدینان، با مقدمهٔ ابراهیم پورداود-حدود العالم من المشرق الی المغرب- دیوان امیر پازواری، با همکاری محمد داودی- مهمان نامه بخارا -جغرافیای اصفهان- فرهنگ سمنانی، سرخه‌ای، لاسگردی، سنگسری، شهمیرزادی- عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات - قلاع اسماعیلیه در رشته‌کوه‌های البرز،   تاریخ گیلان و دیلمستان- از آستارا تا استرآباد در ده جلد، شامل آثار و بناهای تاریخی گیلان و مازندران و گلستان که هرکدام قریب به ۸۰۰ صفحه است- فرهنگ نائینی- تاریخ بدخشان-تاریخ بنادر و جزایر خلیج‌فارس- سفرنامهٔ گیلان ناصرالدین‌شاه قاجار-جغرافیای تاریخی شمیران- اسناد خاندان خلعتبری با مقدمه مجتبی رضوانی گیل کلایی است.

استاد منوچهر ستوده دوست و یار نزدیک زنده‌یاد ایرج افشار بود که به مانند خاندان افشار، او هم باغی به مساحت ۱۰ هکتار را در سلمان شهر، وقف بنیاد افشار و دانشگاه تهران کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: