کد خبر: ۱۹۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
صفری مدیر مجتمع روی مهدی آباد خبر داد:
مدیر مجتمع روی مهدی آباد با اعلام اینکه تجهیزات فاز نخست کنسانتره روی وارد شده، خبر داد: عملیات فوندانسیون و نصب فاز نخست کارخانه فرآوری روی مهدی آباد، از ابتدای سال۹۹آغاز می شود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، امین صفری مدیر مجتمع معدن مهدی آباد با اشاره به برنامه معین شده برای سال 99، افزود: مهمترین برنامه، راه اندازی فاز یک کارخانه سولفیدی است که 90 درصد پیشرفت فیزیکی خواهد داشت. همچنین خط انتقال آب تا پایان سال آینده 100 درصد کامل می شود.
وی با بیان اینکه حدود 20 میلیون تن باطله برداری در سال آینده داریم، اضافه کرد: در بخش فروش، برای باریت 50 هزار تن، 150هزار تن برای اکسید روی و 50 هزارتن نیز کالامین در برنامه داریم.

نیاز به حمایت جمعی برای راه اندازی یکی از بزرگ ترین پروژه صنایع معدنی کشور
امین صفری ضمن اشاره به اینکه مهدی‌آباد یکی از بزرگترین پروژه‌های صنایع معدنی و روی کشور را دارد، گفت: تمام صاحبان صنایع منتظر بهره‌برداری از این مجتمع عظیم هستند که بدون حمایت حاکمیت، دولت و نهادهای دیگر برای راه‌اندازی آن به مشکل برخواهیم خورد.

وی یادآور شد: مهدی‌آباد یک پروژه ملی است که بزرگترین برنامه تولید روی کشور و یکی از بزرگ ترین کارخانه روی دنیا را در حال اجرا دارد. تا سه سال آینده، فاز اول کلیه بخش های آن راه اندازی می شود.
صفری تاکید کرد: "مهدی آباد" با راه اندازی این بخش ها، ۴ درصد فلز محتوی روی دنیا را تولید خواهد کرد.

طرح جامع روی، نهایی شده
وی با اشاره به طرح جامع سرب و روی کشور که نهایی شده، اظهار کرد: با کمک صاحبان صنایع و بخش خصوصی این طرح را به انجام رساندیم. کشور یک برنامه 20 ساله مدون دارد که همه باید در این راه کمک کنند تا این طرح محور قرار گیرد و بدین ترتیب اهداف توسعه صنعت روی به نتیجه مطلوب برسد.
صفری گفت: پروژه مهدی آباد با ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی کنسانتره روی به صورت فازبندی با حضور سرمایه گذار در حال اجرا است و از ابتدای قرارداد تا به امروز، حدود ۶۴ میلیون تن باطله‌برداری انجام شده است.

پیشرفت 28درصدی فاز نخست پروژه احداث کارخانه فرآوری روی
مدیر مجتمع سرب و روی و باریت مهدی آباد تصریح کرد: فاز نخست پروژه به منظور احداث کارخانه ای با خوراک دومیلیون تن ورودی و ۲۰۰ هزار تن محصول کنسانتره روی، در حال حاضر ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که نصب تجهیزات آن سال آینده انجام می‌شود.
به گفته صفری، همچنین پروژه بزرگ و حیاتی خط انتقال فاضلاب یزد به معدن به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فعالیت‌های اکتشافی در بخش‌های امیدبخش؛ خبرهای جدید در راه است
صفری یادآور شد: در بخش‌هایی از مهدی‌آباد که هیچ‌گونه عملیات اکتشاف و پی‌جویی انجام نشده (به مساحت دو هزار و ۳۰۰ هکتار) فعالیت‌های اکتشافی در بخش‌های امیدبخش صورت می گیرد که به زودی خبرهای جدیدی از این فعالیت‌ها منتشر می‌شود.
وی خبر داد: در بخش شمال شرقی محدوده معدن نیز ذخیره احتمالی ۲۶ میلیون تنی "اکسید روی " شناسایی شده که نیازمند اکتشافات تکمیلی است.

ذخیره جدید کالامین
وی در مورد ذخیره بخش کالامین گفت: یک میلیون و پانصدهزارتن ذخیره جدید کالامین با عیار ۶ درصد در این معدن کشف شده که سال آینده استخراج و بهره برداری از آن به صورت جداگانه انجام می‌شود.
به گفته صفری، دربخش شرقی معدن نیز ذخیره احتمالی ۲۶ میلیون تنی شناسایی شده که نیازمند اکتشافات تکمیلی است.

فروش دو برابری مواد معدنی در مهدی‌آباد؛ به رغم وجود مشکلات
مدیر مجتمع سرب و روی و باریت مهدی آباد درباره وضعیت فروش گفت: تا پایان اسفند ماه سال ۹۸، حدود ۶۵ الی ۷۰ هزار تن باریت فروش می ورد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ریالی و حجمی، افزایش دو برابری داشته که حاکی از عملکرد قابل توجه در این حوزه است، ضمن اینکه به دلیل محدودیت بازار، فروش باریت سخت و صادرات آن به کشورهای منطقه با مشکلاتی مواجه است.
به گفته وی، پیش بینی شده تا پایان اسفند، حدود ۱۴۰ هزارتن اکسید روی به فروش رسد که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش حجمی و ریالی خواهد داشت. وی در عین حال تاکی کرد: به طور کلی فروش مجتمع با وجود موانع موجود در فروش از جمله عیار پایین و ... نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است.
وی یادآور شد: مواد معدنی مهدی آباد به دلیل کم عیاری اکسید روی و باریت، به سختی به فروش می‌رسد. به دلیل عیار پایین در سرب و روی، فقط کارخانه های اطراف از مجتمع خرید می‌کنند. سال آینده کالامین، نوعی فلز روی به سبد محصولات اضافه می‌شود.

صنعت نفت، نیازمند باریت مهدی آباد
امین صفری تصریح کرد: باریت بیشتر در گِل حفاری نفت استفاده می‌شود. شرکت‌های مرتبط، ماده معدنی را از مهدی‌آباد خرید و در کارخانه به پودر تبدیل می‌کنند که بعد از تامین مواد مورد نیاز گِل حفاری، در مناقصه‌‎های شرکت نفت حضور می‌یابند تا این محصول معدنی را به فروش برسانند.
این فعال معدنی اذعان داشت: برخی از شرکت‌های دیگر نیز با خرید از مجتمع مهدی آباد و تبدیل ماده معدنی به پودر استاندارد، آن را به کشورهای همسایه مانند عراق و ترکمنستان صادر می‌کنند.

غفلت از بازار فروش باریت در کشورهای خلیج فارس
وی ادامه داد: موضوعی که مورد غفلت واقع شده صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس است که سال آینده برنامه ویژه برای فعال کردن صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس در نظر داریم. چرا که این کشورها نفت‌خیز بوده و مصرف باریت‌ بالایی داشته و نه تنها مجتمع مهدی آباد بلکه کل کشور نیز اقدامی برای تامین باریت این کشورها انجام نداده‌ است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: