کد خبر: ۱۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
بانک مسکن ۱۵ گام مربوط به اخذ تسهیلات ساخت و ساز-تسهیلات مشارکت مدنی مسکن-را اعلام کرد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، متقاضیان دریافت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن از ابتدا تا انتهای این پروسه که منجر به واریز مرحله دوم پرداخت تسهیلات خواهد شد ملزم به طی 15 گام عملیاتی هستند.
در مرحله اول و مطابق با ضوابط بانک مسکن، مدارک شناسایی مشتری و مالک متقاضی دریافت تسهیلات مشارکت مدنی از آن ها اخذ خواهد شد.در صورتی که متقاضی ساخت و ساز یا همان سازنده خود صاحب و مالک ملکی باشد که قرار است ساخت و ساز بر روی آن شود مدارک خود را به بانک ارائه می کند. اما در صورتی که سازنده یک شخص و مالک زمین شخص دیگری باشد لازم است هم مدارک مربوط به سازنده و هم مدار ک ملک و مالک به بانک ارائه شود.
در مرحله بعد این سوال مطرح است که آیا مدارک ارائه شده مورد تایید است یا خیر؟اگر مدارک ارائه شده از سوی هر کدام از طرفین اعم از سازنده یا مالک مورد تایید نباشد درخواست متقاضی در همین مرحله رد شده و متوقف می شود.
در صورت مورد تایید قرار گرفتن اصل مدرک شناسایی مشتری و مالک فرم های مربوطه در خصوص ارائه درخواست به منظور دریافت تسهیلات مشارکت مدنی از سوی مشتری-سازنده-تکمیل می شود.در این مرحله نیز پالایش فرم ها به منظور تعیین اینکه آیا درخواست مورد تایید قرار دارد یا خیر انجام می شود.
در صورتی که در این مرحله نیز درخواست مشتری تایید شود همه استعلام های لازم در خصوص ملکی که قرار است ساخت و ساز بر روی انجام شود انجام می شود.
با تایید و عبور از این مرحله، کارمزدهای مربوط به فرآیند ارزیابی و ارزیابی ملک از مشتری دریافت می شود و ملک مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در این مرحله نیز در صورت مورد تایید بودن درخواست پس از انجام فرآیندهای ارزیابی ملک استعلام های لازم دیگر همچون استعلام گردش پلاک ثبتی و ... انجام می شود. پس از انجام و دریافت تایید مورد نظر در این مرحله ،حساب موقت تسهیلات افتتاح می شود و کارمزدهای مروبط به آن هم اخذ می شود.
تهیه پیش نویس و ارسال به دفترخانه مرحله دیگری است که متقاضیان دریافت تسهیلات مشارکت مدنی باید آن را طی کنند. در گام بعدی، سند رهنی ملک به درخواست متقاضی و مشتری دریافت تسهیلات در دفترخانه تنظیم و دریافت می شود و مابه التفاوت کارمزدها نیز در این مرحله دریافت می شود.
پس از انجام این مراحل که منجر به ارائه سند رهنی به بانک می شود مرحله اول واریز تسهیلات به حساب مشتری انجام می گیرد. سپس متناسب با وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه و برای دریافت مابقی مبلغ تسهیلات در قالب واریز مرحله دوم لازم است مشتری یا همان سازنده درخواست خود را برای دریافت مرحله دوم تسهیلات به بانک ارائه کند .
در این مرحله نیز ارزیابی های کارشناسی توسط کارشناسان بانک از پروژه و میزان پیشرفت فیزیکی آن انجام می شو د وکارمزدهای مربوط به این عملیات نیز از سازنده دریافت می شود. در صورتی که درخواست سازنده متناسب با میزان پیشرفت فیزیکی پروژه برای دریافت مرحله دوم تسهیلات مشارکت مدنی مورد تایید واقع شود مرحله دوم واریز تسهیلات به حساب مشتری انجام خواهد شد.
در غیر این صورت نواقص و ایرادات به اطلاع مشتری خواهد رسید تا پس از برطرف کردن آن ها مجددا نسب به ارائه درخواست برای واریز مرحله دوم تسهیلات اقدام کرده و کارشناسان بانک برای ارزیابی ملک و پیشرفت فیزیکی پروژه در محل ساخت وساز حاضر شوند.
هم اکنون مسیر پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی برای متقاضیان ساخت مسکن با استفاده از این تسهیلات باز است و تسهیلات مشارکت مدنی در صورت پذیرش درخواست متقاضی از سوی بانک به متقاضیان پرداخت می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: